Skip to main content

Αντιγόνη Σταυροπούλου: «…Μέσα απ’ την τέχνη που έχει νόημα, εκείνην της αγάπης»

Η παράσταση «Βαν» στο Zmak Greek Pro Wrestling Dungeon

© Απαγορεύεται από το δίκαιο της Πνευμ. Ιδιοκτησίας η καθ΄οιονδήποτε τρόπο παράνομη χρήση/ιδιοποίηση του παρόντος, με βαρύτατες αστικές και ποινικές κυρώσεις για τον παραβάτη

Η παράσταση «Βαν» σε σύλληψη, κείμενο και ερμηνεία Αντιγόνης Σταυροπούλου και σκηνοθεσία Νικόλα Ανδρουλάκη, ανεβαίνει στο Zmak Greek Pro Wrestling Dungeon, τις Παρασκευές  13 και 20 Δεκεμβρίου, στις  9 το βράδυ [Μεθώνης 48, Πειραιάς].

Η Αντιγόνη Σταυροπούλου μίλησε μαζί μας.

Τι σημαίνει ο τίτλος της παράστασης;

«Βαν Γκογκ. Του Γκογκ, δηλαδή. Κι αν ζούσαμε στη χώρα και στην εποχή του Βίνσεντ, θα το προφέραμε Φαν Χοχ. Αλλά εγώ αυτοπροσδιορίζομαι ως θηλυκότητα και ζω στην Αθήνα του 2024. Συγκεκριμένα, στον Πειραιά. Και είμαι του, της, του, ό,τι θες. Αλλά σίγουρα Βαν. Η μετεμψύχωση. Για εμένα Βαν σημαίνει στο μεταίχμιο. Ισορροπία σε μια λεπτή κλωστή. Ταχυκαρδία. Ζαλάδα. Άγχος. Η ανάσα ρυθμική και βαθιά και διακοπτόμενη. Όλα γύρω στενεύουν. Όλα μέσα καίνε. Ένα τακ, πριν το μπαμ. Αυτό σημαίνει Βαν. Βαν παθαίνεις πριν τη μετατόπιση. Όχι πολύ πριν, ούτε λίγο. Πριν, σκέτο. Βαν είναι όταν έχεις φτιάξει τις βαλίτσες με όλα σου τα υπάρχοντα, τις κρατάς και ετοιμάζεσαι γι’ αυτό το πρώτο βήμα. Μπορεί να διαρκέσει δύο δευτερόλεπτα, μπορεί και δυο αιώνες. Ως την πραγμάτωση της απόφασης. Μέχρι τη σιγουριά. Αν έρθει. Εκείνη τη στιγμή της έκστασης. Βαν. Είναι σε θέση μάχης, ζητά να πάρεις θέση, όταν δεν είσαι σε θέση για τίποτα. Πανικός. Έχει το χρώμα της φωτιάς και το σώμα της θάλασσας, μυρίζει χώμα με νερό βροχής και δεν μπορεί κανείς να καταλάβει αν δεν το πάθει. Δεν έχει ανακαλυφθεί αντίδοτο, ωστόσο έρευνες λένε πως μόνο αν περάσεις από ’κει μπορείς να φτάσεις κάπως, κάποτε ως την αλήθεια. Παντού ερωτηματικά. Είναι επείγον. Θα προχωρήσεις; Θα κουνηθείς; Θα είναι καλύτερα εκεί; Κι αν είναι χειρότερα; Μήπως εδώ δεν είναι τόσο χάλια, τελικά; Να τα βρω τα παράθυρα; Είμαι καλά; Τι να κάνω; Πρέπει τώρα; Βιάζομαι; Βιάστηκα; Έχω βιαστεί; Αργώ; Άργησα; Έχω αργήσει; Και μετά τι; Και τώρα; Άρα, Βαν είναι το φαινόμενο του δαιμονισμού, που θα μπορούσε να είναι καλλιτεχνική έκφραση, αν αφαιρούσαμε από μέσα του τις ενοχές και τα απωθημένα. Αν ζητούσαμε βοήθεια. Και είναι κι εκείνος ο ζωγράφος, που η ψυχή του λένε πως χώνεται σε σώματα νέων ανθρώπων, συνήθως -λένε- καλλιτεχνών, μέχρι να βρει τη λύτρωση που θέλει. Μέσα απ’ την τέχνη που έχει νόημα, εκείνην της αγάπης».

