O εμπορικός πόλεμος ανάμεσα στις δύο μεγαλύτερες οικονομίες του πλανήτη- ΗΠΑ και Κίνα- μετράει όχι μόνο θύματα, αλλά και παράπλευρες απώλειες μεταξύ των μεγάλων πολυεθνικών ανά τον κόσμο. Έχει δε προσδιοριστεί ως ένας από τους βασικούς παράγοντες για τους οποίους η Γερμανία και συνολικά η Ευρωζώνη είδαν την «μηχανή» τους να μπλοκάρει το δεύτερο εξάμηνο του 2018 και ετοιμάζονται φέτος για τη χειρότερη επίδοση από το 2009. Παρόλα αυτά μία κλιμάκωση του πολέμου θα μπορούσε αντί να λυγίσει, να ευνοήσει την Ευρώπη.
Αυτό τουλάχιστον επισημαίνει σε πρόσφατη μελέτη της η UNCTAD του ΟΗΕ. Οι ειδικοί της UNCTAD εξηγούν πως εάν ΗΠΑ και Κίνα δεν πετύχουν έως την 1η Μαρτίου να λύσουν τις διαφορές τους και η Ουάσιγκτον κάνει τελικά πράξη την απειλή της για αύξηση των δασμών σε κινεζικές εισαγωγές 200 δισ. δολαρίων από το 10% στο 25%, οι εξαγωγές, που θα χάσουν οι Κινέζοι θα μετατραπούν σε κέρδος για επιχειρήσεις της Ευρώπης και σε μικρότερο βαθμό του Μεξικού, της Ιαπωνίας και του Καναδά.
Η πολιτική των δασμών δεν μπορεί να βοηθήσει αμερικανικές και κινεζικές επιχειρήσεις (ούτε καν αυτές που υποτίθεται ότι προστατεύει) προειδοποιεί η υπηρεσία του ΟΗΕ. Είναι οι ανταγωνιστές που θα εισπράξουν τα οφέλη. Από το συνολικό σινο-αμερικανικό εμπόριο αξίας 300 δισ. δολαρίων, που δοκιμάζεται με νέους δασμούς από τον περασμένο Ιούλιο, συναλλαγές αξίας 250 δισ. δολαρίων θα κατευθυνθούν σε άλλες οικονομίες, υπολογίζει.
Η Ευρωπαϊκή Ένωση θα κερδίσει τη μερίδα του λέοντος, περίπου 70 δισ. δολάρια σε νέες εξαγωγές, σύμφωνα με τη μελέτη. Και τούτο γιατί οι οικονομίες και οι επιχειρήσεις της κοινότητας είναι ανταγωνιστικές σε παγκόσμιο επίπεδο και έχουν τη δυνατότητα να αυξήσουν άμεσα παραγωγή και εξαγωγές. Το Μεξικό, η Ιαπωνία και ο Καναδάς, θα δουν στις εξαγωγές τους να προστίθενται περισσότερα από 20 δισ. δολάρια.
Ωστόσο το καθαρό κέρδος μπορεί τελικά να είναι μικρότερο. Άλλες πτυχές του εμπορικού πολέμου, που έχουν ήδη οδηγήσει σε αισθητή επιβράδυνση την Κίνα και έχουν προκαλέσει έντονη μεταβλητότητα στις διεθνείς αγορές, ενδεχομένως να συνεχίσουν να έχουν αρνητικό αντίκτυπο, «τρώγοντας» μέρος από τα οφέλη.
Γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες και άλλες ευρωπαϊκές επιχειρήσεις έχουν ήδη προειδοποιήσει για τις πιέσεις, που προκαλεί η κινεζική επιβράδυνση.
naftemporiki.gr