Skip to main content

«Progression»: Ετήσια παράσταση Ανώτερης Επαγγελματικής Σχολής Χορού ΕΛΣ

Progression – Ζιζέλ – φωτό Γ. Καλκανίδης

Συντελεστές της επετειακής παράστασης μίλησαν στη «Ν»

© Απαγορεύεται από το δίκαιο της Πνευμ. Ιδιοκτησίας η καθ΄οιονδήποτε τρόπο παράνομη χρήση/ιδιοποίηση του παρόντος, με βαρύτατες αστικές και ποινικές κυρώσεις για τον παραβάτη

Στο πλαίσιο της συμπλήρωσης των είκοσι ετών λειτουργίας της, η Ανώτερη Επαγγελματική Σχολή Χορού της Εθνικής Λυρικής Σκηνής (ΕΛΣ) θα παρουσιάσει την επετειακή παράσταση «Progression», σήμερα και αύριο, στις 8.30 το βράδυ, στην Αίθουσα Σταύρος Νιάρχος, σε καλλιτεχνική επιμέλεια του Διευθυντή της Γιώργου Μάτσκαρη [λεωφ. Συγγρού 364, Καλλιθέα].

Progression – Verge – φωτό Γ. Καλκανίδης

Μαθητές και σπουδαστές θα έχουν την ευκαιρία να ερμηνεύσουν αποσπάσματα του κλασικού ρεπερτορίου και να συνεργαστούν με καταξιωμένους χορογράφους σε πρωτότυπες σύγχρονες δημιουργίες. Τον Ιούλιο η Σχολή θα περιοδεύσει σε Ελλάδα και Κύπρο, για πρώτη φορά στην εικοσαετή λειτουργία της.

Είχαμε τη χαρά να μιλήσουμε με συντελεστές της επετειακής παράστασης της Σχολής Χορού της ΕΛΣ.

Ο Γιώργος Κοντοβάς κατά τη διάρκεια των προβών – φωτό Γ. Καλκανίδης

Γιώργος Κοντοβάς (Πρωτότυπη μουσική σύνθεση, ενορχήστρωση, ερμηνεία)

Η σπουδή στην τεχνική της σπουδαίας Μάρθας Γκράχαμ Exceedance, σε χορογραφία της καθηγήτριας της Σχολής της ΕΛΣ Όλιας Τορναρίτου, είναι σε δική σας πρωτότυπη μουσική σύνθεση, ενορχήστρωση και ερμηνεία. Υπάρχουν ιδιαιτερότητες όταν συνθέτετε μουσική για χορό; Αν ναι, ποιες;

«Το να γράψει κάποιος μουσική για χορό είναι μια πολύ ιδιαίτερη διαδικασία. Πολύ περισσότερο όταν πρέπει να υπηρετήσει την τεχνική Graham, η οποία απαιτεί από τη μουσική, να έχει ενεργό ρόλο και να μην είναι απλά ένα χαλί. Ο σκοπός στη συγκεκριμένη περίπτωση είναι να αγκαλιάσει την χορογραφία, να την αναδείξει και να της δώσει μια άλλη διάσταση. Αυτή η ιδιαιτερότητα εμπεριέχει αρκετούς περιορισμούς, οι οποίοι είναι δεσμευτικοί για τον συνθέτη. Δεν αρκεί μόνο η έμπνευσή του για να ολοκληρωθεί το έργο. Πρέπει να ακολουθήσει και συγκεκριμένες οδηγίες με τα ”θέλω” του/της χορογράφου, σε ότι αφορά την φόρμα, το μέτρο, το τέμπο, το ύφος, την ατμόσφαιρα που θέλει να δημιουργηθεί, τις κορυφώσεις και τις σιωπές σε καθορισμένα σημεία του έργου κλπ. Ταυτόχρονα όμως πρέπει να εξυπηρετηθεί και η αυτοτέλεια του μουσικού κομματιού, καθώς και η αισθητική του συνθέτη. Σε κάθε περίπτωση θεωρώ ότι αυτό το πάντρεμα χορού και μουσικής, για να είναι πετυχημένο, πρέπει και τα δύο μέρη να συνεργάζονται εντατικά, αρμονικά και με αμοιβαίες υποχωρήσεις, ώστε το αποτέλεσμα να εκφράζει και τους δύο εξίσου.»