Πείτε λίγα λόγια για την υπόθεση του έργου. 

«Μια γυναίκα 33 ετών, βράζει. Μέσα της -λέει πως- καίει μια ψυχή παλιά, εκείνη του Βίνσεντ Βαν Γκογκ, που παλεύει με τους νέους εαυτούς της, τους φανερούς και τους κρυφούς, μέχρι να φτάσει να αποφασίσει αν θα ζήσει. Και πώς. Ψάχνει να βρει τον τρόπο να συστήνεται και αναζητά μια μήτρα για να ξαναγεννηθεί, ή να γεννήσει. Εκείνη λέει πως είναι εγώ και πως χρειάζομαι βοήθεια. Εγώ λέω πως βοήθεια χρειάζεται εκείνη. Η προφητεία λέει πως σ’ ένα σταροχώραφο, κάποια έναστρη νύχτα, ένα ηλιοτρόπιο θα ξεριζωθεί και θα γίνει κοράκι και τότε θα ανάψει μια φωτιά, θα κάψει ο κόσμος όλος και θα αλλάξει. Θα γίνει ο κόσμος δίκαιος και ταπεινοί οι άνθρωποι και μόνο καλοσύνη θα ’χει η γη. Θα είναι, λέει, όλα απλά και γεμάτα με ποίηση. Κι έτσι κι εμείς θα ζήσουμε καλά».

Ποια είναι τα μηνύματα που θέλετε να περάσετε στον θεατή; 

«Θέλω να πάψουμε να είμαστε αμέτοχοι στον χρόνο. Θέλω να αντιληφθούμε τι πραγματικά συμβαίνει εδώ που είμαστε και να σταματήσουμε να δεχόμαστε ό,τι έχουμε μάθει πως έτσι πρέπει να ’ναι. Να είμαστε σε κάθε μας στιγμή δημιουργοί του έργου μας και να ’μαστε, ταυτόχρονα, το έργο μας το ίδιο. Και οι ζωγράφοι και το πινέλο και τα χρώματα. Ποτέ αυτοί που αξιολογούν για ν’ αγοράσουν και προπαντός ποτέ μην είμαστε εκείνοι που πουλούν. Και ας μας πουν τρελούς. Να είμαστε άνθρωποι».

Είστε η συγγραφέας και η πρωταγωνίστρια του έργου· μιλήστε μας για τις δυσκολίες και τις προκλήσεις που αντιμετωπίσατε.

«Στον ύπνο μου αντιμετωπίζω δυσκολίες, τελευταία. Ο Άλαν, ο σκύλος που έχει ζήσει όλες τις Βαν στιγμές μου μες στο σπίτι, χρειάζεται βοήθεια και συνέπεια σε ένα πρόγραμμα που λειτουργεί ως αδιαπραγμάτευτη προτεραιότητά μου. Επίσης, εργάζομαι με παιδιά σε σχολείο στη Νέα Ζωή τα πρωινά και χρειάζεται κι εκεί να είμαι εντός μιας άλλης συνθήκης, συνεπής και νηφάλια. Επιπλέον, από τη μέρα της πρεμιέρας της “Βαν”, αντί για μπαταρισμένο αυτί, έχω μπαταρισμένο χέρι, σπασμένο από πάλη. Τέλος, οι πανικοί και τα άγχη που άρχισαν με αφορμή κοινωνικά κατασκευασμένα θέλω, κλιμακώνουν φέτος παρέα με αυτό το έργο. Αυτά και κάτι άλλα άλυτα, σε συνδυασμό με αυτό που καίει μέσα μου, έχουν ως αποτέλεσμα να κοιμάμαι ελάχιστες ώρες και να βλέπω όνειρα και εφιάλτες που χρησιμεύουν ως έμπνευση για τις σκοτεινιές της “Βαν”, όμως την ίδια στιγμή σκοτεινιάζουν την έμπνευση της Αντιγόνης. Η σημαντικότερη πρόκληση είναι να καταφέρω να ξεσπάω στη σκηνή και στη ζωή ν’ ανθίζω. Όχι για να πετύχω και να εξελιχθώ και να θεωρηθώ σωστή γι’ αυτόν τον κόσμο. Για να μπορώ απλά να ζήσω ήρεμη με τους ανθρώπους μου. Γράφω και παίζω το έργο αυτό, για να μπορώ να κοιμάμαι το βράδυ ήσυχη».

