© Απαγορεύεται από το δίκαιο της Πνευμ. Ιδιοκτησίας η καθ΄οιονδήποτε τρόπο παράνομη χρήση/ιδιοποίηση του παρόντος, με βαρύτατες αστικές και ποινικές κυρώσεις για τον παραβάτη
Με ένα μεγάλο καλλιτεχνικό στοίχημα ανοίγει η σεζόν 2024/25 της Εθνικής Λυρικής Σκηνής (ΕΛΣ). Οι δύο διάσημες όπερες του Γκλουκ πάνω στον αρχαιοελληνικό μύθο της Ιφιγένειας –η «Ιφιγένεια εν Αυλίδι» και η «Ιφιγένεια εν Ταύροις»– παρουσιάζονται για πρώτη φορά σε μία ενιαία παράσταση, σε σκηνοθεσία και σκηνικά του κορυφαίου Ρώσου σκηνοθέτη Ντμίτρι Τσερνιακόφ και μουσική διεύθυνση του καλλιτεχνικού διευθυντή του Διεθνούς Φεστιβάλ Γκλουκ Μίχαελ Χόφστεττερ.
Η πολυαναμενόμενη διεθνής συμπαραγωγή της ΕΛΣ με το Φεστιβάλ του Αιξ αν Προβάνς και την Εθνική Όπερα του Παρισιού –η οποία τιμήθηκε με το βραβείο «Καλύτερη νέα παραγωγή της χρονιάς» στα International Opera Awards 2024– παρουσιάζεται στις 10, 13, 16, 19, 22, 27 και 30 Οκτωβρίου στην Αίθουσα Σταύρος Νιάρχος στο ΚΠΙΣΝ [λεωφ. Συγγρού 364, Καλλιθέα].
Επιπλέον, στα International Opera Awards 2024, το Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος (ΙΣΝ) τιμήθηκε με το κορυφαίο βραβείο «Philanthropy» για την πολυετή στήριξή του στη διεθνή εξωστρέφεια της ΕΛΣ. Μαζί με τη νέα διετή δωρεά των 11.000.000 ευρώ, οι δωρεές του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος (ΙΣΝ) προς την ΕΛΣ έως το 2026 θα έχουν αγγίξει τα 39.000.000 ευρώ, παράλληλα με τη δημιουργία των νέων της εγκαταστάσεων στο Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος (ΚΠΙΣΝ).
Ο μεγάλος οραματιστής συνθέτης του 18ου αιώνα Κρίστοφ Βίλλιμπαλντ Γκλουκ συνέθεσε τις δύο σπουδαίες όπερες πάνω στην κατάρα του Οίκου των Ατρειδών, μελοποιώντας γαλλικά κείμενα του 18ου αιώνα που βασίζονται στις ομώνυμες τραγωδίες του Ευριπίδη. Στο νέο του φιλόδοξο εγχείρημα ο Ντμίτρι Τσερνιακόφ παρουσιάζει μαζί τις δύο όπερες για την κόρη του Αγαμέμνονα και της Κλυταιμνήστρας, μέσα στον κύκλο της ατελείωτης βίας του Τρωικού Πολέμου. Και το ερώτημα που θέτει είναι: «Πώς μπορεί η Ιφιγένεια στην Αυλίδα να είναι το θύμα και, μερικά χρόνια αργότερα, το ίδιο πρόσωπο να γίνεται ο δήμιος στην Ταυρίδα;».
Η «Ιφιγένεια εν Αυλίδι» (1774) και η «Ιφιγένεια εν Ταύροις» (1779) ανέδειξαν τον Γκλουκ ως «μεταρρυθμιστή» της όπερας και θεωρούνται δύο από τις κορυφαίες όπερες του κλασικισμού.
Στην παρούσα, ενιαία παράσταση, η σπουδαία Αμερικανίδα σοπράνο Κορίν Γουίντερς θα ερμηνεύσει και τις δύο Ιφιγένειες, σε μια μοναδική φωνητική και σκηνική πρόκληση, στην πρώτη της εμφάνιση στην ΕΛΣ.
Στην «Ιφιγένεια εν Ταύροις», τον ρόλο του Ορέστη θα ερμηνεύσει, για πρώτη φορά, ο διακεκριμένος βαρύτονος της ΕΛΣ Διονύσης Σούρμπης. Μιλήσαμε μαζί του.
