Της Σοφίας Εμμανουήλ
[email protected]
Έρευνα αποκαλύπτει πως το κοινό είναι πλέον πρόθυμο να ανταλλάξει δώρα από δεύτερο χέρι, από παιχνίδια, όπως playmobil και playstation, μέχρι τσάντες Louis Vuitton και Gucci.
Η αγορά μεταπώλησης, η οποία ειδικά στον τομέα της ένδυσης “τρέχει” 21 φορές ταχύτερα από την αγορά του λιανεμπορίου την τελευταία τριετία και αναμένεται να διπλασιάσει το μέγεθος της στην επόμενη πενταετία, εκτιμάται ήδη γύρω στα 28 δισ. ευρώ, μόνο στις ΗΠΑ (σύμφωνα με στοιχεία της GlobalData).
Οι έφηβοι, οι γεννημένοι δηλαδή μετά το 2000, είναι οι καταναλωτές που δίνουν ώθηση σε αυτή την τάση, όπως και σε άλλες τάσεις του 21ου αιώνα που έχουν να κάνουν με την οικονομία του διαμοιρασμού (sharing economy – όπως π.χ. τα φαινόμενα Airbnb, Lyft, DoorDash κ.α.). Οι νεώτερες γενιές υιοθετοτούν τη νέα τάση επιλέγοντας υπηρεσίες και προϊόντα από δεύτερο χέρι 2,5 φορές ταχύτερα από άλλες ηλικιακές ομάδες.
Σήμερα οι καταναλωτές που επιλέγουν να αγοράσουν προϊόντα από δεύτερο χέρι είναι περισσότεροι από ποτέ, με το 64% των γυναικών να αναφέρει ότι έχει αγοράσει ή προτίθεται να αγοράσει τέτοιου τύπου προϊόντα. Πρόκειται για έναν πληθυσμό που ανήλθε σε 56 εκατ. το 2018 από 44 εκατ. το 2017.
Στην Ελλάδα
Σύμφωνα με την πλατφόρμα αγγελιών για αγορά και πώληση μεταχειρισμένων ειδών Vendora, στις 10 πιο δημοφιλείς αναζητήσεις για την περίοδο εορτών του 2019 κορυφαίες είναι τα playmobil, τα playstation και τα iPhone ενώ ακολουθούν τα Louis Vuitton, τα Gucci και τα αθλητικά είδη Nike και Adidas. Στη λίστα των πιο περιζήτητων μεταχειρισμένων είναι και τα Laptop αλλά και τα Pokemon ενώ την πρώτη δεκάδα συμπληρώνουν τα Rolex!
Η αγορά ειδών από δεύτερο χέρι αναπτύσσεται με γοργούς ρυθμούς, κάτι που σχετίζεται τόσο με τις παρενέργειες της πολυετούς οικονομικής κρίσης, ειδικά στη χώρα μας, όσο και με την παγκόσμια τάση που έχει να κάνει με την υπεύθυνη κατανάλωση. Η κλιματική αλλαγή και η ανάγκη προστασίας του περιβάλλοντος αναδεικνύει την αξία της κυκλικής οικονομίας. Στο πλαίσιο αυτό η επαναχρησιμοποίηση των αντικειμένων και των υλικών έχει γίνει κουλτούρα σε πολλές χώρες του κόσμου και αποτελεί αναδυόμενη τάση και στην Ελλάδα.
Το περιβαλλοντικό όφελος στην περίπτωση μεταχειρισμένου δώρου είναι διπλό: αποφεύγεται τόσο η κατασκευή νέων αγαθών όσο και η μεταφορά τους, στην περίπτωση αγοράς από τοπικούς πωλητές.
Ή έρευνα
Μια εκτεταμένη έρευνα στο συγκεκριμένο θέμα ανέδειξε, σύμφωνα με στελέχη της Vendora τόσο τις ανησυχίες όσο και τις πεποιθήσεις του κοινού σχετικά με τη νέα αυτή συνήθεια, καθώς διαπιστώνει ότι το 33,3% των καταναλωτών ανησυχεί πως αν δωρίσουν μεταχειρισμένα είδη θα φανούν τσιγκούνηδες ενώ το 29,4% φοβάται πως οι αποδέκτες των μεταχειρισμένων δώρων θα προσβληθούν.
Οι ανησυχίες αυτές δε φαίνεται να ευσταθούν όμως καθώς το κοινό εμφανίζεται πολύ πρόθυμο να προσφέρει μεταχειρισμένα δώρα που αναδεικνύουν πως ο δωρητής έχει σκεφτεί τις επιθυμίες του προσώπου στο οποίο απευθύνεται το δώρο. Eξάλλου, στην έρευνα της Vendora το 90% δήλωσε πως θα χαρεί να λάβει ως δώρο ένα μεταχειρισμένο αντικείμενο, το 84,8% δήλωσε ότι προτιμά ένα μεταχειρισμένο αντικείμενο που πάντα ήθελε αντί ενός καινούργιου που δεν τους ενδιαφέρει και το 33% των ερωτηθέντων υποστηρίζει τα μεταχειρισμένα ως έναν βιώσιμο τρόπο να αγοράσει δώρα για τους φίλους και την οικογένεια.
Σύμφωνα με το επιτελείο της πλατφόρμας τα μεταχειρισμένα δώρα γίνονται μια νέα συνήθεια και στην Ελλάδα. “Βλέπουμε ήδη αυξημένη δραστηριότητα το Δεκέμβριο η οποία αναμένεται να κορυφωθεί την εβδομάδα των Χριστουγέννων”, εξηγεί ο διευθυντής μάρκετινγκ Γιώργος Κολλιάς, που προσθέτει: “Μέσω της νέας υπηρεσίας Επιβεβαιωμένων Μελών της Vendora, οι πωλητές μπορούν να επιβεβαιώσουν τα στοιχεία τους με δυο απλά βήματα, μια κίνηση που γεμίζει με εμπιστοσύνη τους νέους αγοραστές που χρησιμοποιούν τη Vendora για πρώτη φορά. “Οι λόγοι για να αγοράσει κανείς μεταχειρισμένα είδη είναι ατελείωτοι και ευτυχώς, με 70.000 ενεργές αγγελίες καθημερινά σε 362 κατηγορίες, ατελείωτες είναι και οι επιλογές ώστε να βρεθεί ένα μοναδικό δώρο για τον καθένα αυτά τα Χριστούγεννα στη Vendora”.