Skip to main content

UBS: Πάνω από 10% ο ετήσιος μέσος ρυθμός ανάπτυξης του ηλεκτρονικού εμπορίου παγκοσμίως

Της Λέττας Καλαμαρά

Μέσο ετήσιο ρυθμό αύξησης άνω του 10% αναμένει το διεθνές ηλεκτρονικό εμπόριο σε βάθος χρόνου δεκαετίας, ξεπερνώντας κατά πολύ τις ήδη υψηλές επιδόσεις που καταγράφει εν μέσω πανδημίας, σύμφωνα με τους αναλυτές. Ειδικότερα στα 5 τρις. δολ. υπολογίζεται ότι θα ανέλθει η παγκόσμια αγορά ηλεκτρονικού εμπορίου το 2021 ή σχεδόν το 20% των συνολικών λιανικών πωλήσεων, με βάση τα πρόσφατα στοιχεία της UBS. Κίνα, ΗΠΑ, Αlibaba και Amazon είναι οι πρωταγωνιστές της παγκόσμιας αγοράς του ηλεκτρονικού εμπορίου.

Οι αναλυτές αναμένουν ότι ο αριθμός αυτός θα αυξηθεί σε περισσότερα από 7 τρισεκατομμύρια δολάρια έως το 2025, αντιπροσωπεύοντας το 25% των συνολικών λιανικών πωλήσεων. Κατά την άποψή τους, το θέμα του ηλεκτρονικού εμπορίου προσφέρει ελκυστικές μακροπρόθεσμες επενδυτικές ευκαιρίες. Παράγοντες κλειδιά αποτελούν η ραγδαία διείσδυση των έξυπνων τηλεφώνων και του διαδικτύου, η τεχνολογική πρόοδο, ο τεχνολογικός αλφαβητισμός όλο και περισσότερων ομάδων πληθυσμού από διάφορες ηλικιακές, κοινωνικές και οικονομικές βαθμίδες με αποτέλεσμα την εξοικείωση των καταναλωτών με τα τεχνολογικά εργαλεία. (Figure 2) Σε αυτό συνέβαλε το ξέσπασμα της πανδημίας και η στροφή των καταναλωτών  στο ψηφιακό κανάλι για την εκπλήρωση των καθημερινών τους αναγκών, τονίζουν οι Nena Winkler, Andreas A. Tomaschett, and Robert Samuels, Analysts, UBS Global Wealth Management.

Τάσεις

Ενδιαφέρον προκαλεί η διαπίστωση πως το κινητό ψηφιακό κανάλι επηρεάζει την πορεία και την ανάπτυξη του ηλεκτρονικού εμπορίου διεθνώς. Σύμφωνα με τους αναλυτές η ευρεία διείσδυση των έξυπνων τηλεφώνων αυξάνει τις ηλεκτρονικές πωλήσεις ειδικά από τους νεότερους σε ηλικία χρήστες που χρησιμοποιούν κυρίως αυτό το κανάλι για επικοινωνία αλλά και για αγορές και συναλλαγές. (figure 3)

Πέραν της καθοριστικής σημασίας του κινητού ψηφιακού καναλιού, οι αναλυτές τονίζουν πως οι προϋποθέσεις κλειδιά για την ανάπτυξη του ηλεκτρονικού εμπορίου είναι η ευκολία των καταναλωτών, η αύξηση της διαθεσιμότητας και προσφοράς προϊόντων, η δυνατότητα επίτευξης οικονομιών κλίμακας, η ενίσχυση της αναγνωρισιμότητας των επωνυμιών, διαφοροποίηση προϊόντων, εφαρμογή χρήσιμων τεχνολογικών προϊόντων, αύξηση δυνατοτήτων στην αποθήκευση και τη διανομή.     

Προκλήσεις  

Η παροχή της δυνατότητας στους καταναλωτές για αγορές 24/7 με γρήγορη παράδοση προϊόντων αποτελούν πρόκληση για τους εμπόρους αλλά και για τις εταιρείες logistics που καλούνται να ανταποκριθούν στις υψηλές προσδοκίες του ηλεκτρονικού επιχειρείν. Αστικά εφοδιαστικά κέντρα, κοντά στα καταναλωτικά κέντρα, που μπορούν να υποστηρίξουν την παράδοση στο τελευταίο μίλι, έχουν μεγάλη ζήτηση και οι επιχειρηματίες του κλάδου αλλά και του εμπορίου μπορούν να επωφεληθούν από τη διαρθρωτική ανάπτυξη σε αυτό τον τομέα. 

Στις προκλήσεις περιλαμβάνονται ο Συναλλαγματικός κίνδυνος μιας και οι εταιρείες ηλεκτρονικού εμπορίου δραστηριοποιούνται όλο και περισσότερο διεθνώς, οι κυβερνοεπιθέσεις και το τεχνολογικό ρίσκο που προκύπτει από την επιχειρηματική δραστηριότητα μέσω του ψηφιακού καναλιού, η κυριαρχία μεγάλων εταιρειών σε αντίθεση με τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις των οποίων τα εγγενή προβλήματα υπάρχουν και στον on line κόσμο, η διατήρηση των ευαίσθητων προσωπικών δεδομένων, οι παραβιάσεις των οποίων αποθαρρύνουν τη χρήση του ηλεκτρονικού επιχειρείν.     

Ελλάδα

Στην Ελλάδα, σύμφωνα με τα πρόσφατα στοιχεία της Focus Bari, oι e-shoppers έφτασαν στον 74% των Ελλήνων, με αυξημένη μέση δαπάνη σε online αγορές, και επίσης αυξημένη τάση στους 55-64. Τουλάχιστον μία online αγορά έχουν κάνει 3 στους 4 Έλληνες τελευταίους 6 μήνες (74%) αυξημένο κατά 9% σε σύγκριση με το περσινό διάστημα.  Σε ηλεκτρονικές αγορές ξόδεψαν τους τελευταίους 6 μήνες κατά μέσο όρο οι Έλληνες 805,6 ευρώ και σχεδόν 2 στους 3 (64%) χρήστες πλήρωσαν μέσω αντικαταβολής. Το top 3 των online αγορών κατά τους τελευταίους 6 μήνες με την μεγαλύτερη αύξηση τον τελευταίο χρόνο αποτελείται τις κατηγορίες επίπλων και είδη για το σπίτι (37%), εκπαιδευτικά σεμινάρια/Webinars (36%), υπηρεσίες υγείας (31%).

Επιπλέον, σύμφωνα με τα τελευταία Focus on Tech Life Tips, στο Α’εξάμηνο 2021 η συνολική διείσδυση του Ιnt​ernet  στην Ελλάδα έχει φτάσει στο 97%, με 9 στους 10 χρήστες να είναι ηλικίας 55-64. Η πρώτη συσκευή πρόσβασης για όλους τους χρήστες είναι το smartphone με μέσο χρόνο σύνδεσης από το κινητό τις 2 ώρες την ημέρα. Πάνω από 4 στους 5 Έλληνες βρίσκονται ενεργά στα social, με το ΤΙΚ ΤΟΚ να παρουσιάζει θεαματική άνοδο τον τελευταίο χρόνο. Ενεργοί στα social είναι και σχεδόν οι δύο στους τρεις Έλληνες του group ηλικίας 55-64, με δημοφιλέστερα τα Facebook, Instagram, Youtube.