© Απαγορεύεται από το δίκαιο της Πνευμ. Ιδιοκτησίας η καθ΄οιονδήποτε τρόπο παράνομη χρήση/ιδιοποίηση του παρόντος, με βαρύτατες αστικές και ποινικές κυρώσεις για τον παραβάτη
Η Θεατρική Ομάδα «Ρόδα» θα παρουσιάσει τα «Ελευσίνια Μυστήρια» στο Δημοτικό Θέατρο Άλσους Ηλιούπολης «Δημήτρης Κιντής» στις 13 και 14 Σεπτεμβρίου 2024, στις 9 το βράδυ, στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Ηλιούπολης 2024 [Γαρδίκη & Σμόλικα, Ηλιούπολη].
Η μουσικοθεατρική αυτή παράσταση παρουσιάζει μια εκδοχή των δρώμενων σ’ εκείνα τα κορυφαία Μυστήρια της λατρείας της θεάς Δήμητρας.
Με τη μνημειώδη φαντασμαγορική παράσταση της, η «Ρόδα» ζωντανεύει την ουσία και το βαθύτερο νόημα των εννέα ημερών της πιο φημισμένης τελετουργίας των αρχαίων χρόνων, των Μεγάλων Μυστηρίων της Ελευσίνας.
Αρχίζοντας με την αναπαράσταση της Μεγάλης Πομπής που ξεκινούσε από την Αθήνα, η μουσική παράσταση αναβιώνει τις ιερές παραδόσεις των Τελετών, δίνοντας στους θεατές την ευκαιρία να ζήσουν στιγμές μοναδικής εμπειρίας και άμεσης συμμετοχής στη δόνηση της Ελευσίνιας μυητικής διαδικασίας.
Με σεβασμό σε κάθε άποψη των αρχαίων εκείνων Δρώμενων, των φιλοσοφικών, μυστικιστικών και αρχαιολογικών πτυχών τους, η «Ρόδα» παρουσιάζει μια συγκλονιστική θεατρική εκδοχή των κορυφαίων Μυστηρίων. Μέσα από την παραβολή του σπόρου που μπαίνει στη γη για να ανθίσει, το πνεύμα των μυστών εξευμενίζεται από την απελπισία που φέρνει η φαινομενικά αδιέξοδη προοπτική του θανάτου.
Με τον μουσικό Τάκη Πατερέλη, μέλος της Θεατρικής Ομάδας «Ρόδα» είχαμε τη χαρά να μιλήσουμε.
«Πριν μιλήσω για την παράσταση αυτή, θα ήθελα να αναφερθώ σε κάτι το οποίο το θεωρώ πολύ σημαντικό για την κατανόηση των αναγνωστών μας.
Όλα αυτά τα χρόνια συμμετοχής μου στη “Ρόδα”, συχνά-πυκνά δέχομαι ερωτήσεις από ανθρώπους, οι οποίες συνοψίζονται στο εξής κεντρικό ερώτημα: “τι είναι το Θέατρο του Ιερού που ισχυρίζεστε ότι κάνετε, και αυτό σε τί διαφοροποιεί τη “Ρόδα” από τις άλλες θεατρικές ομάδες;”
Θα προσπαθήσω λοιπόν να δώσω απάντηση σε αυτό το ερώτημα.
Όλα τα έργα που επιλέγουμε να ανεβάσουμε έχουν ένα κοινό στοιχείο, μια κοινή παραδοχή. Ο τρόπος με τον οποίο στη συνηθισμένη του κατάσταση ο άνθρωπος αντιλαμβάνεται τον κόσμο είναι ατελής! Όπως αναφέρεται και στην Σπηλιά του Πλάτωνα, βλέπει τις σκιές του Αληθινού Κόσμου. Και βέβαια εδώ υπάρχει ζήτημα απελευθέρωσης από αυτά τα δεσμά, γεφυρώνοντας το χάσμα που τον χωρίζει από την πραγματικότητα, το Φως. Αυτός είναι ο Ιερός Μύθος που τα έργα της “Ρόδα” προβάλλουν και αποτελεί τη ραχοκοκαλιά της κάθε Ιερής Παράδοσης που έχει εμφανιστεί στον πλανήτη μας.
