Δεν επηρέασε σημαντικά την οικονομική ανάκαμψη της ευρωζώνης η αναζωπύρωση των κρουσμάτων κορωνοϊού αυτό το καλοκαίρι, σύμφωνα με ανεπίσημα στοιχεία που υποδηλώνουν ότι οι Ευρωπαίοι καταναλωτές προωθούν την ανάκαμψη.
Οι δείκτες υψηλής συχνότητας δείχνουν ότι μέτρα όπως οι επισκέψεις σε χώρους αναψυχής, οι δαπάνες, τα ταξίδια και οι προσλήψεις είναι όλα στα υψηλότερα ή κοντά στα υψηλότερα επίπεδα από την έναρξη της πανδημίας.
Αυτό υποδηλώνει ότι η ανάκαμψη της οικονομικής παραγωγής που καταγράφηκε το δεύτερο τρίμηνο θα διατηρηθεί στους τρεις επόμενους μήνες έως το τέλος Σεπτεμβρίου.
Οι εναλλακτικοί δείκτες παρακολουθούνται ευρέως από την έναρξη της πανδημίας, επειδή προσφέρουν ένα πιο έγκαιρο δείκτη της δραστηριότητας, ακόμη και αν είναι λιγότερο περιεκτικοί και αξιόπιστοι από τα επίσημα δεδομένα.
Μετά την απότομη άνοδο τον Ιούνιο και τον Ιούλιο, ο δείκτης του ΟΟΣΑ που χρησιμοποιεί μέτρα κινητικότητας και αναζητήσεις λέξεων στη Google ως ένδειξη για την αγορά εργασίας, την κατανάλωση και το οικονομικό κλίμα, διατηρήθηκε σταθερός τον Αύγουστο στα υψηλότερα επίπεδα από την έναρξη της πανδημίας.
«Οι μεγάλες οικονομίες της ευρωζώνης αποδεικνύονται [ανθεκτικές] στο τέταρτο κύμα μολύνσεων από Covid συγκριτικά με τις προηγούμενες», δήλωσε ο Nicolas Woloszko, οικονομολόγος του ΟΟΣΑ.
Η παραγωγή
Η αισιόδοξη εικόνα σε τμήματα της οικονομίας της ευρωζώνης με γνώμονα τους καταναλωτές έρχεται σε έντονη αντίθεση με τον κλάδο παραγωγής του μπλοκ. Οι κλιμακούμενες καθυστερήσεις στην εφοδιαστική αλυσίδα πυροδοτούν ανησυχίες στις επιχειρήσεις σχετικά με τις προοπτικές για τους επόμενους μήνες, σύμφωνα με πρόσφατες έρευνες.
Τα χιλιόμετρα που καταγράφουν τα γερμανικά φορτηγά – ένας δείκτης για τη βιομηχανική παραγωγή – βρίσκονται σε σχεδόν αδιάκοπη πτωτική τάση από την κορύφωση του Μαρτίου, όπως αναφέρει η στατιστική υπηρεσία της χώρας.
Η συνολική οικονομική ανάκαμψη «καθοδηγείται από την ανάκαμψη της ιδιωτικής κατανάλωσης καθώς οι δαπάνες των νοικοκυριών αυξήθηκαν απότομα με την επαναλειτουργία του τομέα των υπηρεσιών», δήλωσε η Silvia Ardagna, οικονομολόγος της Barclays.
Τα δεδομένα της Google για τις επισκέψεις σε μπαρ, καταστήματα και εστιατόρια απεικονίζουν την ανάκαμψη σε όλους τους κλάδους υπηρεσιών. «Δεν νομίζω ότι βλέπουμε μεγάλη επίπτωση της παραλλαγής Δέλτα στην κινητικότητα αυτή τη στιγμή», σχολίασε ο Bert Colijn, οικονομολόγος στην ING.
