Skip to main content

Η κρίση στην εφοδιαστική αλυσίδα «απειλεί» Black Friday και Χριστούγεννα

«Έχουν πάρει το εμπορευματοκιβώτιο με το φορτίο μας από το πλοίο για να βάλουν ένα άλλο που έχει πληρώσει περισσότερα». Με αυτήν την απελπιστική περιγραφή, ένας επιχειρηματίας στον κλάδο της κλωστοϋφαντουργίας προσπάθησε να εξηγήσει πριν από λίγες εβδομάδες στους συναδέλφους του στον κλάδο την ακραία κατάσταση που αντιμετωπίζει το εμπόριο λίγο πριν τα βασικά γεγονότα στο τέλος του έτους: 11 Νοεμβρίου, Μαύρη Παρασκευή (26 Νοεμβρίου), Χριστούγεννα ή τη γιορτή των Τριών Μάγων.

Η κατάσταση δεν είναι τόσο ακραία όσο όταν ο κόσμος έψαχνε μάσκες τον Μάρτιο του 2020 στη διεθνή αγορά, αλλά η απόγνωση να  φτάσουν εγκαίρως τα εμπορεύματα εν όψει των γιορτών στο τέλος του έτους αυξάνεται λεπτό.

Ο Οκτώβριος είναι ο πιο έντονος μήνας για την οργάνωση και την πρόβλεψη για τη Μαύρη Παρασκευή και τα Χριστούγεννα και η κρίση στις διεθνείς μεταφορές δείχνει ήδη ότι φέτος όλα αυτά τα εμπορικά ραντεβού θα είναι περίπλοκα.

«Καταβάλλουμε σημαντική προσπάθεια για να σχεδιάσουμε και έχουμε περάσει μήνες για να προωθήσουμε τα εμπορεύματα όσο το δυνατόν ταχύτερα. Αλλά είναι πιθανό ότι σε ορισμένα συγκεκριμένα προϊόντα: μια τηλεόραση ή ένα κινητό ή τα πιο μοντέρνα παιχνίδια μπορεί να έχουν αποθέματα », εξηγεί ο Κάρλος Μορένο, εκπρόσωπος της Ισπανικής Συνομοσπονδίας Εμπορίου.

Πολλές οι αιτίες

Οι καθυστερήσεις ανταποκρίνονται σε μια συσσώρευση γεγονότων. Η διακοπή που προκλήθηκε από την πανδημία σήμαινε ότι οι ναυτιλιακές εταιρείες δεν θα ασχοληθούν με την ετήσια ανανέωση των εμπορευματοκιβωτίων, οπότε τώρα υπάρχει έλλειψη. Προστέθηκαν στα προβλήματα λόγω του κλεισίματος των λιμένων για λόγους μετάδοσης και της αυστηρής πολιτικής μηδενικής ανοχής στην Κίνα, μετεωρολογικά γεγονότα όπως αυτά που έχουν περάσει από λιμάνια της Ασίας στους σιδηροδρόμους στην Ευρώπη.

Η εικόνα του φορτηγού Ever Given που έφραξε τη διώρυγα του Σουέζ τον Ιούλιο είναι ακόμα στο συλλογικό φαντασιακό. Σε όλα αυτά πρέπει να προστεθεί η έκρηξη ζήτησης στην Ασία που έχει εξαφανίσει το απόθεμα βασικών υλικών και άλλων βασικών διαδικασιών όπως μικροεπεξεργαστές, μαγνήτες, πλαστικό.

Βιομηχανίες όπως η αυτοκινητοβιομηχανία ήταν οι πρώτες που υπέφεραν από αυτή την έλλειψη προσφοράς που οδήγησε στην παράλυση εργοστασίων όπως η Seat στη Βαρκελώνη, αλλά τώρα ο συναγερμός χτυπά σε όλους εκείνους τους τομείς που συγκεντρώνουν τις πωλήσεις τους τη Μαύρη Παρασκευή και Χριστούγεννα. Όπως τεχνολογία, παιχνίδια ή υφάσματα.

Αυτό αναγνωρίστηκε τις τελευταίες εβδομάδες από μερικές από τις εταιρείες που εξαρτώνται περισσότερο από την παραγωγή στην Ασία, όπως η H&M, η Boohoo ή η Nike στις παρουσιάσεις αποτελεσμάτων τους. «Δεν μπορούμε να καλύψουμε τη ζήτηση για ορισμένους τύπους προϊόντων. Όσο για την παραγωγή των προμηθευτών όσο και για τη μεταφορά και τη συμφόρηση στα λιμάνια », αναγνώρισε η εκτελεστική διευθύντρια της H&M, Helena Helmersson σε δηλώσεις στους Financial Times.