Για τη συγκεκριμένη σύνθεση ποια ήταν η έμπνευσή σας και πώς αποτυπώθηκε στο τελικό αποτέλεσμα;

«Προσωπικά εμπνέομαι πολύ από την κίνηση. Από την δυναμική των χορευτών και των χορευτριών, αλλά και από την εσωτερικότητα που βγάζουν. Παράλληλα με τη “γέννηση“ της χορογραφίας, “γεννιούνται” και από την πλευρά μου μουσικές ιδέες μέσω αυτοσχεδιασμού. Αργότερα και μετά από αρκετή επεξεργασία, το υλικό φτάνει σε μια τελική μορφή. Το Exceedance γράφτηκε με αυτόν ακριβώς τον τρόπο. Βλέποντας την χορογραφία, την κίνηση των χορευτών, την δυναμική που βγάζουν, δημιούργησα κάποιες μουσικές ιδέες, τις οποίες επεξεργάστηκα με τέτοιον τρόπο ώστε να κουμπώσουν όσο το δυνατόν περισσότερο με την χορογραφία. Επηρεασμένος πάντα από τα ακούσματά μου και την μουσική που εκτιμώ και αγαπώ, απομονώθηκα (όσο αυτό ήταν δυνατό) και μετά από αδιάκοπες συνεννοήσεις με τη χορογράφο Όλια Τορναρίτου, ατελείωτα τηλεφωνήματα, γραψίματα, σβησίματα, υπερβάσεις, έφτασε στη μορφή που θα σας παρουσιάσουμε τις επόμενες ημέρες.»

Η Όλια Τορναρίτου δίνει οδηγίες στους σπουδαστές της σχολής – φωτό Γ. Καλκανίδης

Όλια Τορναρίτου (Χορογράφος)

Οι σπουδαστές της Σχολής θα παρουσιάσουν τη σπουδή στην τεχνική της σπουδαίας Μάρθας Γκράχαμ «Exceedance», σε δική σας χορογραφία. Τι θα θέλατε να πείτε σε κάποιον θεατή, που θα έρθει για πρώτη φορά σε επαφή με την τεχνική της μεγάλης χορογράφου. Υπάρχει κάποια συμβουλή, που θα θέλατε να δώσετε στους μαθητές σας;

«Αρχικά θα έλεγα στον θεατή ότι θα παρακολουθήσει μια χορογραφία βασισμένη στην πρώτη τεχνική σύγχρονου χορού, που παρόλο που μετράει πάνω από 100 χρόνια από τότε που η ίδια η Γκράχαμ την δημιούργησε, μπορεί ακόμα και σήμερα να του “ξυπνήσει” τα πιο έντονα συναισθήματα. Θα έρθει σε επαφή με την τεχνική με την οποία, όπως έλεγε και η ίδια η χορογράφος, μετά από το κλασικό μπαλέτο, “ανακάλυψε ξανά τι μπορεί να κάνει το ανθρώπινο σώμα”, χρησιμοποιώντας τη δυναμική της κίνησης, την αναπνοή, τις εναλλαγές, καθώς και την βαρύτητα και την τρισδιάστατη κίνηση.

Με σεβασμό στη δομή και τις βασικές αρχές της τεχνικής Γκράχαμ, ο θεατής θα παρακολουθήσει την κίνηση και τη μουσική σε απόλυτη αρμονία και θα οδηγηθεί να βιώσει τη δυναμική, τη μουσικότητα, τη θεατρικότητα και τη δραματικότητα που η Αμερικανίδα χορογράφος διοχέτευσε μέσα από το πολυετές έργο της. Οι σπουδαστές μας του Β’ και Γ’ έτους της Ανώτερης Επαγγελματικής Σχολής Χορού της ΕΛΣ ερμηνεύουν αυτή τη σπουδή με στόχο, μέσα από την απόλυτη φόρμα, να μπορέσουν να βρουν την ελευθερία της προσωπικής κίνησης και έκφρασης, παρασύροντας τον θεατή στο ταξίδι αυτό.

Η συμβουλή μου πάντα στους μαθητές μου είναι να έχουν υπομονή, να ακούνε και να εμπιστεύονται τους δασκάλους τους. Ο χορός θέλει πολύ μεγάλη προσπάθεια και ότι κερδίζεται μέσα από συνεχή και πολλή δουλειά παραμένει προίκα για όλη τους τη χορευτική ζωή, και όχι μόνο.»

