Του Θάνου Τσίρου
Μόνο αδιάφορη δεν είναι η Ελλάδα για το αποτέλεσμα των γερμανικών εκλογών. Από το αποτέλεσμα της κάλπης που στήνεται την Κυριακή και σε δεύτερο χρόνο από το αποτέλεσμα των προεδρικών εκλογών στην Γαλλία που είναι γραμματισμένες για τις 10 και 24 Απριλίου του 2022, θα εξαρτηθούν σε πολύ μεγάλο βαθμό οι ισορροπίες που θα διαμορφωθούν στην Ευρώπη.
Σε μια καθοριστική περίοδο καθώς θα βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη η διαπραγμάτευση για το νέο Σύμφωνο Σταθερότητας και Ανάπτυξης της Ευρώπης.
Τι σημαίνει πρακτικά για την Ελλάδα Σύμφωνο Σταθερότητας; Δημοσιονομικοί στόχοι. Όχι μόνο βραχυπρόθεσμου αλλά και μακροπρόθεσμου χαρακτήρα. Η χώρα, είναι δεσμευμένη με τη συμφωνία που υπέγραψε το 2018 για να βγει από τα μνημόνια, να παράγει πρωτογενή πλεονάσματα «στην περιοχή του 2%» και μετά το 2022 που λήγει η μεταμνημονιακή εποπτεία και οι αυστηροί δημοσιονομικοί στόχοι. Μπορεί να το… ξεχάσαμε με την πανδημία, αλλά για όλη την περίοδο από το 2020 μέχρι και το 2022, θα έπρεπε κανονικά να παράγουμε πρωτογενή πλεονάσματα 3,5% κάτι που δεν συνέβη για έναν και μόνο λόγο: την πανδημία.
Για την Ελλάδα, η μεταμνημονιακή εποπτεία ολοκληρώνεται στα μέσα του 2022. Ο προϋπολογισμός του 2023, θα συνταχθεί επομένως με βάση τον στόχο που θα οριστεί στο πλαίσιο του Συμφώνου Σταθερότητας.
Θα είναι ο στόχος του πρωτογενούς πλεονάσματος μικρότερος από το 2%; Σε αυτή την περίπτωση η Ελλάδα θα έχει δημοσιονομικό χώρο για να χρηματοδοτήσει μέτρα μόνιμου χαρακτήρα (με έμφαση στις μειώσεις φόρων) καθώς οι προβλέψεις του μεσοπρόθεσμου έχουν δείξει ότι χωρίς COVID η χώρα είναι σε θέση να παράγει πρωτογενή πλεονάσματα άνω του 2%. Πλεονάσματα που δεν είναι ανάγκη να αποτυπωθούν κατά την εκτέλεση των προϋπολογισμών. Το ζητούμενο θα είναι να υλοποιούνται οι δεσμεύσεις και ότι περισσεύει να επιστρέφει στην κοινωνία.