© Απαγορεύεται από το δίκαιο της Πνευμ. Ιδιοκτησίας η καθ΄οιονδήποτε τρόπο παράνομη χρήση/ιδιοποίηση του παρόντος, με βαρύτατες αστικές και ποινικές κυρώσεις για τον παραβάτη
Το νέο έργο του Λύσανδρου Σπετσιέρη «Οδυσσέας (Τα μπλε σου μάτια και ο πατέρας της θάλασσας του φανταστικού)», με τον Τάσο Παλαντζίδη στον πρωταγωνιστικό ρόλο ανεβαίνει αυτές τις ημέρες στο Θέατρο Μικρό Γκλόρια [Ιπποκράτους 7, Αθήνα].
Το έργο βασίζεται στον μύθο του ομηρικού Οδυσσέα, ερωτεύεται τη λυσσαλέα ανάγκη για επιβίωση και επιστροφή και εμπνέεται από θραύσματα της πραγματικής ιστορίας του πατέρα του δημιουργού του.
Με οδηγούς τον Τζέιμς Τζόις και τον Κωνσταντίνο Καβάφη παραπαίει, συνεχώς, μεταξύ του απολαυστικά κωμικού, του τραγικού και της ματαίωσης. Είναι η κατασκευή ενός ονείρου που «κλέβει» αναφορές και φόρμες από τον κινηματογράφο του Φελίνι, του Παζολίνι, του Ταρκόφσκι, τον κόσμο των παραμυθιών και των σπουδαίων εξερευνητών και δημιουργεί τον δικό του μοναδικό, ποιητικό κόσμο, εξυμνώντας το ρηξικέλευθο της φαντασίας.
Η παράσταση αποτελεί συνάντηση σημαντικών Ελλήνων καλλιτεχνών για τη δημιουργία ενός ριζοσπαστικού Οδυσσέα, με αφετηρία την άνοια και προορισμό τη ζεστασιά των καλοκαιρινών μεσημεριών.
Με τον αγαπημένο ηθοποιό Τάσο Παλαντζίδη, είχαμε τη χαρά να μιλήσουμε.
Θα θέλατε να μας συστήσετε το έργο; Τι συναντάμε στον πυρήνα του;
«Το έργο “Οδυσσέας”, με αφορμή τον ομηρικό μύθο αλλά και την ιστορία του πατέρα του συγγραφέα του, του ανοϊκού κύριου Φώτη, πραγματεύεται τη διαρκή ανάγκη του ανθρώπου για την επιβίωση και την επιστροφή του. Εμπεριέχει την τραγικότητα αυτής της σύγκρουσης με το χιούμορ που κατακλύζει συχνά τις δραματικές όψεις της πραγματικότητας. Συνταιριάζει τον κόσμο του ονείρου με την αμείλικτη αλήθεια, το θέατρο με τον κινηματογράφο, το video με τον λόγο και την ποίηση. Στον πυρήνα του, συναντάμε τον άνθρωπο και την επιβίωσή του, το ταξίδι, τον νόστο, τη μνήμη και την απουσία της».
Κάποια σκέψη, κάποιο συναίσθημα από την πρώτη επαφή σας με το κείμενο του Λύσανδρου Σπετσιέρη;
«Υπήρξε μία σύνδεση, ένα προσωπικό δέσιμο με το κείμενο που με έκανε να αποδεχθώ την πρόσκληση του Λύσανδρου και να ταξιδέψω με τον Οδυσσέα μας. Θέλω πάντα να με συνδέει κάποιο βίωμα με έναν ρόλο που αναλαμβάνω και, στο κείμενο του Λύσανδρου, συνδέθηκα από την πρώτη στιγμή. Στη συνέχεια, δουλεύοντας πάνω στο κείμενο σκηνή-σκηνή και με την καθοδήγηση του σκηνοθέτη αυτή η σύνδεση πήρε σάρκα και οστά».
«Τα μπλε σου μάτια και ο πατέρας της θάλασσας του φανταστικού»· πού παραπέμπει ο υπότιτλος της παράστασης;
«Βλέποντας κανείς την παράσταση μπορεί να καταλάβει ότι το έργο αφορά στη σχέση γιου – πατέρα. Μια σχέση που εξελίσσεται, μεταλλάσσεται, ενηλικιώνεται. Ο ανοϊκός πατέρας ταξιδεύει με τη φαντασία του, ακολουθώντας τη διαδρομή του ομηρικού Οδυσσέα και ο γιος του γίνεται συνοδοιπόρος, αλλά γίνεται και εχθρός στην προσπάθειά του να μην τον αποχωριστεί ξανά».
Ερμηνεύετε τον Οδυσσέα· μιλήστε μας για τον ρόλο σας. Πόσο κοντά είναι στον ομηρικό Οδυσσέα;
«Όσο κοντά είναι ο ομηρικός Οδυσσέας σήμερα στον καθένα μας και όσο ο καθένας μας θα ταξιδεύει μαζί του, θα τον ζούμε κάθε φορά που τον ερμηνεύουμε. Όταν ο μύθος είναι υπαρκτός, τότε αντιλαμβάνεσαι την αλήθεια και μέσα από την αλήθεια βλέπεις τον ήρωα. Δηλαδή, τον ρόλο».
Πείτε μας μια ατάκα, έναν διάλογο ή περιγράψτε μας μια σκηνή από το έργο –ό,τι σας έρθει πρώτο στον νου.