Είναι η πρώτη φορά, που ερμηνεύετε τον Ορέστη στην όπερα του Γκλουκ «Ιφιγένεια εν Ταύροις»; Τι σημαίνει για εσάς αυτό το ντεμπούτο;
«Πολύ σωστά· είναι η πρώτη φορά, που θα ερμηνεύσω τον Ορέστη. Είναι, όμως, και η πρώτη φορά, που θα δοκιμαστώ γενικά στο συγκεκριμένο ρεπερτόριο. Είναι ένα σημαντικό ντεμπούτο για την καριέρα μου και χαίρομαι πολύ, που πραγματοποιείται στην Εθνική Λυρική Σκηνή, σε μία τόσο σπουδαία συμπαραγωγή. Προφανώς, γνωρίζω πολύ καλά τον μύθο της Ιφιγένειας από μικρός και αισθάνομαι ακόμα μεγαλύτερη την ευθύνη να υποδύομαι τον Ορέστη στην όπερα του “μεταρρυθμιστή” Γκλουκ. Χαίρομαι, που το κοινό της ΕΛΣ θα έχει την ευκαιρία να ανακαλύψει δύο έργα, που σπάνια έχουμε την ευκαιρία να παρακολουθήσουμε».
Αντιμετωπίσατε προκλήσεις στη συγκεκριμένη παραγωγή; Εάν ναι, ποιες;
«Ναι, ευτυχώς αντιμετώπισα προκλήσεις! Άλλωστε, ποιο το νόημα να δοκιμάζεσαι σε νέα πράγματα, εάν δεν σε ιντριγκάρουν; Φωνητικά, η εκμάθηση του ρόλου απαιτούσε μία ιδιαίτερη φροντίδα, καθώς όπως ήδη έχω αναφέρει είναι η εισαγωγή μου σε ένα τέτοιο ρεπερτόριο. Οι πρόβες ήταν επίπονες, αλλά η θέληση πολύ μεγάλη. Επίσης, η απαιτητική σκηνοθεσία του Ντμίτρι Τσερνιακόφ, η οποία αναδεικνύει ακόμα περισσότερο την εξαιρετική μουσική του Γκλουκ, ήταν μία μεγάλη πρόκληση. Άλλωστε, δεν θεωρείται τυχαία ως ένας από τους πιο επιδραστικούς σκηνοθέτες της εποχής μας. Θέλει μεγάλο κόπο και προσήλωση στις πρόβες, ώστε να καταφέρεις σε τόσο απαιτητικές παραστάσεις να έχεις το ίδιο φωνητικό και υποκριτικό επίπεδο».
Τι σας συγκινεί στην «Ιφιγένεια εν Ταύροις», όπου ερμηνεύετε τον Ορέστη;
«Επειδή στη συγκεκριμένη παραγωγή έχουμε τη σπάνια ευκαιρία να παρακολουθήσουμε και τις δύο όπερες μαζί, παρότι αυτό δεν είναι κάτι που συνηθίζεται και οι όπερες έχουν γραφτεί με αρκετά χρόνια διαφορά η μία με την άλλη, θα μου επιτρέψετε να μιλήσω για το τι με συγκινεί συνολικά στο δίπτυχο. Πρώτα απ’ όλα το θέμα του πολέμου, που και σήμερα μας χτυπάει την πόρτα. Το πόσοι άνθρωποι θυσιάζονται στον βωμό της βίας και των κούφιων ιδεολογιών και γίνονται το καύσιμο σε μία παράλογη πολεμική μηχανή. Με συγκινεί η ζωή των απλών ανθρώπων πριν και μετά τον πόλεμο, οι συνέπειες που δημιουργεί η απώλεια. Ο πόλεμος είναι, πλέον, παρών στη ζωή μας και γι’ αυτό πιστεύω ότι το έργο είναι πιο επίκαιρο από ποτέ. Το δεύτερο που με συγκινεί πολύ είναι η εξαπάτηση της Ιφιγένειας και, μάλιστα, με το πρόσχημα του γάμου. Η θυσία της γυναίκας για τα ιδανικά, που έχουν θέσει ως σκοπός της ζωής τους οι άνδρες πρωταγωνιστές».
