Skip to main content

Χριστουγεννιάτικες ισορροπίες μεταξύ πανδημίας και κανονικότητας

Από την έντυπη έκδοση

Της Ζωρζέτ Ζολώτα
[email protected]

Με το δεύτερο κύμα της πανδημίας του κορωνοϊού να επιμένει στην Ευρώπη και την προοπτική ενός εμβολίου να παραμένει απόμακρη, παρά την πρόοδο που έχει σημειωθεί αυτές τις ημέρες, οι κυβερνήσεις βρίσκονται σε δίλημμα για εάν θα πρέπει να χαλαρώσουν τους περιορισμούς εν όψει των Χριστουγέννων. Αναμφισβήτητα είναι πολύτιμη μια έστω και μικρή αύξηση της κατανάλωσης στους κλάδους λιανικού εμπορίου, υπηρεσιών και ταξιδιών, οι οποίοι είναι από τα μεγαλύτερα «θύματα» από τότε που ξέσπασε η πανδημία του Covid-19.

Ένα πρώιμο άνοιγμα θα έθετε, ωστόσο, σε κίνδυνο μια εύθραυστη σταθεροποίηση των κρουσμάτων, προκαλώντας ενδεχομένως ένα τρίτο κύμα κρουσμάτων με βαριές επιπτώσεις στον κλάδο υγείας, την οικονομική ανάπτυξη και την απασχόληση. Το δεύτερο κύμα βρίσκεται ακόμη σε έξαρση σε αρκετές χώρες της Ευρώπης, με τη Γερμανία να ανακοινώνει χθες 22,6 χιλιάδες νέα κρούσματα, αντανακλώντας μια από τις μεγαλύτερες αυξήσεις που έχουν καταγραφεί στη χώρα από τον Μάρτιο.

Οι μμε του εμπορίου

Τις μεγαλύτερες οικονομικές επιπτώσεις επωμίζονται οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις του λιανικού εμπορίου, της εστίασης και της φιλοξενίας που αποτελούν ζωτικό κομμάτι της πραγματικής οικονομίας αλλά παραμένουν κλειστές στην Ευρώπη λόγω των αυστηρών περιορισμών που έχουν επιβάλει οι κυβερνήσεις για να την ανάσχεση της εξάπλωσης των κρουσμάτων του Covid-19. Εκπρόσωποι των καταστηματαρχών στη Γαλλία έχουν ήδη εκφράσει τις ανησυχίες τους για τον ανταγωνισμό που ασκείται από τα σούπερ μάρκετ και τους κολοσσούς ηλεκτρονικού εμπορίου εν όψει, μάλιστα, των εκπτώσεων που παραδοσιακά λαμβάνουν χώρα στα τέλη Νοεμβρίου, γνωστών ως «Black Friday». Ασκούν πιέσεις για μια χαλάρωση των περιορισμών εν όψει της περιόδου των Χριστουγέννων. Προκειμένου να καθησυχάσει τις ανησυχίες αυτές, ο υπουργός Οικονομικών της Γαλλίας, Μπρούνο Λεμέρ, ζήτησε από τα σούπερ μάρκετ και τα ηλεκτρονικά καταστήματα να καθυστερήσουν τις εκπτώσεις του Νοεμβρίου. Η Carrefour ανταποκρίθηκε σε αυτό το αίτημα, αναστέλλοντας τις προσφορές της 27ης και 29ης του μηνός. Ο επικεφαλής της Amazon στη Γαλλία, Φρεντερίκ Ντουβάλ, δεν έδωσε στίγμα των προθέσεων του ομίλου που επωφελείται από το δεύτερο lockdown στη χώρα, με άνοδο πωλήσεων από 40% έως 50%.

Ο τζίρος των εορτών

Αν και η καταναλωτική κίνηση μοιράζεται τελευταία μεταξύ των εκπτώσεων του Νοεμβρίου και της περιόδου των Χριστουγέννων, οι γιορτές εξακολουθούν να διαδραματίζουν σημαντικό ρόλο στον ετήσιο τζίρο των καταστημάτων. Στη Βρετανία, οι πωλήσεις τον Δεκέμβριο εκπροσωπούν το 12% του ετήσιου τζίρου, δηλαδή αναλογούν σχεδόν στο ήμισυ του μηνιαίου μέσου όρου των πωλήσεων. Η Βρετανία πρωταγωνιστεί στις χώρες με τις υψηλότερες κατά κεφαλήν δαπάνες την εορταστική περίοδο των Χριστουγέννων. Σύμφωνα με περσινή έρευνα της Deloitte, όταν η πανδημία του Covid-19 θα ακουγόταν ως ακραίο σενάριο επιστημονικής φαντασίας, η ατομική κατανάλωση τον Δεκέμβριο ανέρχεται στα 639 ευρώ. Ακολουθούν η Ισπανία με κατά κεφαλήν δαπάνες της τάξεως των 549 ευρώ, η Γερμανία με 488 ευρώ και η Πορτογαλία με 387 ευρώ.

Το e-shopping

Η εναλλακτική λύση του ηλεκτρονικού εμπορίου μπορεί, ωστόσο, να αποβεί σωτήρια για ορισμένους. Η ένωση λιανικού εμπορίου HDE στη Γερμανία προβλέπει πως οι πωλήσεις αυτόν τον Νοέμβριο και τον Δεκέμβριο θα αυξηθούν κατά 1,2% από πέρσι λόγω της αυξημένης κατανάλωσης τροφίμων, επίπλων και οικιακού εξοπλισμού μέσω του Διαδικτύου. Σε δυσμενέστερη θέση, όμως, θα βρεθούν οι έμποροι ρούχων, αρωμάτων και παιχνιδιών. Μεγαλύτερη αβεβαιότητα επικρατεί για τον κλάδο των ταξιδιών στην Ευρώπη, καθώς οι κυβερνήσεις αποφεύγουν να δώσουν σαφείς απαντήσεις για την άρση των περιορισμών, τονίζοντας πως κάθε απόφαση είναι ακόμη πρώιμη.