Skip to main content

Amazon: Αντιγράφει τους πελάτες της και πλασάρει την φίρμα της

H Amazon.com Inc έχει κατηγορηθεί επανειλημμένα για έμμεσο «αποκλεισμό» εταιρειών από τον  ιστότοπό της αφού πρώτα- εκμεταλλευόμενη τα τεράστια εσωτερικά δεδομένα -αντέγραφε τα προϊόντα τους και τα προωθούσε με την δική της φίιρμα 

Ωστόσο χιλιάδες σελίδες εσωτερικών εγγράφων που ερεύνησε το Reuters – συμπεριλαμβανομένων mails, στρατηγικών και επιχειρηματικών σχεδίων- δείχνουν ότι η εταιρεία συστηματικά «έκλεβε» τις προδιαγραφές και των σχεδιασμό προϊόντων άλλων brands  ενώ «χειραγωγούσε» τις επιλογές αναζήτησης για να ενισχύσει τις δικές της σειρές προϊόντων στην Ινδία, μία από τις ταχύτερα αναπτυσσόμενες αγορές της.

Συγκεκριμένα εμφάνιζε τα είδη με την ετικέτα της, στα πρώτα 2 ή τρία αποτελέσματα αναζήτησης.

Ένα από τα θύματα της στρατηγικής της Amazon ήταν η δημοφιλής, στην Ινδία, μάρκα πουκάμισων John Miller, η οποία ανήκει σε εταιρεία ο CEO της οποίας είναι ο Kishore Biyani, γνωστός ως ο «βασιλιάς λιανικής» της χώρας. Η Amazon αποφάσισε να «ακολουθήσει τα μέτρα» των πουκάμισων John Miller αντιγράφοντας μέχρι και τη διάμετρο του γιακά ή το μήκος των μανικιών.

Τα εσωτερικά έγγραφα δείχνουν επίσης ότι οι υπάλληλοι της Amazon μελετούσαν τα στοιχεία ιδιοκτησίας άλλων brands στο Amazon.in, συμπεριλαμβανομένων λεπτομερών πληροφοριών σχετικά με τις επιστροφές πελατών. Σκοπός: ο προσδιορισμός και στόχευση αγαθών – που περιγράφονται ως προϊόντα «αναφοράς» ή ως «δείκτης αναφοράς» – και η «αναπαραγωγή» τους.

Στο πλαίσιο αυτής της προσπάθειας, η εσωτερική έκθεση του 2016 περιέγραφε τη στρατηγική της Amazon για τη μάρκα Solimo που η εταιρεία δημιούργησε αρχικά για την ινδική αγορά.

Η στρατηγική «Solimo» ήταν απλή: «Χρησιμοποιήστε πληροφορίες από το Amazon.in για να αναπτύξετε προϊόντα και, στη συνέχεια, αξιοποιήστε την πλατφόρμα Amazon.in για να προωθήσετε αυτά τα προϊόντα στους πελάτες μας».

Το project Solimo στην Ινδία είχε διεθνή αντίκτυπο: Σειρά προϊόντων υγείας και σπιτιού με την επωνυμία Solimo προσφέρονται πλέον προς πώληση  και στην αμερικανική ιστοσελίδα της Amazon, Amazon.com.

‘Έγγραφα του 2016 δείχνουν επιπλέον ότι οι υπάλλοι της Amazon που εργάζονταν πάνω στα προϊόντα της ίδιας της εταιρείας, γνωστά ως ιδιωτικά brands ή ως ιδιωτικές ταμπέλες, είχαν σχεδιάσει να συνεργαστούν με τους δημιουργούς των προϊόντων που προορίζονταν για αντιγραφή. Και αυτό επειδή ήξεραν ότι αυτοί οι κατασκευαστές χρησιμοποιούν «μοναδικές διαδικασίες που επηρεάζουν την τελική ποιότητα του προϊόντος».

Αυτή είναι ακόμα μία αποκάλυψη για τις επιχειρηματικές πρακτικές της Amazon, που βασίζονται σε εσωτερικά έγγραφα και που η εταιρεία έχει αρνηθε κατηγορηματικά.

Σε ένορκη κατάθεσή του ενώπιον του Κογκρέσου των ΗΠΑ το 2020, ο ιδρυτής της Amazon Jeff Bezos  υποστήριξε ότι ο γίγαντας του ηλεκτρονικού εμπορίου απαγορεύει στους υπαλλήλους του να χρησιμοποιούν τα δεδομένα άλλων brands και ότι ερευνά τις αναφορές  για όσους εργαζόμενούς της  παραβιάζουν αυτήν την πολιτική.

Το 2019, ένα άλλο στέλεχος της Amazon κατέθεσε ότι η εταιρεία δεν χρησιμοποιεί τέτοια δεδομένα για να δημιουργήσει τα δικά της προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας ή να αλλάξει τα αποτελέσματα αναζήτησης για να τα ευνοήσει.

Να σημειωθεί ότι η εταιρεία βρίσκεται υπό έρευνα στις Ηνωμένες Πολιτείες, την Ευρώπη και την Ινδία για παραβίαση των κανόνων του υγιούς ανταγωνισμού.