Ποιος είναι ο ρόλος των ονείρων σας;
«Έως τώρα είχα τη χαρά να ερμηνεύσω μερικούς από τους μεγαλύτερους ρόλους της όπερας, αλλά ως ρόλο των ονείρων μου θα χαρακτήριζα κάθε ρόλο που με βγάζει από τη ζώνη ασφαλείας μου. Κάθε φορά που καταπιάνομαι με έναν νέο ρόλο, ή ξανασυναντιέμαι με κάποιον παλιό γνώριμο ρόλο σε μία νέα παραγωγή, γίνεται αμέσως ο ρόλος των ονείρων μου, που θέλω να δώσω τον καλύτερο εαυτό μου».
Έχετε διανύσει μία επιτυχημένη επαγγελματική πορεία στην Ελλάδα και σε μεγάλες σκηνές του εξωτερικού. Θα θέλατε να μοιραστείτε μαζί μας κάποια από τις εμπειρίες που ξεχωρίζετε;
«Η αλήθεια είναι ότι είναι πάρα πολλές! Η επαγγελματική μου πορεία χαρακτηρίζεται από εξαιρετικές συνεργασίες, που κάθε μία από αυτές έχει αφήσει το αποτύπωμά της πάνω μου. Και δεν θα ήθελα να τις αδικήσω, αναφέροντας μόνο μία. Θα ήθελα, όμως, να επισημάνω τη στιγμή που μετά το τέλος μίας παράστασης στην Εθνική Λυρική Σκηνή είδα το φουαγιέ γεμάτο από ένα ενθουσιώδες νεανικό κοινό, που σχολίαζαν με πάθος την παράστασή μας. Εκείνη τη στιγμή ένιωσα ευτυχία, που η όπερα όχι μόνο είναι μία τόσο ζωντανή τέχνη, αλλά ακόμα προκαλεί τόσο έντονα συναισθήματα και ερεθίσματα στους νέους ανθρώπους».
Πότε καταλάβατε ότι θέλετε να ασχοληθείτε επαγγελματικά με την όπερα;
«Νομίζω ότι αυτό δεν ήταν καν επιλογή! Γεννήθηκα στη Ζάκυνθο, με την πλούσια μουσική παράδοση, οπότε τολμώ να πω ότι η μουσική είναι στο dna μου. Από την εφηβεία μου, κιόλας, ήξερα ότι το λυρικό τραγούδι ήταν ο μόνος δρόμος, που ήθελα να ακολουθήσω».
Ταυτότητα Παράστασης
Δίπτυχο όπερας – Νέα παραγωγή
Ιφιγένεια εν Αυλίδι & Ιφιγένεια εν Ταύροις
Κρίστοφ Βίλλιμπαλντ Γκλουκ
10, 13, 16, 19, 22, 27, 30 Οκτωβρίου 2024
Ώρα έναρξης: 18.00
Αίθουσα Σταύρος Νιάρχος Εθνικής Λυρικής Σκηνής – ΚΠΙΣΝ
Συμπαραγωγή με το Φεστιβάλ του Αιξ αν Προβάνς και την Εθνική Όπερα του Παρισιού
Μουσική διεύθυνση: Μίχαελ Χόφστεττερ
Σκηνοθεσία, σκηνικά: Ντμίτρι Τσερνιακόφ
Δραματουργία: Τατιάνα Βερεσάγκινα | Κοστούμια: Γελένα Ζάιτσεβα | Φωτισμοί: Γκλεμπ Φιλστίνσκι
Διεύθυνση χορωδίας: Αγαθάγγελος Γεωργακάτος
Ιφιγένεια εν Αυλίδι
Αγαμέμνων: Τάσης Χριστογιαννόπουλος
Κλυταιμνήστρα: Βερονίκ Ζανς
Ιφιγένεια: Κορίν Γουίντερς
Αχιλλέας: Άντονυ Γκρέγκορι
Πάτροκλος: Νικόλας Ντούρος | Κάλχας: Πέτρος Μαγουλάς | Αρκάς: Γιώργος Παπαδημητρίου | Άρτεμις: Σούλα Παρασίδη
Ιφιγένεια εν Ταύροις
Ιφιγένεια: Κορίν Γουίντερς
Θόας: Αλεξάντρ Ντυαμέλ
Ορέστης: Διονύσης Σούρμπης
Πυλάδης: Στανισλάς ντε Μπαρμπεράκ
Ιέρεια: Μαρία Μητσοπούλου | Άρτεμις: Σούλα Παρασίδη | Σκύθης / Λειτουργός: Γιώργος Παπαδημητρίου
Με την Ορχήστρα και τη Χορωδία της Εθνικής Λυρικής Σκηνής