Skip to main content

Σε υψηλό τριών ετών η καταναλωτική εμπιστοσύνη στην Ελλάδα

Ελαφρά βελτίωση εμφάνισε τον Νοέμβριο το οικονομικό κλίμα στην Ελλάδα, χάρη στη συνεχιζόμενη βελτίωση της καταναλωτικής εμπιστοσύνης.

Συγκεκριμένα, σύμφωνα με τη μηνιαία έρευνα του ΙΟΒΕ, ο δείκτης οικονομικού κλίματος αυξήθηκε στις 101,8 μονάδες τον προηγούμενο μήνα έναντι 101 μονάδων τον Οκτώβριο.

Η εξέλιξη αυτή προέκυψε κυρίως από τη νέα βελτίωση -για πέμπτο συνεχόμενο μήνα- στην καταναλωτική εμπιστοσύνη, που σημείωσε την υψηλότερη επίδοση από τον Μάρτιο του 2015.

Στη θετική πορεία συνέβαλαν και οι επιδόσεις στον κλάδο των κατασκευών που αντιστάθμισαν τη σημαντική υποχώρηση στο λιανικό εμπόριο, ενώ οι υπόλοιποι τομείς παρουσίασαν μικρές διακυμάνσεις.

Συνολικά, ο δείκτης οικονομικού κλίματος κινήθηκε σε χαμηλότερα επίπεδα έναντι των καλοκαιρινών μηνών, όμως η επίδοση του Νοεμβρίου ήταν υψηλότερη σε σχέση με πέρυσι, γεγονός απολύτως συμβατό με τον θετικό ρυθμό ανάπτυξης της οικονομίας.

Αξίζει να σημειωθεί ότι εκτός από την μεγέθυνση της οικονομίας, η περίοδος αυτή (σ.σ. Νοέμβριος) συνέπεσε και με την ολοκλήρωση του τελευταίου προγράμματος βοήθειας και την είσοδο της χώρας σε μια νέα περίοδο.

Εν όψει μάλιστα των επόμενων εκλογών, όπως παρατήρησε το ΙΟΒΕ, προγραμματίζονται παροχές προς τα νοικοκυριά, όπως και άλλες σχετικές υποσχέσεις. Άλλωστε, στο παρελθόν, συστηματικά οι προεκλογικές περίοδοι συνδέονται με βελτίωση του δείκτη καταναλωτικής εμπιστοσύνης.

Σε κάθε περίπτωση, έσπευσε να προειδοποιήσει, οι αβεβαιότητες για την ελληνική οικονομία παραμένουν, ειδικά για τους όρους χρηματοδότησης μετά τα προγράμματα, όπως και για τις βασικές συνθήκες για ισχυρή ανάπτυξη.

Και εξήγησε: Οι αβεβαιότητες αυτές τροφοδοτούνται και από ανησυχίες για το διεθνές περιβάλλον. Ως αποτέλεσμα, ο συνολικός δείκτης κλίματος την τρέχουσα περίοδο, κινείται θετικά, αλλά με ασθενή δυναμική και διακυμάνσεις.

Αναλυτικότερα:

  • στη Βιομηχανία, το αρνητικό ισοζύγιο των εκτιμήσεων για τις παραγγελίες και τη ζήτηση και ο δείκτης στις εκτιμήσεις για τα αποθέματα παραμένουν αμετάβλητες, ενώ το ισοζύγιο στις προβλέψεις για την παραγωγή τους προσεχείς μήνες επιδεινώνεται.
  • στις Κατασκευές, οι προβλέψεις για το πρόγραμμα εργασιών των επιχειρήσεων επιδεινώνονται, αλλά αντισταθμίζονται από τη βελτίωση των προβλέψεων για την απασχόληση
  • στο Λιανικό Εμπόριο, οι θετικές εκτιμήσεις για τις τρέχουσες πωλήσεις επιδεινώνονται, με τις προβλέψεις για τη βραχυπρόθεσμη εξέλιξή τους να παραμένουν επί της ουσίας στα ίδια επίπεδα και τα αποθέματα να διογκώνονται.
  • στις Υπηρεσίες, οι εκτιμήσεις για την τρέχουσα κατάσταση των επιχειρήσεων αποδυναμώνονται, όπως και οι αντίστοιχες για την τρέχουσα ζήτηση, αλλά και οι προβλέψεις για τη βραχυπρόθεσμη εξέλιξή της
  • στην Καταναλωτική Εμπιστοσύνη οι προβλέψεις για την οικονομική κατάσταση των νοικοκυριών βελτιώνονται, όπως και οι αντίστοιχες για την οικονομική κατάσταση της χώρας, αλλά και οι προβλέψεις για την πορεία της ανεργίας και η πρόθεση για αποταμίευση

naftemporiki.gr