Skip to main content

Στον Λίβανο ο Γκοσν – «Δεν διέφυγα από τη δικαιοσύνη, ξέφυγα από την αδικία»

Ο πρώην πρόεδρος του διοικητικού συμβουλίου και γενικός διευθυντής της Nissan και της Renault Κάρλος Γκοσν, ο οποίος τελούσε σε κατ’ οίκον περιορισμό στην Ιαπωνία όπου αναμενόταν να δικαστεί το 2020 για κατάχρηση και άλλα οικονομικά αδικήματα, ανακοίνωσε σήμερα πως απέδρασε και βρίσκεται στον Λίβανο.

«Δεν διέφυγα από τη δικαιοσύνη – ξέφυγα από την αδικία και τον πολιτικό διωγμό», υποστήριξε ο Γκοσν σε ανακοίνωση που διένειμε στα μέσα ενημέρωσης.

Ο πρώην πρόεδρος του δ.σ. και διευθύνων σύμβουλος του ομίλου Nissan – Renault πρόσθεσε ότι δεν μπορούσε «να παραμείνει άλλο όμηρος του μεροληπτικού συστήματος δικαιοσύνης της Ιαπωνίας», που βασίζεται κατ’ αυτόν «στο τεκμήριο της ενοχής», ενώ διαβεβαίωσε πως πλέον θα είναι σε θέση «να επικοινωνεί ελεύθερα με τα μέσα ενημέρωσης», πράγμα το οποίο «αδημονεί να κάνει», αρχής γενομένης «από την επόμενη εβδομάδα».

Ο Κάρλος Γκοσν αφέθηκε τον Μάρτιο προσωρινά ελεύθερος από τις ιαπωνικές αρχές υπό περιοριστικούς όρους, οι οποίοι συμπεριλάμβαναν την παράδοση του διαβατηρίου του.

Όπως ανέφερε νωρίτερα πηγή προσκείμενη στις λιβανέζικες υπηρεσίες ασφαλείας, ο Γκοσν «έφθασε την Κυριακή στο αεροδρόμιο της Βηρυτού». Άλλος Λιβανέζος αξιωματούχος επιβεβαίωσε τη συγκεκριμένη πληροφορία και πρόσθεσε πως «ο τρόπος με τον οποίο εγκατέλειψε την Ιαπωνία» ο άλλοτε πρόεδρος του διοικητικού συμβουλίου της Nissan «δεν είναι σαφής». Σύμφωνα με τη λιβανέζικη εφημερίδα αλ Τζουμχουρίγια, ο Γκοσν έφθασε στη Βηρυτό με αεροσκάφος από την Τουρκία.

Ο Γκοσν έχει διπλή -γαλλική και λιβανέζικη- υπηκοότητα. Είχε συλληφθεί στο διεθνές αεροδρόμιο της ιαπωνικής πρωτεύουσας λίγη ώρα μετά την άφιξη του ιδιωτικού αεροσκάφους του στο Τόκιο τη 19η Νοεμβρίου 2018. Του έχουν απαγγελθεί τέσσερις κατηγορίες, ιδίως για την απόκρυψη μέρους των εισοδημάτων του, προσωπικό πλουτισμό μέσω εικονικών πληρωμών σε αντιπροσωπείες στη Μέση Ανατολή και κατάχρηση εταιρικών πόρων.

Η Nissan απέπεμψε τον Γκοσν, αποκαλύπτοντας ότι η εσωτερική της έρευνα τεκμηρίωσε πως πράγματι δήλωνε χαμηλότερα εισοδήματα από τα πραγματικά όσο ήταν διευθύνων σύμβουλός της και ότι μετέφερε 5 εκατομμύρια από τα ταμεία της εταιρείας σε τραπεζικό λογαριασμό στον οποίο ήταν δικαιούχος. Γεννημένος στη Βραζιλία, με καταγωγή από τον Λίβανο, γάλλος υπήκοος, ο Γκοσν άρχισε την καριέρα του στη βιομηχανία ελαστικών αυτοκινήτων Michelin το 1978. Μεταπήδησε στη Renault το 1996, όπου του πιστώθηκε η αντιστροφή της πτωτικής πορείας των εσόδων της γαλλικής αυτοκινητοβιομηχανίας κι απέκτησε το προσωνύμιο «Le Cost Killer» («ο δολοφόνος του κόστους»). Μετά την επισφράγιση της συμφωνίας Renault -Nissan το 1999, ο Γκοσν χρησιμοποίησε παρόμοιες μεθόδους μείωσης κόστους για να βελτιώσει την τροχιά της παραπαίουσας ιαπωνικής αυτοκινητοβιομηχανίας. Η επιτυχία του εγχειρήματος τον μετέτρεψε σε «business superstar» στην Ιαπωνία και σε διεθνές επίπεδο του εξασφάλισε ευνοϊκή κάλυψη στον διεθνή Τύπο.

Ο Γκοσν διατείνεται πως η πτώση του, εξίσου θεαματική με την άνοδό του, ήταν αποτέλεσμα «πραξικοπήματος» στο δ.σ.. Κατηγορεί πρώην συνεργάτες του πως τον «μαχαίρωσαν πισώπλατα» και υποστηρίζει πως ο στόχος τους ήταν να αποτρέψουν τα σχέδιά του για στενότερη ολοκλήρωση της Nissan με τη Renault, τον βασικό της μέτοχο.

naftemporiki.gr με πληροφορίες από AFP, Reuters