Μισή «κανονική» τουριστική χρονιά
Τα δεδομένα δείχνουν επίσης ότι η τουριστική περίοδος του φετινού καλοκαιριού ήταν πολύ καλύτερη από την περσινή. Στην Ισπανία, η πληρότητα ξενοδοχείων ξεπέρασε πρόσφατα το 50 % για πρώτη φορά από την έναρξη της πανδημίας. «Η Γερμανία, η Ιταλία, η Πορτογαλία και η Ισπανία είδαν ραγδαία άνοδο των νέων βραχυπρόθεσμων κρατήσεων», δήλωσε ο Jamie Lane, αντιπρόεδρος της έρευνας στην AirDNA. Τα ευρήματά του ταιριάζουν με την τάση κρατήσεων που παρακολουθεί η Sojern, επιχείρηση αναλύσεων τουριστικών δεδομένων.
Από την πλευρά του ο Holger Schmieding, οικονομολόγος στην επενδυτική τράπεζα Berenberg, δήλωσε ότι παρόλο που ο τουρισμός ήταν «ήσυχος» τον Μάιο και τον Ιούνιο, η επακόλουθη «σαφής ανοδική τάση» που υποδεικνύεται από τα δεδομένα υψηλής συχνότητας υποδηλώνει ότι οι μεσογειακές οικονομίες της ευρωζώνης «θα απολαύσουν τη μισή κανονική καλοκαιρινή σεζόν φέτος».
Αυτό με τη σειρά του δημιουργεί θέσεις εργασίας στον τομέα των υπηρεσιών. Τα στοιχεία από τους ιστότοπους διαφήμισης θέσεων εργασίας πράγματι δείχνουν ότι τα οι κενές θέσεις έχουν αυξηθεί-μόνο στην Ισπανία οι προσλήψεις εξακολουθούν να είναι κάτω από τα επίπεδα πριν από την πανδημία.
«Τώρα που τα ποσοστά εμβολιασμού έχουν ξεπεράσει τα επίπεδα των ΗΠΑ και σε ορισμένες περιπτώσεις ακόμη και του Ηνωμένου Βασιλείου, η οικονομική δραστηριότητα στην ευρωζώνη ανακάμπτει έντονα – προς όφελος των αγορών εργασίας», σχολίασε η Ellie Henderson, οικονομολόγος στην Investec.
Ωστόσο, ορισμένοι τομείς της οικονομίας απέχουν ακόμη πολύ από τις επιδόσεις που σημείωναν πριν από την πανδημία. Για παράδειγμα, αν και οι ευρωπαϊκοί αριθμοί πτήσεων είναι στα υψηλότερα επίπεδα από τις αρχές του 2020, παραμένουν 30 % κάτω από τα επίπεδα του 2019.
Τα έσοδα από το Box office των τεσσάρων μεγαλύτερων οικονομιών της ευρωζώνης έφτασαν τα 16 εκατομμύρια δολάρια στα μέσα του Σαββατοκύριακου του Αυγούστου, αυξημένα κατά 70% από το ίδιο σαββατοκύριακο πέρυσι. Αλλά αυτό εξακολουθεί να είναι πολύ κάτω από τα 50 εκατομμύρια δολάρια που κέρδισαν την ίδια περίοδο το 2019, σύμφωνα με το Box Office Mojo. Οι μορφές ψυχαγωγίας που προσελκύουν μεγάλα πλήθη, όπως συναυλίες και παραστάσεις παραμένουν επίσης περιορισμένες σε πολλές χώρες.
Από την άλλη η χρήση των δημόσιων συγκοινωνιών έχει βελτιωθεί τους τελευταίους μήνες, αλλά εξακολουθεί να είναι κάτω από τα επίπεδα πριν από την πανδημία σε όλες τις μεγάλες χώρες της ευρωζώνης, σύμφωνα με τα στοιχεία κινητικότητας της Google.
Αυτό αφήνει τις συνολικές οικονομικές επιδόσεις της ευρωζώνης κάτω από τα επίπεδα του 2019. Η παραγωγή του μπλοκ δεν προβλέπεται να ανακτήσει το μέγεθός της πριν από την πανδημία μέχρι το επόμενο έτος-σε αντίθεση με τις ΗΠΑ και την Κίνα που το έχουν ήδη κάνει. Γενικά, οι οικονομολόγοι αναμένουν ότι η ανάκαμψη θα συνεχιστεί παρά τους αντίθετους ανέμους.
naftemporiki.gr με πληροφορίες από Financial Times