Της Τέτης Ηγουμενίδη
Τα θέματα που αφορούν τους πέντε μεγάλους αυτοκινητόδρομους (Ολυμπία Οδό, Μορέα, Ε65, Ιονία Οδό και Μαλιακός-Κλειδί), την προοπτική υλοποίησης της νέας γραμμής 4 του μετρό της Αθήνας, που θα ενώνει το Γαλάτσι με το Μαρούσι καθώς και το έργο της σιδηροδρομικής Εγνατίας συζήτησαν ο υπουργός Υποδομών Μεταφορών κα Δικτύων Χρήστος Σπίρτζης με τον πρόεδρο της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων (ΕΤΕπ) Βέρνερ Χόγιερ.
Όσον αφορά τη νέα γραμμή του μετρό, υπάρχει αισιοδοξία ότι μπορεί να προκηρυχθεί μέσα στους επόμενους μήνες το α’ τμήμα της (Άλσος Βεΐκου – Γουδί), προϋπολογισμού 1,4 δισ. ευρώ, καθώς η ΕΤΕπ έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον για τα έργα του μετρό και μπορεί να αυξήσει τη συμμετοχή της από το 50% που είναι σήμερα στο 75%. Εξετάζεται η επέκταση του μετρό της Αθήνας να γίνει ως έργο ΣΔΙΤ αξιοποιώντας το «πακέτο Γιούνκερ».
Αναφορικά με τους αυτοκινητόδρομους, ο στόχος του υπουργείου Υποδομών είναι να γίνουν οι κατάλληλες συνεννοήσεις με τους παραχωρησιούχους ώστε τα έργα να ολοκληρωθούν και να λειτουργήσουν τον Μάρτιο του 2017. Αν ο στόχος αυτός επιτευχθεί, σημαίνει ότι θα χρησιμοποιηθούν τα κονδύλια του ΕΣΠΑ και δεν θα δεσμευθούν πόροι από το Σύμφωνο Εταιρικής Σχέσης (ΣΕΣ) 2015-2020.
Σημειώνεται ότι το ΣΕΣ όσον αφορά στις υποδομές διαθέτει κονδύλια ύψους 4,5 δισ. ευρώ, αισθητά λιγότερα από τα αντίστοιχα του ΕΣΠΑ.
Κυρίαρχο θέμα συζήτησης με τις εταιρείες παραχώρησης των πέντε μεγάλων αυτοκινητοδρόμων είναι η δημιουργία ενός ενιαίου συστήματος ηλεκτρονικών διοδίων (με αναλογική χρέωση για τον πολίτη), ώστε οι «κερδοφόροι» αυτοκινητόδρομοι να χρηματοδοτούν αυτούς που λόγω μείωσης του κυκλοφοριακού φόρτου δεν μπορούν να αντεπεξέλθουν στα δάνειά τους.
Ως ένας κερδοφόρος αυτοκινητόδρομος θεωρείται η Εγνατία Οδός, η οποία προτείνεται να ενταχθεί στο ενιαίο σύστηνα διοδίων, γι αυτό και το υπουργείο Υποδομών θεωρεί ότι δεν πρέπει να ιδιωτικοποιηθεί.
Στη συζήτηση με τον πρόεδρο της ΕΤΕπ μπήκαν και νέα έργα όπως είναι η σιδηροδρομική Εγνατία Ηγουμενίτσα-Θεσσαλονίκη-Αλεξανδρούπολη-Ορμένιο, προϋπολογισμού 5 δισ. ευρώ, όπως και η επέκταση του προαστιακού προς το Λαύριο, με ταυτόχρονη αναβάθμιση του λιμανιού, και τη Ραφήνα.
Σύμφωνα με τον υπουργό Υποδομών, υπάρχει μεγάλο ενδιαφέρον από ξένες τράπεζες για τα έργα στην Ελλάδα. Όπως είπε, για το θέμα αυτό θα υπάρξει συνάντηση με εκπροσώπους της Παγκόσμιας Τράπεζας.
«Συμφωνήσαμε και συζητήσαμε για τους αυτοκινητοδρόμους που εμπλέκεται η Ευρωπαϊκή Τράπεζα (Μορέας και Ολυμπία Οδός) ένα βαρύ χρονοδιάγραμμα, προκειμένου σύντομα να ολοκληρωθούν οι αυτοκινητόδρομοι που έχουν ξεκινήσει εδώ και χρόνια», ανέφερε ο κ. Σπίρτζης. «Συμφωνήσαμε τις πρόσθετες εγγυήσεις, αλλά και τους υπόλοιπους όρους που θέτουμε εμείς στο τραπέζι. Είναι 300 εκατομμύρια ευρώ μέχρι την ολοκλήρωση ως εγγύηση», πρόσθεσε.
Από την πλευρά του ο κ. Χόγιερ σημείωσε ότι η ΕΤΕπ έμεινε στην Ελλάδα κατά την περίοδο της κρίσης και ότι σκοπεύει να παραμείνει και μετά την κρίση, ενώ πρόσθεσε ότι αποχωρεί αισιόδοξος από το υπουργείο.
«Είναι εκπληκτικό το πόσα έργα θα ολοκληρωθούν σε λίγο στην Ελλάδα», είπε μεταξύ άλλων, διαπιστώνοντας «μεγάλη πρόοδο όσον αφορά τους αυτοκινητόδρομους και ειδικά τον Μορέα».
«Αυτό που είναι σημαντικό τώρα είναι να θέσουμε μια λίστα με προτεραιότητες, όπως μας υπέδειξε και ο υπουργός», κατέληξε ο πρόεδρος της ΕΤΕπ.