Skip to main content

75 χρόνια ΙΚΕΑ – Η πορεία στον κόσμο και στην Ελλάδα

Οι χιλιάδες Έλληνες καταναλωτές που επισκέπτονται καθημερινά το δίκτυο της ΙΚΕΑ του Ομίλου FOURLIS (που αναπτύσσει επίσης την ΙΚΕΑ σε Βουλγαρία και Κύπρο), πιθανόν δεν γνωρίζουν ότι εμπνευστής αυτού του concept, που έχει κατακτήσει την παγκόσμια αγορά, χάρη στη δυνατότητα που δίνει στους πελάτες της να απολαμβάνουν χαμηλές τιμές λαμβάνοντας τα υλικά σε επίπεδες συσκευασίες και συναρμολογώντας τα έπιπλά τους, είναι ο Σουηδός Ingvar Kamprad.

Όμως ούτε και ο Ingvar Kamprad, όταν στις αρχές της δεκαετίας του ‘40 γυρνούσε με ένα ποδήλατο για να προωθήσει τα προϊόντα που πωλούσε μέσω ταχυδρομείου, μπορούσε να φανταστεί ότι 75 χρόνια μετά η εταιρεία του, η ΙΚΕΑ, από μία startup της εποχής (ιδρύθηκε σε ένα προάστιο του Älmhult στις 28 Ιουλίου του 1943) θα γινόταν κολοσσός του παγκόσμιου λιανεμπορίου.

Ο Kamprad (που απεβίωσε στις αρχές του 2018 σε ηλικία 91 ετών) κατάφερε να εγκαταστήσει την εταιρεία του σε 50 χώρες, με δίκτυο 419 καταστημάτων, όπου απασχολούνται πάνω από 200.000 εργαζόμενοι. Πλέον πάνω από ένα δισεκατομμύριο άνθρωποι επισκέπτονται ετησίως τα καταστήματα ΙΚΕΑ, ενώ δυόμιση δισεκατομμύρια άνθρωποι επισκέπτονται το site. Η εταιρεία επενδύει συστηματικά στην καινοτομία, στο πλαίσιο μιας στρατηγικής βιώσιμης ανάπτυξης που την έχει καταστήσει πρωτοπόρο σε παγκόσμια κλίμακα – με ενεργό δράση στις κοινωνικές και περιβαλλοντικές προκλήσεις, είναι από τις πρώτες εταιρείες που μπήκαν στο Climate Group EV 100, που υπόσχεται παραδόσεις με μηδενικές εκπομπές μέχρι το 2025, μείωση στο μισό των εκπομπών αερίων από τους υπαλλήλους και πελάτες μέχρι το 2030 κ.α..  

Επίσης η εταιρεία αναπτύσσεται με ένα επιχειρηματικό μοντέλο βασισμένο στην κυκλική οικονομία. Είναι ενδεικτικό ότι από τον Σεπτέμβριο του 2015, χρησιμοποιεί στα προϊόντα της μόνο βαμβάκι που προέρχεται από βιώσιμες πρακτικές καλλιέργειας, διαθέτει μόνο λαμπτήρες LED και έχει υιοθετήσει προγράμματα ανακύκλωσης για χαρτί, μελανωτές, μπαταρίες, αλουμίνιο, γυαλί κ.ά.

Η δημιουργία προϊόντων φιλικών προς το περιβάλλον, σε συνδυασμό με την ποιότητα, το design, τη λειτουργικότητα και την προσιτή τιμή, είναι και οι βασικές αρχές που συνθέτουν τη φιλοσοφία της ΙΚΕΑ στο σχεδιασμό των προϊόντων της, τον λεγόμενο  «Δημοκρατικό Σχεδιασμό».

Η Ελλάδα με όραμα και αξίες

Αυτές οι αρχές διέπουν και τα καταστήματα ΙΚΕΑ σε όλο τον κόσμο, συμπεριλαμβανομένης της HOUSEMARKET A.E. του Ομίλου FOURLIS, που λειτουργεί στην Ελλάδα 17 χρόνια και ηγείται της αγοράς επίπλων και οικιακού εξοπλισμού, με 5 καταστήματα και 5 Κέντρα Παραγγελιών και Παραλαβών ΙΚΕΑ. Το πρώτο κατάστημα ΙΚΕΑ έκανε την εμφάνισή του στη Θεσσαλονίκη το 2001. Στην Αθήνα τα εγκαίνια του πρώτου καταστήματος στο Αεροδρόμιο έγιναν το 2004 και ακολούθησε το κατάστημα στον Κηφισό το 2008. Το 2009 και το 2010 έκαναν την εμφάνισή τους τα καταστήματα στη Λάρισα και στα Ιωάννινα αντίστοιχα, σημειώνοντας την ίδια μεγάλη επιτυχία.

Συνολικά και στις 3 αγορές που αναπτύσσει την ΙΚΕΑ, η HOUSEMARKET απασχολεί πάνω από 1.540 εργαζόμενους που μοιράζονται τις ίδιες αρχές: 1) Αλληλεγγύη και ενθουσιασμό, 2) Συνεχή επιθυμία για ανανέωση, 3) Επίγνωση του κόστους, 4) Θέληση για αποδοχή και ανάθεση ευθυνών, 5) Ταπεινότητα και θεληματικότητα, 6) Απλότητα, 7) Ηγεσία με προσωπικό παραδειγματισμό, 8) Τόλμη για το διαφορετικό, 9) Επίγνωση της πραγματικότητας και 10) Συνεχή εξέλιξη.