Έτσι, όλοι οι συντελεστές, όλα τα μέλη της Ομάδας, εργάζονται με κεντρικό άξονα τούτη την Αναζήτηση. Όχι θεωρητικά, αλλά πρακτικά με τη καθοδήγηση της κ. Μαρίας Περετζή, η οποία δημιούργησε την “Ρόδα” το 1991. Ταυτόχρονα με την προετοιμασία των ρόλων, της μουσικής, του φωτισμού, κοστουμιών κ. α. που αποτελούν τα εξωτερικά στοιχεία μιας παράστασης, υπάρχει η “εσωτερική προετοιμασία”, η εσωτερική Άσκηση, ο τρόπος με τον οποίο αναζητώ την επαφή με βαθύτερα επίπεδα του εαυτού μου, πιο ουσιαστικά.
Ασκήσεις προσοχής, διαλογιστικές πρακτικές, τελετουργικοί χοροί και Κινήσεις είναι στοιχεία της προετοιμασίας μας. Ένα κύριο ζητούμενο είναι η μεταφορά του μηνύματος του έργου με ζωντανό, άμεσο και αυθεντικό τρόπο, χωρίς “θεατρινισμούς”. Μια επικοινωνία που εδράζεται πίσω από τα λόγια, τους ήχους, τις κινήσεις…
Χωρίς υπερβολή, αυτό που κάνει η “Ρόδα” για 33 συνεχόμενα χρόνια αποτελεί παγκόσμια πρωτοτυπία στη σύγχρονη κοινωνία μας. Και βέβαια υπάρχουν δείγματα αναγνώρισης της προσφοράς της. Το κανάλι CNN έχει κάνει αφιερώματα, ενώ πρόσφατα προστέθηκε η αιγίδα του Ομίλου για την UNESCO Πειραιώς και Νήσων, και του διεθνούς Οργανισμού International Action Art. Δόθηκε επίσης το Α’ βραβείο ανδρικού ρόλου Κάρολος Κουν για το Έπος του Γκιλγκαμές που είχε παιχτεί μερικά χρόνια πριν.
Από την πρώτη στιγμή στόχος ήταν η δημιουργία μιας παράδοσης του Θεάτρου του Ιερού, μιας θεατρικής αφήγησης των σημαντικότερων Μύθων που έχουν επηρεάσει την διάπλαση του κόσμου μας. Σε αυτόν το στόχο μένουμε προσηλωμένοι, παρουσιάζοντας τα ‘’Ελευσίνια Μυστήρια’’!
Το έργο δείχνει δρώμενα τα οποία εξελίσσονται κατά τη διάρκεια της εννεαήμερης πορείας από την Αθήνα, στην πόλη της Ελευσίνας. Παράλληλα υπάρχει αλληλοδιαπλεκόμενη αφήγηση του Μύθου της Δήμητρας και της κόρης της Περσεφόνης, μαζί με ιστορικά γεγονότα τα οποία συνέβησαν.
Εδώ θα ήθελα να επισημάνω το σημαντικότατο ρόλο της μουσικής και σε αυτή την παραγωγή, που αποτελείται από πρωτότυπες συνθέσεις και παρουσιάζεται ζωντανά από ορχήστρα και χορωδούς. Η ζωντανή μουσική επιβάλλει και υποστηρίζει το συναισθηματικό περιεχόμενο της κάθε σκηνής, προάγοντας με τον τρόπο αυτό το ζωντάνεμα του μηνύματος του έργου και την απευθείας μετάδοσή του στο κοινό. Ένα μήνυμα που αφορά το Μυστήριο της Ζωής και του Θανάτου, την κοινή μας μοίρα, καθώς και την ελπίδα της δυνατότητας βίωσης μιας “άλλης ζωής”, όχι εξωτερικής, αλλά εσωτερικής. Σε αυτό ακριβώς αναφέρεται η παραβολή του σπόρου και η εν δυνάμει καρποφορία του!
Με ιδιαίτερη χαρά θέλω επίσης να αναφερθώ στην επικείμενη βράβευση του Θεάτρου “Ρόδα” από τον Όμιλο για την UNESCO Πειραιώς και Νήσων, που θα γίνει στο Δημοτικό Θέατρο Ηλιούπολης την Παρασκευή 13 Σεπτεμβρίου, αμέσως μετά την παράσταση ‘’Ελευσίνια Μυστήρια’’.
Τέλος, η “Ρόδα”, εκτός από θεατρικές παραγωγές, δραστηριοποιείται και σε συναυλίες με μουσική Γκουρτζίεφ (έχουν κυκλοφορήσει 2 CD), συγγραφή βιβλίων (2), ένα ντοκιμαντέρ του Ορφέα Περετζή (“Στο κέντρο του κύκλου) κ. α. Μπορείτε να βρείτε όλες τις πληροφορίες στο site μας roda theater.gr».