«“Τώρα θα περιμένουμε να απλώσουν οι ρίζες σου παντού”».
Mια στιγμή που ξεχωρίζετε από την πλούσια και πολυδιάστατη καλλιτεχνική σας πορεία;
«Η μαγεία της πρώτης θεατρικής παράστασης που είδα στα 15 μου χρόνια, στο Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος με πρωταγωνιστή τον Θάνο Κωτσόπουλο. Μπορεί να ήταν η στιγμή του βαπτίσματός μου στο ταξίδι μου ως ηθοποιός».
Kάποιο ή κάποια πρόσωπα που ξεχωρίζετε μέσα από τις συνεργασίες σας;
«Κυρίως σκηνοθέτες, όπως ο Βολανάκης, ο Σεβαστίκογλου, ο Ευαγγελάτος και, βέβαια, ο Λάκης Λαζόπουλος και ο Χάρρυ Κλυνν».
Κάποιο σχόλιό σας για την εικόνα της Τέχνης σας στη χώρα μας παλαιότερα σε σχέση με σήμερα;
«Παλαιότερα, η τέχνη εκπροσωπούσε τον δημιουργό. Σήμερα εκπροσωπεί τον παραγωγό».
Κάτι που σας φτιάχνει τη διάθεση;
«Η παρέα».
Κάτι που τη χαλά;
«Η παρέα».
Μια αγαπημένη συνήθεια;
«Οι αγκαλιές με τα παιδιά μου».
Μια χρήσιμη συμβουλή που σας έχουν δώσει;
«Για να μη θυμάμαι ή δεν μου δίναν συμβουλές ή δεν ήταν χρήσιμες».
Χαρακτηριστικά που εκτιμάτε ιδιαίτερα στους άλλους;
«Ιδιαίτερα χαρακτηριστικά, όχι. Εκτιμώ, όμως, αυτά που έχουν αξία».
Και κάποια που σας απωθούν;
«Με απωθεί ό,τι δεν είναι χρήσιμο».
Μια αγωνία σας;
«Μη σβήσει το χαμόγελο από τη γενιά των παιδιών μου».
Και μια ευχή σας;
«Να χαρακτηρίζουν ήρωες όχι αυτούς που πάνε στον πόλεμο, αλλά αυτούς που δεν πάνε».
Θα μοιραστείτε μαζί μας μια αγαπημένη εικόνα από τα παιδικά σας χρόνια;
«1960. Σε έναν χωματόδρομο με μερικές πέτρες, που τις χρησιμοποιούσαν για να κάθονται κάποια μικρά, περιμένοντας τις μάνες τους, το Σάββατο το απόγευμα, να τους φέρουν καραμέλες, όταν θα σχολούσαν από το καπνεργοστάσιο. Το ένα από τα μικρά, ήμουν εγώ».
Να κλείσουμε, κύριε Παλαντζίδη, με στίχους ενός αγαπημένου τραγουδιού;
«“Καληνύχτα, Κεμάλ. Αυτός ο κόσμος δεν θα αλλάξει ποτέ. Καληνύχτα”».
Ταυτότητα Παράστασης
Σύλληψη – Σκηνοθεσία : Λύσανδρος Σπετσιέρης
Συνεργάτης συγγραφέας – Δραματουργός: Ραφαέλα Μαρτίνεζ
Συνεργάτης video creator: The Krank
Σκηνογράφος : Διονύσης Χριστοφιλογιάννης
Ενδυματολόγος / ειδικές κατασκευές: Κωνσταντίνα Κρίγκου
Μουσικοσυνθέτης: Αλέξανδρος Δημητρόπουλος
Σχεδιαστής φωτισμών: Μιχάλης Κλουκίνας
Βοηθός σκηνοθέτη: Στέλλα Παγούνα
Παίζουν οι ηθοποιοί: Νικόλ Δημητρακοπούλου, Τάσος Παλαντζίδης, Κωνσταντίνος Παπαθεοδώρου
Δημιουργία διαφημιστικού υλικού: Ιωάννης Μπαρτσώκας
Φωτογραφίες: Nicky Economou
Διεύθυνση παραγωγής και επικοινωνίας: ICARO CAGA
Εταιρεία παραγωγής: Galleria Pemuvia
Info:
Θέατρο Μικρό Γκλόρια
Ιπποκράτους 7 Αθήνα
Έως και 31 Οκτωβρίου
Προπώληση εισιτηρίων: www.ticketservices.gr
Τιμή εισιτηρίου: Γενική είσοδος 20 ευρώ, μειωμένο 15 ευρώ, ατέλεια & κάρτα ανεργίας 10 ευρώ
Διάρκεια: 90 λεπτά
Ειδικές ευχαριστίες: στα δύο Συριανά σχήματα «Λαϊκή ορχήστρα του μικρού μουσικού συνόλου» και «Γυναικεία χορωδία Λα lune», στους εικαστικούς Μιχάλη Αργυρού, Γεώργιο Τσεριώνη και Βάσω Τζούτη, στη χορογράφο Έλενα Παπαδοπούλου, στη Fabrica Athens και τους Φάνη Κατέχο και Στέφανο Λώλο, στην Εστία Νέας Σμύρνης και τους μαθητές του Θεατρικού εργαστηρίου “Κάρολος Κουν”, στους Γιώργο Μίχο, Δημήτρη Χατζηκωσταντή, Massimo Recalcati, Αποστόλη Αρτινό, Ραφίκα Σαουίς.