Από την έντυπη έκδοση
Του Φάνη Ζώη
[email protected]
Με στόχο έως τον Ιούνιο του 2018 να έχει εγκατασταθεί ο ανάδοχος για να ξεκινήσουν οι εργασίες, προχωρούν οι διαδικασίες υλοποίησης του επιχειρηματικού σχεδίου για την κατασκευή του αεροδρομίου στο Καστέλι Hρακλείου που θα αντικαταστήσει το κορεσμένο «Νίκος Καζαντζάκης».
Μέσα στο πρώτο τρίμηνο του νέου έτους, σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα, η κοινοπραξία «Ariadne Airport Group», στην οποία συμμετέχουν η ΤΕΡΝΑ και η ινδική GMR Airports Limited (με 10%), θα υπογράψει τη σύμβαση παραχώρησης του νέου αεροδρομίου στο Καστέλι. Η συγκεκριμένη κοινοπραξία, που αναλαμβάνει την κατασκευή και λειτουργία για 37 χρόνια του αεροδρομίου, ύστερα από πολύμηνες αναβολές και καθυστερήσεις, κατέθεσε και τη μοναδική προσφορά για το έργο. Το τίμημα που προσέφερε η κοινοπραξία στον διαγωνισμό για την παραχώρηση του νέου αεροδρομίου ήταν 480 εκατ. ευρώ, περίπου 50% χαμηλότερο από το εκτιμώμενο κατασκευαστικό κόστος του έργου που υπολογιζόταν σε 800 εκατ. ευρώ.
Αυτή τη στιγμή το υπουργείο Υποδομών βρίσκεται σε διαπραγματεύσεις με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων για τη σύναψη δανείου ύψους 180 εκατ. ευρώ, με το οποίο θα καλύψει τη χρηματοδοτική συμβολή του Δημοσίου στην κατασκευή του αεροδρομίου στην Κρήτη. Στην εταιρεία παραχώρησης που θα συσταθεί για το νέο αεροδρόμιο η συμμετοχή του Δημοσίου θα ανέλθει σε 46%.
Πάντως η ανάθεση του έργου, κατά την οποία προσωρινός ανάδοχος έχει ανακηρυχθεί από την περασμένη άνοιξη η Τέρνα με την Ινδική GMR, προχωρεί χωρίς εμπόδια, αλλά με ορισμένες καθυστερήσεις στην κατάρτιση της σύμβασης. Επόμενο βήμα είναι η πρόσληψη του ανεξάρτητου μηχανικού, με τον σχετικό διαγωνισμό να προγραμματίζεται για τις 7 Δεκεμβρίου. Η καθυστέρηση στην επιλογή του μηχανικού έχει πάει πίσω την όλη διαδικασία του έργου και την υποβολή προς έγκριση από τη Βουλή των Ελλήνων, η οποία αρχικά σχεδιαζόταν για τον Σεπτέμβριο.
Ο υπουργός Υποδομών Χρίστος Σπίρτζης έχει ανακοινώσει ότι στη διαδικασία της επιλογής ισχυροποιείται ο ρόλος του Δημοσίου που θα είναι ισότιμος με του αναδόχου και με επικεφαλής εκπρόσωπο της ΕΤΕπ. Απομένει η τροποποίηση της έγκρισης περιβαλλοντικών όρων με βάση την τεχνική προσφορά του αναδόχου και η υποβολή της εγγυητικής επιστολής δεσμευτικής επένδυσης και άλλων αναγκαίων οικονομικών στοιχείων (χρηματοοικονομικό μοντέλο κ.ά). Θα ακολουθήσει η έγκριση του Ελεγκτικού Συνεδρίου για τον προσυμβατικό έλεγχο της σύμβασης, η οποία θα ανοίξει τον δρόμο για την υπογραφή της σύμβασης παραχώρησης μεταξύ Δημοσίου και εταιρείας και στη συνέχεια η κύρωσή της από τη Βουλή. Ο κ. Σπίρτζης έχει χαρακτηρίσει το νέο αεροδρόμιο ως ένα από τα σπουδαιότερα έργα νέας γενιάς, που θα συμβάλει στη δημιουργία 1.000 θέσεων εργασίας κατά τη διάρκεια κατασκευής, με πρόβλεψη για 500 μόνιμες θέσεις στο στάδιο λειτουργίας. Με βάση τα τεύχη το 2% των ακαθάριστων εσόδων του αερολιμένα θα παραχωρούνται υπέρ των ΟΤΑ της περιοχής.
