Ο ψηφιακός μετασχηματισμός ξεκίνησε αλλά… βραδυπορεί, σύμφωνα με το Δίκτυο για τη μεταρρύθμιση στην Ελλάδα και την Ευρώπη, το οποίο παρουσίασε την ετήσια έκθεση του Παρατηρητηρίου Ψηφιακού Εκσυγχρονισμού του Δημοσίου Τομέα.
Πρόκειται για δράση, υπό τον συντονισμό του Νότη Παρασκευόπουλου σε συνεργασία με τον Σπύρο Παρασκευόπουλο, η οποία καταγράφει την πορεία υλοποίησης των έργων ψηφιοποίησης υπηρεσιών και λειτουργιών του δημοσίου τομέα, με αναφορά τις δεσμεύσεις της κυβέρνησης για τον ψηφιακό σχεδιασμό της.
Σύμφωνα με το Δίκτυο, η γενικότερη κατάσταση του Ψηφιακού Εκσυγχρονισμού συνοψίζεται στα πενιχρά αποτελέσματα που παρουσιάστηκαν στην Αναφορά Λειτουργικής Προόδου του υπουργείου Ψηφιακής Πολιτικής για το πρώτο εξάμηνο του 2018 κι έχουν ως εξής:
Από τις 130 δράσεις της Εθνικής Ψηφιακής Στρατηγικής 2016-2021:
- Έχουν ολοκληρωθεί 11 (8%)
- Βρίσκονται σε προχωρημένο στάδιο 17 (13%)
- Βρίσκονται σε ενδιάμεσο στάδιο 24 (18%)
- Βρίσκονται σε αρχικό στάδιο 78 (60%)
Σε ό,τι αφορά τις δράσεις οι οποίες έχουν ολοκληρωθεί, το Δίκτυο ξεχωρίζει τις εξής:
- Έχει ενεργοποιηθεί το ηλεκτρονικό «Μητρώο Πολιτών» που διασύνδεει Ληξιαρχεία, Δημοτολόγια κλπ. που καταργεί την αναγκαιότητα λήψης πιστοποιητικών. Ωστόσο, όπως παρατηρεί το Δίκτυο, δεν έχει τεθεί σε πλήρη λειτουργία.
- Παραπάνω από τις μισές (58%) αναφορές προς τον Συνήγορο του Πολίτη γίνονται πλέον ηλεκτρονικά.
- Όλα τα ΚΕΠ δέχονται αιτήματα ψηφιοποίησης εγγράφων, ακόμη κι αυτά που δεν μπορούν να την κάνουν άμεσα.
- Προχωράει η υλοποίηση της «Πύλης ΣΟΛΩΝ», με την ψηφιοποίηση λειτουργιών και υπηρεσιών της Δικαιοσύνης.
- Ολοκληρώνεται η Εθνική Πύλη για την Κωδικοποίηση και Αναμόρφωση της Ελληνικής Νομοθεσίας.
- Λειτουργεί με μεγάλη αποδοχή από τους πολίτες το Ενιαίο Ηλεκτρονικό Σύστημα για την έναρξη επιχειρήσεων.
- Προχωρούν τα προγράμματα βελτίωσης και αναβάθμισης της πρόσβασης στα δίκτυα Ευρυζωνικότητας.
Σχετικά με τις δράσεις που υστερούν, το Δίκτυο καταγράφει τα εξής:
- Άγνωστο πότε θα αρχίσει να λειτουργεί για τους πολίτες το «Μητρώο Πολιτών».
- «Ψηφιακή υπογραφή»: Μεγάλες λειτουργικές δυσκολίες στην ιστοσελίδα που αποτρέπουν τον πολίτη να τη χρησιμοποιήσει.
- Διαδικτυακή Κυβερνητική Πύλη: Περιορισμός παροχής υπηρεσιών σε απλά πιστοποιητικά, ελάχιστη η χρήσης της από τους πολίτες. Άγνωστο πότε θα εμπλουτιστεί η λειτουργία της.
- Δεν γίνεται ψηφιοποίηση εγγράφων σε όλα τα ΚΕΠ, με αποτέλεσμα να παρατηρούνται καθυστερήσεις.
- Η ΓΓ Καταναλωτή δέχεται ηλεκτρονικά καταγγελίες πολιτών, τις οποίες όμως, απλώς μεταβιβάζει σε άλλες αρμόδιες υπηρεσίες και δεν ελέγχεται κατόπιν η εξέλιξή τους.
- Ηλεκτρονικό Τιμολόγιο: Εκκρεμεί η θεσμική του κατοχύρωση για το λιανικό εμπόριο καθώς και η διαδικασία ενοποίησης ταμειακών μηχανών με το TAXIS.
- Το ψηφιακό σχολείο καταργήθηκε και δεν υλοποιήθηκε άλλο αντίστοιχο εκπαιδευτικό πρόγραμμα στην θέση του.
- Η δράση για τον ψηφιακό φάκελο ασθενούς βρίσκεται σε πιλοτική λειτουργία σε δύο αθηναϊκά Νοσοκομεία, με αμφίβολα αποτελέσματα σύμφωνα με τις απαντήσεις. Μια δράση πρώτης προτεραιότητας για τις περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες, όπως επισημαίνει το Δίκτυο.
- Δεν ολοκληρώθηκε μέσα στο 2018 όπως είχε εξαγγελθεί η πλήρης ηλεκτρονική διακίνηση εγγράφων μεταξύ υπηρεσιών και φορέων του δημοσίου (κατά περίπτωση εφαρμόζεται).
- Μεγάλος κίνδυνος απώλειας ψηφιακών αρχείων του κράτους καθώς τα συστήματα αποθήκευσης cloud και οι δίσκοι παρουσιάζουν μεγάλα κενά ασφαλείας και κακή συντήρηση (περίπτωση Υπ. Εξωτερικών).
Το Δίκτυο συστήνει -με δεδομένες τις ταχύτητες που δρομολογούνται οι εξελίξεις στην ψηφιακή εποχή διεθνώς και τις συνθήκες έντονης ανταγωνιστικότητας μεταξύ των εθνικών οικονομιών- την επίσπευση τουλάχιστον των διαδικασιών ψηφιοποίησης του δημοσίου τομέα, για τις οποίες έχει δεσμευθεί η κυβέρνηση. Σύμφωνα με το Δίκτυο, συνολικότερα, απαιτείται υλοποίηση ενός εθνικού στρατηγικού σχεδίου μετάβασης της χώρας στην ψηφιακή εποχή.
naftemporiki.gr