Πώς ήταν η συνεργασία σας με τον Νικόλα Ανδρουλάκη;

«Διάφανη, ελεύθερη και ασφαλής. Και με Ντουέντε. Όπως πάντα και σε όλα. Ο Νικόλας στέκεται δίπλα μου σε όλη τη “Βαν” περίοδό μου, εντός κι εκτός σκηνής. Με πατερίτσες εκείνος και με γύψο στο χέρι εγώ, μαζί τα καταφέρνουμε καλύτερα. Με περίσσια υπομονή κι επιμονή, κρατάει το τιμόνι στο βανάκι μου, όταν εγώ πατάω γκάζι και φρένο εκείνος αλλάζει ταχύτητα, το φροντίζει, του βάζει λάδια και νερά, το πλένει και πετάει από μέσα του τα αποτσίγαρα και τα σκουπίδια. Και μου θυμίζει να βάζω βενζίνη. Όχι για να καώ. Για να μη μείνω. Στη “Βαν”, οι συνεργάτες όλοι είναι φίλοι μου, άνθρωποι που θαυμάζω κι αγαπώ. Και μόνο έτσι έχει νόημα, πιστεύω, ό,τι κι αν κάνουμε».

Η παράσταση ανεβαίνει σε έναν μη θεατρικό χώρο, το Zmak Greek Pro Wrestling Dungeon, στον Πειραιά. Μιλήστε μας για την επιλογή σας αυτήν. 

«Η αγαπημένη μου ανακάλυψη για τη χρονιά που φεύγει. Αυτός ο χώρος έχει κάτι. Οι υπεύθυνοι του χώρου, οι προπονητές και οι ασκούμενοι, οι παλαιστές, οι θεατές, ακόμα και οι περαστικοί, είναι σαν να έχουν κάτι σπάνιο και παράξενο. Είναι σαν -με έναν μαγικό τρόπο- ο χώρος να μεταμορφώνει όποιους φτάνουν να περάσουν την πόρτα του, σε παθιασμένους και σ’ ευγενικούς ανθρώπους. Και είναι και στον Πειραιά. Για όλα αυτά και για τα άλλα που θα νιώσεις μόλις μπεις, επιλέξαμε αυτόν τον χώρο για το έργο αυτό. Εκεί, μέσα στο ρινγκ, είναι το σπίτι της “Βαν”».

Πώς βλέπετε το μέλλον του ελληνικού θεάτρου; 

«Αν δεν έρθουν σύντομα τα πάνω κάτω, σύντομα θα έρθουν τα πάνω κάτω».

Τα επόμενα σχέδιά σας;

«Να γίνω η Αντιγόνη. Η πραγματική».

Συντελεστές

Σύλληψη-κείμενο-ερμηνεία: Αντιγόνη Σταυροπούλου

Σκηνοθεσία: Νικόλας Ανδρουλάκης

Σκηνογραφία – Ενδυματολογία: Δημήτρης Κωνσταντάρας

Φωτογραφίες: Έρικα Ανατολή

Γραφιστικά: Βασίλης Σκουρλής

Υπεύθυνη επικοινωνίας: Χρύσα Ματσαγκάνη

Παραγωγή: Ντουέντε

Πληροφορίες Παράστασης

Ημέρες & ώρες παραστάσεων

Κάθε Παρασκευή στις 21:00

Τιμές εισιτηρίων

Γενική είσοδος: 15€

Μειωμένο (Φοιτητικό, Ανέργων – ΑΜΕΑ) : 12€

Διάρκεια παράστασης : 90 λεπτά

Πληροφορίες/ κρατήσεις:  Τηλ: 6947559645

Προπώληση εισιτηρίων: στο MORE.COM

https://www.more.com/theater/banvangogh/

Zmak Greek Pro Wrestling Dungeon

Μεθώνης 48, Πειραιάς