Η στρατηγική της εταιρείας, που διέπεται από αυτές τις αρχές, στοχεύει σε δράσεις που από τη μια μεριά βελτιώνουν την ποιότητα ζωής και από την άλλη επιστρέφουν αξία στην κοινωνία. Για παράδειγμα, με γνώμονα την ποιότητα των προϊόντων, υιοθετούνται μακροχρόνιες εγγυήσεις, ακόμη και πέρα από τις εγγυήσεις που προβλέπει ο νόμος – μπορεί να αγγίξουν και τα 25 χρόνια για τις κουζίνες.

Ενδεικτικές είναι επίσης οι δράσεις με σημαντική ανταπόδοση στην κοινωνία και τους ανθρώπους, όπως το Πρόγραμμα Κοινωνικής Υπευθυνότητας του Ομίλου FOURLIS “Σταθμοί Χαράς”, μέσω του οποίου έχουν εξοπλιστεί από το 2013 έως και σήμερα, πάνω από 60 δημοτικοί βρεφονηπιακοί και παιδικοί σταθμοί.

Οι νέες υπηρεσίες

Παρακολουθώντας τις τεχνολογικές εξελίξεις σε συνδυασμό με τις αυξανόμενες προσδοκίες των καταναλωτών, η εταιρεία έχει υιοθετήσει ψηφιακές τεχνολογίες για την καλύτερη δυνατή εξυπηρέτηση των πελατών της στα καταστήματα, όπως η εφαρμογή ΙΚΕΑ Greece, που είναι ένας χρήσιμος οδηγός αγορών για τους πελάτες, ενώ επενδύει σε προηγμένες μεθόδους για τη βελτιστοποίηση της απόδοσης του ηλεκτρονικού της καταστήματος.

Επίσης, φροντίζει να βελτιώνει την εμπειρία των καταναλωτών στα φυσικά της καταστήματα, προσφέροντας ολοκληρωμένες υπηρεσίες, προς διευκόλυνσή τους. Συγκεκριμένα, ο πωλητής ενημερώνει τον πελάτη για τις διαθέσιμες υπηρεσίες που διαθέτει η ΙΚΕΑ, με μία μικρή επιπλέον χρέωση, και τον βοηθά να ολοκληρώσει τις αγορές του εύκολα και γρήγορα. 

IKEA POPUP STORE

Η εταιρεία βελτιώνει την εμπειρία των πελατών της και μέσω προωθητικών ενεργειών, όπως είναι η δημιουργία του IKEA POP-UP STORE στον Πειραιά, το οποίο θα φιλοξενείται εκεί μέχρι και τις 30 Νοεμβρίου. Δεν αποκλείεται να αναπτυχθούν κι άλλες τέτοιες πρωτοβουλίες, ενώ αξίζει να σημειωθεί ότι η πρακτική του pop-up store, ενός καταστήματος δηλαδή με περιορισμένη διάρκεια λειτουργίας, έχει εφαρμοστεί από τη σουηδική αλυσίδα με επιτυχία σε αρκετές χώρες, όπως Iσπανία και Καναδάς.

Τιμολογιακή πολιτική στον κατάλογο

Τα στελέχη της ΙΚΕΑ δίνουν έμφαση στο υψηλό επίπεδο εξυπηρέτησης των πελατών αλλά και στις προσιτές τιμές.

Φέτος η εταιρεία χαμήλωσε περαιτέρω τις τιμές σε περισσότερα από 1.000 προϊόντα, όπως μπορεί να διαπιστώσει κανείς στο νέο κατάλογο για το 2019, όπου παράλληλα οι καταναλωτές έχουν την ευκαιρία να ανακαλύψουν «7 ολόκληρα σπίτια», καθώς και μια πληθώρα ιδεών και νέων προϊόντων. Σημειώνεται ότι η εταιρεία κάθε Σεπτέμβριο διανέμει κατάλογο δωρεάν, πόρτα-πόρτα, σε περιοχές γειτονικές των καταστημάτων.

Ημερομηνίες ορόσημο για την ΙΚΕΑ

1943: Ο Ingvar Kamprad ιδρύει την ΙΚΕΑ.  Τα αρχικά ΙΚΕΑ σημαίνουν  Ingvar, Kamprad, Elmtaryd (ονομασία της οικογενειακής φάρμας) και Agunnaryd (ονομασία της περιοχής).

1948: Η ΙΚΕΑ παρουσιάζει μοντέρνα, κομψά έπιπλα.

1951: Ο πρώτος κατάλογος ΙΚΕΑ διανέμεται δωρεάν, όπως και σήμερα.

1956: Η συναρμολόγηση επίπλων από τους πελάτες αποτελεί πλέον μέρος της Φιλοσοφίας της ΙΚΕΑ. Οι επίπεδες συσκευασίες μειώνουν τα έξοδα μεταφοράς και ζημιών και κατά συνέπεια τις τιμές για τους πελάτες.

1958: Το πρώτο κατάστημα ΙΚΕΑ ανοίγει τις πόρτες του στο Älmhult, στη Σουηδία.

1960: Το κατάστημα IKEA στο Älmhult ανοίγει το πρώτο Εστιατόριο & Καφέ IKEA, με αποτέλεσμα οι πελάτες να παραμένουν για μεγαλύτερη διάρκεια στο κατάστημα.

1963: Το πρώτο κατάστημα ΙΚΕΑ εκτός Σουηδίας ανοίγει τις πόρτες του στη Νορβηγία.

1973: Το πρώτο κατάστημα ΙΚΕΑ εκτός Σκανδιναβίας ανοίγει τις πόρτες του στο Spreitenbach, στην Ελβετία.

2018 (28/7): 419 καταστήματα ΙΚΕΑ σε 50 χώρες και 200.000 εργαζόμενοι.