Στην Ισπανία η κατάσταση δεν είναι πολύ διαφορετική. «Μόνο για τη Black Friday εκτιμούμε ότι η ζήτηση για online αγορές στην Ισπανία θα αυξηθεί κατά 192% σε σύγκριση με πέρυσι. Έτσι, ακόμα κι αν όλα τα προϊόντα που ζητούσαν οι πελάτες ήταν εδώ, οι μεταφορείς στην Ισπανία δεν έχουν ακόμα την ικανότητα ή την τεχνολογία να προσαρμοστούν σε αυτούς τους όγκους, να φτάσουν εγκαίρως », διαβεβαιώνει ο Στεφάνο Μπενάλια, διευθυντής πωλήσεων για τη Νότια Ευρώπη της Ευρώπης πλατφόρμα διαχείρισης αποστολής για ηλεκτρονικό εμπόριο Sendcloud.

Οι Ισπανοί κατασκευαστές παιχνιδιών προειδοποιούν το ίδιο εδώ και εβδομάδες. Αποθηκεύουν εμπορεύματα, αλλά όλα αυτά τα παιχνίδια, όλο και περισσότερο, που έχουν κάποιο τεχνολογικό εξάρτημα που ίσως εξαντληθεί. Δεν υπάρχει πλέον περιθώριο επέκτασης παραγγελιών και άφιξης εγκαίρως ή την Black Friday, ούτε καν για τη Γιορτή των Reyes Magos (σ.σ. 6 Ιανουαρίου).

Κλιμάκωση των τιμών

«Στην περίπτωση των ισπανικών υφασμάτων, αυτά που θα το έχουν πιο περίπλοκα είναι τα σπορ και οι οικιακές συσκευές. Είναι αυτά με το λιγότερο σωρευμένο απόθεμα γιατί είναι αυτά που έχουν πουλήσει περισσότερο τον τελευταίο χρόνο. Τα υπόλοιπα έχουν πολλά συσσωρευμένα εμπορεύματα, αλλά δεν σημαίνει ότι είναι ακριβώς αυτό που θέλει να αγοράσει ο καταναλωτής. Έτσι, κανείς δεν αποκλείει ότι υπάρχει έλλειψη προϊόντος. Δεν θα γενικευτεί, αλλά θα είναι σε ορισμένα μοντέλα », αναγνωρίζει ο Εδουάρδο Θαμάκολα, πρόεδρος της ένωσης εταιρειών κλωστοϋφαντουργίας, Acotex.

Σε αυτήν την περίπτωση καθυστερήσεων και ελλείψεων, πρέπει να προστεθεί ένας άλλος παράγοντας. Η κλιμάκωση των τιμών. «Ο έντονος ανταγωνισμός για τη μεταφορά προϊόντων από την Ασία έχει πολλαπλασιάσει την τιμή ενός δοχείου έως και 10», εξηγεί ο Μορένο. Από περίπου 1.000 ευρώ που θα μπορούσε να κοστίσει πριν από την πανδημία η μεταφορά του από τη Σαγκάη στη Βαρκελώνη, τώρα μπορεί να πληρωθεί έως και 10.000.

Η Black Friday

«Η ένταση να φέρει το προϊόν στην ώρα του οδηγεί ορισμένους να επιλέξουν ακόμη και το αεροπλάνο με τη συνεπακόλουθη κλιμάκωση των τιμών που θα επηρεάσει τα περιθώρια, επειδή οι πελάτες δεν μπορούν να χρεωθούν πλήρως, αν και είναι αναπόφευκτο», λέει ο Θαμάκολα.

Αυτό θα έχει άμεσο αντίκτυπο στη στρατηγική υποβολής προσφορών.

Οι φετινές προσφορές πρέπει να συνδυάζουν έναν διπλό στόχο: την πώληση, αλλά ταυτόχρονα τη διασφάλιση της ποιότητας των υπηρεσιών

«Θα υπάρξουν προσφορές, επειδή η κατανάλωση δεν έχει μόλις ξεκινήσει και πρέπει να την τονώσετε, αλλά σε γενικές γραμμές όλα θα είναι πιο ακριβά και τα μεγάλα παζάρια θα υποστηρίζονται από λιγότερη ποσότητα προϊόντος. Με άλλα λόγια, θα εξαντληθούν νωρίτερα », λέει ο <Μορένο

Το πρόβλημα είναι ότι οι φετινές προσφορές πρέπει να συνδυάζουν έναν διπλό στόχο πώλησης, αλλά ταυτόχρονα να διασφαλίζουν την ποιότητα των υπηρεσιών και τη φήμη του πωλητή. «Είναι βασικό να διαχειριστούμε τον κατάλογο πολύ καλά», συμβουλεύει ο Μπενάλια.

Φέτος περισσότερο από ποτέ οι καταναλωτές θα πρέπει να είναι πολύ προσεκτικοί στις προσφορές. Η μη έγκαιρη άφιξη για παράδοση μπορεί να σημαίνει απώλεια του πελάτη για πάντα.

Επιπλέον, οι επιστροφές δεν πρέπει να ξεχαστούν. Όσο περισσότεροι άνθρωποι παραγγέλνουν διαδικτυακά, τόσο περισσότερες επιστροφές υπάρχουν πολύ περισσότερες σε ένα πλαίσιο αποτυχημένων παραδόσεων.

naftemporiki.gr με πληροφορίες από τη La Vanguardia