Skip to main content

Μικαέλα Δανά: «…οι παρέες νέων οδηγούνται στο να γίνουν “αγέλες ανθρωποφάγων λύκων’’»

«Το Σπίτι με τα Δώρα» στο Θέατρο 104

Το έργο των Αντώνη και Κωνσταντίνου Κούφαλη «Το Σπίτι με τα Δώρα» -που έχει τιμηθεί με το Κρατικό Βραβείο Θεάτρου 2001, ανεβαίνει από την  Εταιρία Τεχνών Πειραιά «Εντροπία», σε σκηνοθεσία Λευτέρη Παπακώστα, στο Θέατρο 104 [Ευμολπιδών 41,  Γκάζι].

Η παράσταση συνεχίζεται για δεύτερη σεζόν, μετά την περσινή της επιτυχία στο Θέατρο Χώρος.

Τρεις γυναίκες -η Ελένη, η Βασιλική και η Ιωάννα- αφηγούνται τα τραύματά τους. Η πρώτη κουβαλάει την προσωπική της τραγωδία πάνω σ’ ένα τενεκεδένιο νύχι που φύτρωσε στη θέση του παλιού που μαύρισε κι έπεσε. Το νύχι αυτό είναι η πανοπλία, η άμυνα της. Αυτό θα την καθορίσει, αυτό θα δώσει τη λύση… Η Βασιλική ζει σ’ ένα σπίτι απ’ όπου απουσιάζει ο αέρας. Παιδί δυο προβληματικών γονιών, θα πάρει τη ζωή στα χέρια της, όταν διαπιστώσει πως η ανήλικη κόρη της βιώνει τη δική της τραγωδία με δέλεαρ μια κούκλα… Η Ιωάννα είναι μια έφηβη που γεννήθηκε άνδρας σ’ ένα γυναικείο κορμί. Σύντομα, θα απεκδυθεί τη γυναικεία φύση της όταν, ντυμένη αγόρι, θα γίνει το αντικείμενο του πόθου μιας συνομήλικης της. Η κατάληξη θα είναι τραγική.

Λίγο πριν την πρεμιέρα, στις 16 Οκτωβρίου, η Μικαέλα Δανά -που ερμηνεύει τη Βασιλική, μίλησε μαζί μας.

«Το Σπίτι με τα Δώρα» συνεχίζεται για δεύτερη χρονιά με επιτυχία. Γιατί πιστεύετε ότι αγαπήθηκε η παράσταση από το κοινό;

«Φαίνεται πως είναι ένα έργο που αγγίζει όλους τους θεατές,  άντρες – γυναίκες, καθώς η οικογένεια που κουβαλάμε όλοι μέσα μας έχει πάντα “βάρη’’ μικρά, μεγάλα, αβάσταχτα για κάποιους ή καλά κρυμμένα και άνευ σημασίας για άλλους… Επίσης, νομίζω πως η σύνδεση του ηθοποιού με τον ρόλο, η σύνδεσή του με το κείμενο, στο “εδώ και τώρα’’ κρατάει και το κοινό, κάνει το κοινό να αγαπήσει το ίδιο το έργο. Έπειτα, η σκηνοθεσία του Λευτέρη Παπακώστα είναι λιτή και ευρηματική με στόχο την ανάδειξη του άρτιου κειμένου των Αντώνη και Κωνσταντίνου Κούφαλη και της υποκριτικής δυνατότητας της καθεμιάς μας· με τη μουσική της Ανθής Γουρουντή να παίζει ρόλο καταλύτη στη συναισθηματική ένταση του έργου».

Ποιος είναι ο δικός σας ρόλος; Πείτε μας δυο λόγια για την ηρωίδα σας.

«Εγώ είμαι η Βασιλική. Η Βασιλική έχει πάθος με την καθαριότητα· ίσως, γιατί από μικρή ηλικία βίωσε κάτι πολύ “βρώμικο” στο εγγύτερο οικογενειακό της περιβάλλον… Είναι θύμα σεξουαλικής κακοποίησης».

