Skip to main content

«Μεγάλο στοίχημα» η εικονική βιτρίνα στη φετινή Black Friday

Από την έντυπη έκδοση

Των Λέτας Καλαμαρά και Ζωρζέτ Ζολώτα

Η παραμονή της Black Friday έδειξε ότι η απώλεια του φυσικού καναλιού δεν μπορεί να καλυφθεί από το ηλεκτρονικό κανάλι. Η εικονική βιτρίνα έλκει αλλά δεν αρκεί για να φέρει τον πελάτη στο on line κατάστημα. Ειδικά στην περίπτωση εκείνων που δεν μπόρεσαν να δείξουν τα προϊόντα τους ή τις υπηρεσίες τους στον ψηφιακό κόσμο, τα μηνύματα είναι δυσοίωνα. Αυτό κατέδειξαν τα στοιχεία της πρώτης καταμέτρησης της κίνησης των καταναλωτών λίγο πριν από τη μεγάλη μέρα.

Η πτώση, σύμφωνα με πρώτες εκτιμήσεις, φτάνει στο 50% σε σύγκριση με πέρυσι, στη ζήτηση και κατ’ επέκταση στον τζίρο παραμονή της μέρας των μεγάλων προσφορών και σηματοδοτεί τις εξελίξεις που δρομολογούνται στον εμπορικό κόσμο. Η φετινή Βlack Friday δεν μοιάζει με καμία άλλη από το πρόσφατο παρελθόν. Φέτος το φυσικό κανάλι είναι ανενεργό και αμέτοχο, γεγονός που περιορίζει όχι μόνο τις επιλογές των καταναλωτών, αλλά και την πελατειακή γκάμα των επιχειρήσεων. 

Σκεπτικισμός
Οι καταναλωτές, υπό την πίεση της πανδημίας, καταπονημένοι ψυχολογικά και οικονομικά, μέχρι στιγμής εμφανίζονται συγκρατημένοι στις επιλογές τους προτιμώντας ασφαλείς αγορές τόσο από πλευράς κόστους όσο και από πλευράς κατηγορίες προϊόντων. Η προσιτή τιμή, η έκπτωση και φέτος, παραμονή της Black Friday, αποτέλεσε την πυξίδα των καταναλωτών, αλλά η έλλειψη δυνατότητας επαφής με το αντικείμενο του καταναλωτικού πόθου φέρνει τη ζυγαριά να γέρνει προς εκείνα τα προϊόντα που φέρουν όσο το δυνατόν λιγότερο ρίσκο στη σχέση τιμής και αξίας. Υπάρχει προτίμηση για ηλεκτρονικά προϊόντα, μικροσυσκευές, είδη οικιακής ψυχαγωγίας και λιγότερο για μεγάλες συσκευές ή άλλα είδη για τα οποία η τελική επιλογή απαιτεί επαφή.

Το στοίχημα από εδώ και πέρα είναι δύσκολο, η εικονική πραγματικότητα είναι εδώ και περιμένει καταναλωτές και εμπόρους να προσαρμοστούν στο περιβάλλον της και η Black Friday του 2020 είναι η αρχή.

Στενότητα
Διαφορετική θα είναι αυτή τη φορά η ανεπίσημη έναρξη της εορταστικής περιόδου που παραδοσιακά γίνεται με δελεαστικές προσφορές από τα καταστήματα τέλη Νοεμβρίου, γνωστές παγκοσμίως ως Black Firday. Αναπόφευκτα η καταναλωτική κίνηση θα επικεντρωθεί στο Διαδίκτυο. Αναμένεται πως οι ηλεκτρονικές πωλήσεις θα αυξηθούν, όμως συνολικά θα κινηθούν σε χαμηλότερα επίπεδα λόγω της οικονομικής στενότητας που βιώνουν τα νοικοκυριά, αλλά και της συμφόρησης των ηλεκτρονικών καταστημάτων στην εκτέλεση παραγγελιών.

Η περίοδος προσφορών έχει ήδη ξεκινήσει στις ΗΠΑ, δεδομένης και της χθεσινής «Ημέρας των Ευχαριστιών», με το λιανικό εμπόριο να προσαρμόζεται άρδην. Ήδη προβλέπεται πως θα υπάρξει άνοδος της καταναλωτικής κίνησης στα καταστήματα που προσφέρουν τη δυνατότητα παραλαβής ετοιμοπαράδοτων προϊόντων κατά 40% από πέρυσι, αλλά το 64% των Αμερικανών δεν προτίθεται να καταβάλει μεγαλύτερο αντίτιμο για την ταχύτερη παραλαβή των παραγγελιών του, σύμφωνα με το Bloomberg. Οι ηλεκτρονικές πωλήσεις αναμένεται να αυξηθούν κατά 33%, στα 189 δισ. δολάρια κατά τη διάρκεια της εορταστικής περιόδου.

Η Ευρώπη
Στη Βρετανία οι πωλήσεις την τρέχουσα εκπτωτική περίοδο αναμένεται να είναι χαμηλότερες κατά 20% από πέρυσι, φθάνοντας τις 6,2 δισ. στερλίνες. Στη Γαλλία, μετά την αντίδραση των καταστηματαρχών, οι όμιλοι λιανικού εμπορίου όπως η Amazon και το πολυκατάστημα Galeries Lafayette αποφάσισαν να αναβάλουν την περίοδο των προσφορών μέχρι τις 4 Δεκεμβρίου. H κυβέρνηση του Εμανουέλ Μακρόν αλλά και άλλες κυβερνήσεις αποφεύγουν, στο μεταξύ, την εξ ολοκλήρου χαλάρωση των περιορισμών που μπορεί να οδηγήσει σε νέα αύξηση των κρουσμάτων και την υιοθέτηση νέων μέτρων. Στη Γερμανία ακυρώθηκαν 3.000 εορταστικές υπαίθριες αγορές σε όλη τη χώρα, με τους επιχειρηματίες να αμφιβάλλουν εάν θα καταφέρουν να αναπληρώσουν το κενό μέσω Διαδικτύου.

Αναλυτές θεωρούν πως το 2020 είναι ένα έτος που έχει διαδραματίσει κομβικό ρόλο στο λιανικό εμπόριο, επιταχύνοντας αλλαγές που θα συντελούνταν μεσοπρόθεσμα υπό φυσιολογικές συνθήκες. «Η πανδημία του Covid-19 έχει συμπυκνώσει σε ένα 18μήνο μεταβολές που αναμένονταν να λάβουν χώρα εντός πενταετίας», σχολιάζει στέλεχος της εταιρείας αναλύσεων Green Street. Δεν είναι τυχαίο που η αμερικανική Walmart ανακοίνωσε αύξηση των ηλεκτρονικών πωλήσεων κατά 79% μέσα στο γ’ τρίμηνο και η ανταγωνίστρια Target κατά 155%.