Λίγες μέρες έμειναν για τις ομοσπονδιακές εκλογές στη Γερμανία και την αλλαγή εποχής με την αποχώρηση της Άνγκελα Μέρκελ από το τιμόνι της μεγαλύτερης οικονομίας της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Στις 26 Σεπτεμβρίου οι Γερμανοί προσέρχονται στις κάλπες σε μια κρίσιμη εκλογική αναμέτρηση που θα αναδείξει νέα κυβέρνηση και νέο καγκελάριο.
Με την τύχη των κυριότερων κομμάτων να κρίνεται καθ ‘όλη τη διάρκεια της προεκλογικής εκστρατείας, δεν είναι σε καμία περίπτωση ακόμα ξεκάθαρο ποιος θα ηγηθεί της επόμενης κυβέρνησης, παρόλο που οι Σοσιαλδημοκράτες του Όλαφ Σολτς προπορεύονται σταθερά τον τελευταίο καιρό στις δημοσκοπήσεις. Όποιος κληρονομήσει τα κλειδιά της καγκελαρίας, είναι σαφές ότι θα παραλάβει μια Γερμανία που βρίσκεται αντιμέτωπη με μια νέα εποχή.
Η αλλαγή αυτή στην πολιτική σκηνής της χώρας φυσικά δεν περνάει απαραίτητη από τον επιχειρηματικό κόσμο της Γερμανίας που βρίσκεται στη δίνη της πανδημίας για 18 μήνες, γεγονός που δημιουργεί μία πρόσθετη ανησυχία αναφορικά με το νέο ηγέτη της χώρας που θα βρεθεί αντιμέτωπος με δύσκολες οικονομικές προκλήσεις.
Θα μπορέσει να προσφέρει συνεπείς και αποτελεσματικές πολιτικές στον επιχειρηματικό κόσμο που έχει κλονιστεί;
Στήριξη και συνεπή μέτρα
«Όταν θεσπίζουν ένα νόμο, πρέπει πραγματικά να σκεφτούν τι αποφασίζουν. Έχουν γίνει πολλά βήματα προς τα πίσω και πολλά προς τα εμπρός. Αυτό ήταν πολύ, πολύ δύσκολο», σχολιάζει στο BBC ο Μάρτιν Λέισι, διευθυντής του τσίρκου στο κέντρο του Μονάχου που λειτουργεί για περισσότερο από έναν αιώνα και συνάντηση αρκετές δυσκολίες κατά τους προηγούμενους μήνες.
Όπως είπε, η χρηματοδότηση από το κυβερνητικό πρόγραμμα Kurzarbeit, το οποίο επιδοτεί τους μισθούς όταν μειώνονται οι ώρες των εργαζομένων, βοήθησε την εταιρεία να αποφύγει την απόλυση οποιουδήποτε από το εργατικό δυναμικό της που αριθμεί 240 υπαλλήλους. Παρόλα αυτά η επιχείρηση, αν και προσπάθησε να γίνει covid-free, δεν κατάφερε να ανοίξει, γεγονός που για τον Λέισι απαιτεί κυβερνητική υποστήριξη.
Χαμηλά οι φόροι, φέρτε μετανάστες
Παρόμοια δυσαρέσκεια εξέφρασε ο Πίτερ Βίζερ, ιδιοκτήτης του εστιατορίου Ratskeller που βρίσκεται λίγο έξω από το Μόναχο. Όπως ανέφερε, η ζωή ήταν δύσκολη κατά τη διάρκεια της πανδημίας, αλλά ο αριθμός των πελατών αυξάνεται. Για τον ίδιο είναι σημαντικό να παραμείνουν χαμηλοί οι φόροι καταναλωτή, που μειώθηκαν κατά τη διάρκεια της επιδημίας. Ελπίζει επίσης ότι θα γίνει ευκολότερη η πρόσληψη εργαζομένων μεταναστών, για να αντιμετωπιστεί η έλλειψη εργαζομένων που αντιμετωπίζει ο κλάδος.
«Στο παρελθόν, είχαμε μετανάστες εδώ. Τους εκπαιδεύσαμε, πλήρωναν φόρους, δούλευαν εδώ. Στη συνέχεια έπρεπε να επιστρέψουν στη χώρα τους. Αυτός δεν είναι ο σωστός τρόπος – χρειαζόμαστε αυτούς τους ανθρώπους τώρα», είπε χαρακτηριστικά.
Το βλέμμα στην τεχνολογία
Την ώρα που πολλές μικρομεσαίες επιχειρήσεις στη Γερμανία, όπως και σε άλλες χώρες, αγωνίζονται σήμερα για να επιβιώσουν βραχυπρόθεσμα με την ελπίδα της μεσοπρόθεσμης ανάκαμψης, οι μεγαλύτερες εταιρείες είναι σε θέση να κοιτούν το μακροπρόθεσμο μέλλον.
Ο Βολφ-Χενινγκ Σάιντερ, για παράδειγμα, διευθύνων σύμβουλος του ZF Group (ενός σημαντικού προμηθευτή συστημάτων υψηλής τεχνολογίας για τις παγκόσμιες αυτοκινητοβιομηχανίες), απαντάει στο BBC πως αυτό που περιμένει από το νέο καγκελάριο της Γερμανίας είναι να πάρει τη θέση του ως ηγέτης στην ευρωπαϊκή σκηνή.
«Χρειαζόμαστε μια ισχυρή Ευρώπη, με επίκεντρο την τεχνολογία», τόνισε, προσθέτοντας ότι ήδη η Βόρεια Αμερική και Κίνα επικεντρώνονται σε μεγάλο βαθμό στην πιο προηγμένη τεχνολογία και εκπαίδευση. «Αυτός είναι ένας διαγωνισμός όπου η Ευρώπη πρέπει να παίξει το παιχνίδι», σημείωσε.
Το ίδιο αίτημα ακούγεται από πολλά άλλα στελέχη σε όλη την επιχειρηματική κοινότητα.
naftemporiki.gr με πληροφορίες από BBC