Η Ιταλία διαθέτει εκτεταμένο σιδηροδρομικό δίκτυο, με τα high-speed τρένα της να συμπεριλαμβάνονται ανάμεσα στα πιο γρήγορα στον κόσμο- τα τρένα Frecciarossa 1000 «αγγίζουν» τα 394 χλμ./ώρα.
Το σιδηροδρομικό δίκτυο υψηλής ταχύτητας της Ιταλίας έκανε το ντεμπούτο του το 2008, αλλάζοντας εντελώς το τοπίο καθώς απέχει πολύ από το προηγούμενο σιδηροδρομικό δίκτυο στη χώρα με τα αργά, ξεπερασμένα και σπάνια στην ώρα τους τρένα.
Τα high-speed τρένα διανύουν τεράστιες αποστάσεις σε λίγη ώρα και εξυπηρετούν τόσο τους τουρίστες που μετακινούνται από το ένα μέρος της χώρας στο άλλο, όσο και τους ντόπιους-και κυρίως την business class- που σε διαφορετική περίπτωση θα χρησιμοποιούσαν το αεροπλάνο.
Σύμφωνα με έκθεση της Trenitalia- ο κρατικός φορέας εκμετάλλευσης για τα τρένα Frecce, τα Frecciarossa, Frecciabianca και Frecciargento- που εξετάζει πώς άλλαξαν τα πράγματα κατά την πρώτη δεκαετία με τα high-speed τρένα, ο αριθμός των τρένων στις γραμμές είχε διπλασιαστεί και ο αριθμός των επιβατών στα high-speed τρένα είχε εκτοξευθεί από 6,5 εκατομμύρια το 2008 σε 40 εκατομμύρια το 2018. Να σημειωθεί ότι η εκτίμηση δεν συμπεριλαμβάνει τους επιβάτες που χρησιμοποιούν την ανταγωνιστική Italo.
Ενδεικτικό της διείσδυσης των τρένων στις ταξιδιωτικές επιλογές όσων μετακινούνται στην Ιταλία, είναι το γεγονός πως πάνω από τα δύο τρίτα των ανθρώπων που ταξιδεύουν στην κύρια διαδρομή της χώρας, μεταξύ Ρώμης και Μιλάνου, παίρνουν το τρένο. Σύμφωνα με τα στοιχεία που κυκλοφόρησαν το 2019 από την ιταλική κρατική σιδηροδρομική εταιρεία Ferrovie dello Stato, ο αριθμός των επιβατών που παίρνουν το τρένο από το Μιλάνο προς τη Ρώμη έχει σχεδόν τετραπλασιαστεί σε μια δεκαετία, από 1 εκατομμύριο το 2008 σε 3,6 εκατομμύρια το 2018.
Ποιος ο ρόλος τους στην πορεία της Alitalia
Με βάση τις ευκολίες των τρένων υψηλής ταχύτητας, το CNN θέτει το εξής ερώτημα καθώς η εθνική αεροπορική εταιρεία της Ιταλίας ετοιμάζεται να σταμτήσει τη λειτουργία της στις 15 Οκτωβρίου: Μήπως οι σιδηρόδρομοι υψηλής ταχύτητας «σκότωσαν» την Alitalia;
«Ναι» απαντάει ο Φραντσέσκο Γκαλιέτι, CEO της συμβουλευτικής Policy Sonar, ο οποίος συνήθιζε να ταξιδεύει για επαγγελματικούς λόγους από τη γενέτειρά του τη Ρώμη στο Μιλάνο, αλλά πλέον προτιμάει το τρένο. «Η Alitalia ήταν ένα πουλί με τα φτερά του πολύ σφιγμένα από την αρχή – για έναν διεθνή αερομεταφορέα, ήταν πολύ επικεντρωμένη στην εγχώρια αγορά», σημείωσε.
Κατά κάποιο τρόπο η λογική της Alitalia έχει βάση, δεδομένου ότι οι Ιταλοί κάνουν κυρίως διακοπές στην Ιταλία και οι τουρίστες θέλουν να απαθανατίσουν τα αξιοθέατα σε όλη τη χώρα. Όμως, σύμφωνα με τον Γκαλιέτι, η προσήλωση στην αγορά του εσωτερικού σήμαινε ότι η Alitalia ήταν ευάλωτη στον ανταγωνισμό όταν ξεκίνησε η επανάσταση των πτήσεων χαμηλού κόστου, και στη συνέχεια της επανάτασης των τρένων υψηλής ταχύτητας.
«Ήταν ένα άσχημο κοκτέιλ», είπε χαρακτηριστικά. «Σε εκείνη την [εγχώρια] αγορά είχαν τεράστιο ανταγωνισμό από αεροπορικές εταιρείες και τρένα χαμηλού κόστους. Εγώ, αν πρέπει να πάω στο Μιλάνο, το Τορίνο ή τη Βενετία, παίρνω το τρένο, όπως και πολλοί άλλοι. Η Frecciarossa πηγαίνει από το κέντρο της πόλης στο κέντρο της πόλης, δεν προσγειώνεστε 20 μίλια έξω από τα προάστια – είναι ένας τρομερός ανταγωνισμός [για την Alitalia]».
Και οι τουρίστες σκέφτονται το ίδιο. Η Κριστίνα Τέιλορ, συχνή επισκέπτης της Ιταλίας από το Ηνωμένο Βασίλειο, δήλωσε ότι θεωρεί πως είναι «πιο εύκολο» να παίρνει το τρένο. «Φεύγεις και φτάνεις από τα κέντρα της πόλης, δεν υπάρχει check-in στο αεροδρόμιο ή μεταφορές μεταξύ των αεροδρομίων στις πόλεις. Επίσης, έχουν γίνει καλύτερα με την πάροδο του χρόνου όσον αφορά τη φιλοξενία διεθνών επιβατών με την έννοια ότι υπάρχουν κατάλληλοι χώροι για να τοποθετήσεις τις βαλίτσες σου», εξήγησε.
naftemporiki.gr