Αξίζει να σημειωθεί ότι αξίωση του αναδόχου είναι να μην επεκταθεί ο αεροδιάδρομος του αεροδρομίου της Σητείας, όπως έχει προβλεφθεί για να υποδέχεται αεροσκάφη μεγαλύτερης χωρητικότητας. Σε αντίθετη περίπτωση, η κοινοπραξία μπορεί να εγείρει αποζημιώσεις καθώς θεωρείται ότι μια αντίστοιχη επένδυση μπορεί να της στερήσει έσοδα από το νέο αεροδρόμιο. Όσον αφορά τα τέλη του αεροδρομίου, σύμφωνα με πληροφορίες από το υπουργείο Υποδομών, θα κινούνται κοντά στα 20 ευρώ και με προοπτική να περιοριστούν σταδιακά στα επίπεδα κοντά στα 17 ευρώ ανά επιβάτη.
Έργο ΣΔΙΤ
Η συνολική αξία του νέου διεθνούς αεροδρομίου στο Καστέλι, που αναμένεται να διαδραματίσει καταλυτικό ρόλο για τον εγχώριο τουρισμό, τοποθετείται στο 1 δισ. ευρώ, αποτελώντας μία από τις μεγαλύτερες ιδιωτικές επενδύσεις. Ο αερολιμένας που θα βρίσκεται νοτιοανατολικά του Ηρακλείου, στα όρια του Δήμου Μίνωα – Πεδιάδος, θα αντικαταστήσει το υφιστάμενο αεροδρόμιο «Ν. Καζαντζάκης» και θα εξυπηρετεί αεροσκάφη τύπου B747 και Α330. Εκτιμάται ότι θα απαιτηθεί περίπου μία πενταετία για την αποπεράτωση του νέου διεθνούς αεροδρομίου.
Το έργο θα υλοποιηθεί ως Σύμπραξη Δημόσιου – Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ), με τη μέθοδο της παραχώρησης, υιοθετώντας, ως ένα βαθμό, το μοντέλο που εφαρμόστηκε στο «Ελευθέριος Βενιζέλος». Το αεροδρόμιο Ηρακλείου είναι το πρώτο σε πτήσεις τσάρτερ σε όλη την Ελλάδα. Από τις αρχές της χρονιάς μέχρι τον Οκτώβριο οι αφίξεις ενισχύθηκαν κατά 30% συγκριτικά με πέρυσι.
Ο όμιλος GMR/ ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ
Ο όμιλος GMR λειτουργεί σήμερα τρία μεγάλα διεθνή αεροδρόμια με δυναμικότητα 80 εκατ. επιβατών (μεταξύ των οποίων και το αεροδρόμιο Ίντιρα Γκάντι του Νέου Δελχί), ενώ μέχρι πρόσφατα κατείχε και το 40% στο Διεθνές Αεροδρόμιο Κωνσταντινούπολης.
Με ετήσιο κύκλο εργασιών της τάξης των 10 δισ. ευρώ, συγκαταλέγεται στους πέντε μεγαλύτερους ομίλους παγκοσμίως, στη διαχείριση και λειτουργία αεροδρομίων και δραστηριοποιείται ακόμη στην ενέργεια, με παραγωγική δυναμικότητα 7000 MW, στα οδικά έργα, στις αστικές αναπτύξεις και στα μεταλλεία.
Για τον όμιλο ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, η συνεργασία με την ινδική εταιρεία εντάσσεται στο πλάνο ενίσχυσης της εξωστρέφειας, με τη York Capital να συμμετέχει στο μετοχικό κεφάλαιο με 100 εκατ. ευρώ. Η εισηγμένη έχει στρατηγικούς εταίρους στα θερμοηλεκτρικά (ΗΡΩΝ), δύο πολυεθνικές, μεγάλου βεληνεκούς, ενεργειακές επιχειρήσεις, την ENGIE (πρώην GDF Suez) και την Qatar Petroleum International (QPI).