Το έργο έχει γραφτεί από τους αδερφούς Κούφαλη πάνω από δύο δεκαετίες πριν. Πόσο επίκαιρο παραμένει και γιατί;

«Η σπουδαιότητα ενός έργου έχει να κάνει με το πόσο επίκαιρο ήταν, είναι και θα είναι κάτι, αλλά και με τον τρόπο που αυτό δομείται. Εδώ, στο συγκεκριμένο έργο, οι Αδελφοί Κούφαλη πέτυχαν και τα δύο συστατικά. Δυστυχώς, πάντα υπήρχαν προβλήματα στην ελληνική οικογένεια που κάποτε κρύβονταν· τώρα, κοινοποιούνται. Η συνολική στήριξη της πολιτείας σε γυναίκες κακοποιημένες μοιάζει με ανέκδοτο, το “όταν θα κλείνει η πόρτα του σπιτιού μου, να μη σε νοιάζει τι κάνω’’ διαιωνίζεται, ενώ οι  παρέες νέων οδηγούνται στο να γίνουν “αγέλες ανθρωποφάγων λύκων’’».

Υπάρχει κάποια φράση του έργου που σας συγκινεί ιδιαίτερα, ακόμη και αν δεν είναι της δικής σας ηρωίδας.

«Ναι, είναι της Βασιλικής, όταν υποτίθεται μιλάει στην κόρη της: “Μην κλειδώνεσαι. Εμένα κοίτα, τη μάνα σου. Την παλαβή, τη στερημένη, την ψυχρή, την άχαρη. Μη γίνεις σαν κι εμένα, γιατί αλλιώς σ’ έφαγα κι εσένα και τους άλλους μαζί”. Μα το παιδί μου τι να καταλάβει, πώς να ξέρει…»

Πώς μια ηθοποιός αποφορτίζεται μετά από μια παράσταση με τόσο σκληρό θέμα;

«Δυστυχώς δεν αποφορτίζεσαι εύκολα· αλλά με πολλή αγάπη, συζήτηση, μια αγκαλιά και καλή παρέα όλα απαλύνονται…»

Συμπληρώστε την φράση: «Έγινα ηθοποιός γιατί…»

«Έγινα ηθοποιός γιατί ήταν και είναι ένα “φλεγόμενο’’ όνειρο που κάθε μέρα πρέπει να  κυνηγάς· εμένα, λοιπόν, μου άρεσε πάντα αυτό το κυνήγι…»

Υπάρχει κάτι για το οποίο δεν ακούτε τίποτα και κανέναν;

«Δεν δέχομαι συμβιβασμούς στα όνειρα μου· γι’ αυτό και δεν θα ακούσω κάποιον που, ενώ  ξέρει το πόσο αγαπώ την υποκριτική, θα μου πει “Παράτα τα!”, εξαιτίας των δυσκολιών που βιώνουμε όλοι».

Ταυτότητα Παράστασης

Σκηνοθεσία: Λευτέρης Παπακώστας
Πρωτότυπη μουσική: Ανθή Γουρουντή
Κοστούμια/σκηνικά αντικείμενα: Σπύρος Γκέκας
Σκηνική εγκατάσταση/κατασκευή: Λευτέρης Παπακώστας, Μαρίνα Μηλιάρη
Φωτισμοί/Φωτογραφίες: Παύλος Μαυρίδης
Υπεύθυνη Παραγωγής: Πασχαλιά Σιγγίκου
Υπεύθυνη Επικοινωνίας: Γιώτα Δημητριάδη
Διαχείριση social media: Εύη Αγγελίνου

Παίζουν:
Μικαέλα Δανά: Βασιλική
Μαρία Καρακίτσου: Ελένη
Κατερίνα Παρισσινού: Ιωάννα
Μουσικός επί σκηνής (τσέλο): Κλεοπάτρα Δαρδάλη

Πληροφορίες:

Κάθε Τετάρτη και Πέμπτη στις 21.00

Διάρκεια παράστασης: 70 λεπτά

Τιμές εισιτηρίων Γενική Είσοδος 14 ευρώ / Μειωμένο 10 ευρώ Προπώληση μέσω more: https://www.more.com/theater/to-spiti-me-ta-dora-4/

Θέατρο 104
Διεύθυνση: Ευμολπιδών 41 (5 λεπτά από το μετρό του Κεραμεικού)
Τηλέφωνο: 695 126 9828