Του Φάνη Ζώνη
[email protected]
Τα κυρίαρχα ζητήματα στον τομέα των μεταφορών που θα απασχολήσουν την Ευρωβουλή παρουσίασε η Ευρωβουλευτής Έλενα Κουντουρά, συντονίστρια της πολιτικής της ομάδας στην Επιτροπή TRAN.
Κεντρικός στόχος, όπως ανέφερε σε ειδική εκδήλωση στην Αθήνα η Ευρωβουλευτής, είναι να υιοθετηθούν σε ευρωπαϊκό επίπεδο στρατηγικές και μέτρα που θα εξασφαλίζουν περιφερειακή και κοινωνική συνοχή, ώστε να μην αποκλειστούν οι πιο ευάλωτες περιφέρειες και κοινωνικές ομάδες, κατά την προσαρμογή του τομέα των μεταφορών στα νέα κλιματικά δεδομένα και στους στόχους για τη βιώσιμη ανάπτυξη.
Στο πλαίσιο των πολιτικών και των αλλαγών για τον «πράσινο» μετασχηματισμό των μεταφορών, η κ. Κουντουρά έχει θέσει ως προτεραιότητα να διασφαλιστεί ότι θα παραμείνει προσιτό το κόστος στις μετακινήσεις και τα ταξίδια για το σύνολο των πολιτών, με ειδική μέριμνα για τις πιο ευάλωτες ομάδες.
Και αυτό ισχύει και για την αστική κινητικότητα, όσον αφορά τις αλλαγές που θα επιφέρουν τα επόμενα χρόνια τα καινοτόμα συστήματα και οι νέες τεχνολογικές λύσεις που θα δοθούν.
Nησιωτικότητα
Βάρος θα δοθεί επίσης στη στήριξη των απομονωμένων περιοχών της Ευρώπης και ειδικά των νησιωτικών, που αντιμετωπίζουν συσσωρευμένα προβλήματα λόγω της ανεπαρκούς συνδεσιμότητας-προσβασιμότητας ή και της μεταφορικής απομόνωσής τους. Δεδομένου ότι το ζήτημα της νησιωτικότητας αφορά σε μεγάλο βαθμό και την Ελλάδα, η κ. Κουντουρά πιέζει, όπως ανέφερε, ώστε να αποτυπωθεί ως προτεραιότητα στις πολιτικές της ΕΕ για τα επόμενα χρόνια.
Ήδη, κατά την ακρόαση της υποψήφιας Επιτρόπου για τις μεταφορές Adina Valean, η κα Κουντουρά ζήτησε από την κα. Valean να διευκρινίσει εάν προτίθεται να λάβει ειδικά μέτρα για το υψηλό μεταφορικό κόστος που επιβαρύνονται τα νησιά και κατ΄ επέκταση για το υψηλότερο κόστος διαβίωσης που συνεπάγεται η νησιωτικότητα.
Επιπλέον, η ίδια ζήτησε να υπάρξει μέριμνα σχετικά με το σχεδιασμό και τις νέες τεχνολογίες που προκρίνονται για τη μείωση της ρύπανσης στη ναυτιλία και ειδικότερα στα λιμάνια της Ευρώπης, συμπεριλαμβανομένης και της κρουαζιέρας. Συμμετείχε δε στην πρόσφατη γενική συνέλευση του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Λιμανιών ESPO, όπου συζητήθηκαν οι προτεραιότητες για τις ιδιαίτερες ανάγκες σε υποδομές σε νησιά που υστερούν σήμερα, μεταξύ αυτών και για εναλλακτικές μορφές τροφοδοσίας ενέργειας από ξηράς, αλλά και συνολικά για την μετάβαση της κρουαζιέρας στην πράσινη εποχή.
Η διείσδυση των σιδηροδρόμων & οι συνδυασμένες μεταφορές
Προτεραιότητα στην Ευρωβουλή, όπως υποστήριξε, είναι να καταστούν οι μεταφορές συμβατές με τους κλιματικούς στόχους, και παράλληλα να ανοίξουν νέοι διάδρομοι δημιουργώντας τις βασικές προϋποθέσεις για ανάπτυξη κυρίως σε περιοχές με ελλιπές δίκτυο.
Τα Βαλκάνια, είναι ίσως το πιο χαρακτηριστικό τέτοιο παράδειγμα στην Ευρώπη, και στην Ελλάδα οι σιδηροδρομικές μεταφορές αποτελούν ένα πολύ μικρό ποσοστό κυρίως λόγω παθογενειών του παρελθόντος.
Τα τελευταία 4 χρόνια, σύμφωνα με την κα Κουντουρά, έγιναν στην Ελλάδα σημαντικές προσπάθειες ώστε να ολοκληρωθούν έργα της προηγούμενης 10ετίας, και για πρώτη φορά εκπονήθηκε από το υπουργείο Μεταφορών Εθνικό Στρατηγικό Σχέδιο για τις Μεταφορές με ορίζοντα το 2037.
Μέσα σε αυτό το διάστημα μπήκαν τα θεμέλια για την δημιουργία του νέου διατροπικού διαδρόμου πανευρωπαϊκής σημασίας μεταξύ Ελλάδας και Βουλγαρίας με σιδηροδρομική σύνδεση των κομβικών λιμένων των δύο χωρών, και παράκαμψη των στενών του Βοσπόρου όπου υφίσταται υψηλός κορεσμός.
Με παρεμβάσεις σε Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και Κομισιόν, ζητήθηκε να υπάρξει ενημέρωση για το τι πρέπει να γίνει μέσα στα επόμενα δύο χρόνια από τις κυβερνήσεις των κρατών ώστε να προχωρήσει ο Διάδρομος με την ίδια δυναμική των τελευταίων χρόνων.
Σημαντική για την Ελλάδα και τις υποδομές θα είναι και η αναθεώρηση των προγραμμάτων για τα διευρωπαϊκά δίκτυα μεταφορών ΤΕΝ-Τ με στόχο την ολοκλήρωση του βασικού και εκτεταμένου δικτύου.
Όπως επίσης και το χρηματοδοτικό εργαλείο Connecting Europe Facility στο επόμενο πολυετές δημοσιονομικό πλαίσιο 2021-2027 το οποίο θα συμβάλει καθοριστικά στην ολοκλήρωση των δικτύων.
Οδική Ασφάλεια
Ακόμη, εντατική εργασία θα υπάρξει, το επόμενο διάστημα, στο θέμα της οδικής ασφάλειας, που αφορά και την Ελλάδα, στη βάση του νέου πλαισίου πολιτικής της ΕΕ για την οδική ασφάλεια (EU Road Safety Policy Framework 2021-2030) που ανακοινώθηκε τον Ιούνιο 2019 , και επικείμενων νομοθετικών πρωτοβουλιών.
Τέλος, μετά από πρωτοβουλία που ανέλαβε η ίδια, η Επιτροπή TRAN κατέθεσε επιστολή στη νέα Πρόεδρο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, Ούρσουλα Φον ντερ Λάιεν, ζητώντας τη δημιουργία χαρτοφυλακίου του Επιτρόπου «Μεταφορών και Τουρισμού», ισότιμα.