Βράβευση
Η Θεατρική Ομάδα «Ρόδα» θα βραβευτεί για την προσφορά της στον πολιτισμό και τη δημιουργία της Ελληνικής παράδοσης του Θεάτρου του Ιερού στο πλαίσιο της πολιτισμικής μας κληρονομιάς, από τον Όμιλο για την UNESCO Πειραιώς και Νήσων. Η βράβευση θα γίνει την Παρασκευή 13 Σεπτεμβρίου, στο Δημοτικό θέατρο Ηλιούπολης «Δημήτρης Κιντής» αμέσως μετά τη μουσική παράσταση «Ελευσίνια Μυστήρια» σε σκηνοθεσία Μαρίας Περετζή.
Συντελεστές
Σκηνοθεσία: Μαρία Περετζή
Κείμενα: Δημήτρης και Μαρία Περετζή
Σκηνικά: Nίκος Τσιουμπλεκτσής
Μουσική: Τάκης Πατερέλης (πιάνο, φλάουτο, σαξόφωνο) / Πία Πιερράκου (πιάνο, φωνητικά) / Γιώργος Ταμπάκης (κρουστά, ντιντζεριντού) / Μαρία Θωίδου (φωνητικά) / Πάτυ Παπαγεωργίου (φωνητικά, κρουστά) / Μυρτάλη Παπαγεωργίου (φωνητικά) / Κώστας Χρισταντώνης (φωνητικά) / Σταύρος Κάππας (φωνητικά) / Ηλίας Δοξάκης (φωνητικά)
Μουσική επιμέλεια – ενορχήστρωση: Μαρία Περετζή
Χορικά: Μαρία Περετζή
Κουστούμια: Μαρία Περετζή / Ιουλία Βεντίκου / Άννα Κυπραίου / Αθηνά Παπαφώτη / Μαρία Τσούγκα / Βίκυ Τσέλιου / Γιάννης Αγγέλης / Δημήτρης Μπόζες / Μαρία Συμεωνίδου / Μαρία Λόγια
Ηχητικά: Δημήτρης Δημητριάδης
Φωτισμός: Μαρία Περετζή / Δημήτρης Νέλλας / Φώτης Τραγανουδάκης
Υποκριτικά / Χορικά
Nίκος Τσιουμπλεκτσής (Πλούτωνας/ Ιεροφάντης), Μυρτάλη Παπαγεωργίου (Περσεφόνη/ Ευτέρπη/ Ιέρεια/ Χορός), Άννα Κυπραίου (Δήμητρα/ Χορός), Λένα Κοντοπίδου (Εκάτη/ Ιέρεια/ Χορός), Γιάννης Αγγέλης (Υπερίων/ Γεφυριστής/ Μύστης / Χορός), Χρήστος Βελαώρας (Λαομέδοντας/ Mύστης / Χορός), Σταύρος Κάππας (Ισοκράτης/ Αγγελιοφόρος / Χορός), Γιώργος Κωστογιάννης (Αγγελιοφόρος / Μύστης / Χορός), Δημήτρης Νέλλας (Άρχοντας / Γεφυριστής / Ιερέας/ Χορός), Σταμάτης Λόγος ( Ιεροκήρυξ/ Δαδούχος/ Ιερέας Μυσταγωγός/ Χορός), Δημήτρης Μπόζες (Επόπτης Ιερέας/ Χορός), Ιουλία Βεντίκου (Διογένεια/ Περσεφόνη/Ιέρεια / Χορός), Μαρίζα Πελεκάνου (Σαισάρα/ Χορός), Εύα Αυλίδου (Βαυώ/ Χορός), Κωνσταντίνα Μπαξεβάνη (Ιέρεια Μυσταγωγός/ Χορός), Γιώργος Ταμπάκης (Εκπρόσωπος Βουλής) Αλέκος Καλογιαννίδης (Μύστης /Χορός), Μαρία Τσούγκα (Νινιώ/ Χορός), Αργυρώ Τσιουμπλεκτσή (Φρύνη/ Ιέρεια/ Χορός), Αθηνά Παπαφώτη (Χορός), Πενθεσίλεια Πετρίδου (Χορός), Πία Πιεράκου (Χορός), Ράνια Σπυροπούλου (Χορός), Βίκυ Τσέλιου (Χορός), Κώστας Χρισταντώνης (Χορός)