Ο Φώτης Διαμαντόπουλος στην πρόβα των σπουδαστών – φωτό Γ. Καλκανίδης

Φώτης Διαμαντόπουλος (Χορογράφος)

Η Σχολή Χορού της ΕΛΣ συμπληρώνει 20 χρόνια λειτουργίας και για την επετειακή παράσταση παρουσιάζετε τη δική σας χορογραφία στο εμβληματικό έργο «Ζιζέλ»,  βασισμένη στη χορογραφία των Ζαν Κοραλλί, Ζυλ Περρό και Μαριύς Πετιπά. Η νέα γενιά χορευτών αγαπάει τον κλασικό χορό;

«Το μπαλέτο ‘’Ζιζέλ’’ θεωρείται ένα από τα αριστουργήματα του ρομαντικού μπαλέτου. Από το 1841 που έγινε η πρεμιέρα του, παρουσιάζεται συνεχώς από όλες τις μεγάλες ομάδες μπαλέτου και όπερες στον κόσμο, σε πολλές και διαφορετικές αναβιώσεις.

Εμείς παρουσιάζουμε αποσπάσματα από το μπαλέτο προσαρμοσμένα στις ανάγκες και δυνατότητες των μαθητών της σχολής μας. Ο κλασσικός χορός παραμένει στο κέντρο της εκπαίδευσης των νέων χορευτών. Η ομορφιά του, η δυσκολία του και η πειθαρχία που απαιτείται καθ΄ όλη τη διάρκεια της εκπαίδευσης και της επαγγελματικής ενασχόλησης είναι και θα είναι πάντα μία πρόκληση για τον εκάστοτε χορευτή. Οι νέες γενιές  πιστεύω ότι συνεχίζουν να εκτιμούν και να αγαπούν την αξία του  κλασσικού χορού παρόλο που έχουν πολλές διαφορετικές δυνατότητες έκφρασης και εκτός αυτού.»

Ποιες είναι οι προκλήσεις, που αντιμετωπίσατε στη διδασκαλία της συγκεκριμένης χορογραφίας;

«Βασική πρόκληση ήταν η προσαρμογή των μεγάλων χορευτικών συνόλων της πρώτης πράξης στις ανάγκες των τμημάτων του σχολείου μας. Επίσης, η διδασκαλία του στυλ και της αισθητικής του συγκεκριμένου έργου.»

Υπάρχει κάποια συμβουλή, που θα θέλατε να δώσετε στους μαθητές σας;

«Συμβουλή όχι… μία διαπίστωση από τη μέχρι τώρα εμπειρία μου είναι ότι η επιμονή στη λεπτομέρεια και στην αναζήτηση της ουσίας αυτού με το οποίο ασχολούμαστε είναι κάποια από τα στοιχεία που συντελούν στην εξέλιξη μας, κυρίως ως άνθρωποι.»

PROGRESSION
Ετήσια παράσταση Ανώτερης Επαγγελματικής Σχολής Χορού ΕΛΣ
21, 22 Ιουνίου 2024
Ώρα έναρξης: 20.30
Αίθουσα Σταύρος Νιάρχος ΕΛΣ – ΚΠΙΣΝ

ΖΙΖΕΛ
Χορογραφία: Φώτης Διαμαντόπουλος, βασισμένη στη χορογραφία των Ζαν Κοραλλί, Ζυλ Περρό και Μαριύς Πετιπά, με τη συνεργασία στη διδασκαλία των Λυδίας Κάγιου, Ελένης Κλάδου, Ελιζαβέτας Μπάσοβα και Βασιλικής Σπυρίδωνος
Μουσική: Αντόλφ Αντάμ
Σχεδιασμός φωτισμών: Δημήτρης Κουτάς

Progression- Exceedance – φωτό Γ. Καλκανίδης

EXCEEDANCE
Χορογραφία: Όλια Τορναρίτου
Πρωτότυπη μουσική σύνθεση, ενορχήστρωση, ερμηνεία: Γιώργος Κοντοβάς
Σχεδιασμός φωτισμών: Δημήτρης Κουτάς

VERGE
Χορογραφία: Ράσσελ Μάλιφαντ
Πρωτότυπη μουσική σύνθεση: Ντάνα Φούρας
Φωτισμοί, βιντεοπροβολές: Παναγιώτης Τομαράς
Ηχητικός σχεδιασμός, τεχνική υποστήριξη: Σκαρλάτος Βασιλόπουλος
Βοηθός προβών: Χρήστος Ξυραφάκης
Καλλιτεχνική επιμέλεια: Γιώργος Μάτσκαρης
Διευθυντής Σπουδών της Ανώτερης Επαγγελματικής Σχολής Χορού της ΕΛΣ
Συντονισμός, επιμέλεια προβών: Άλκηστις Λαλά, Ζέτα Θεοδωρέλου
Υπεύθυνος ήχου: Γιώργος Ρεκούτης
Τεχνική επιμέλεια: Μαίρη Λανταβού
Επιμέλεια κοστουμιών βεστιαρίου ΕΛΣ: Ήρα Καραγκούνη

Είσοδος ελεύθερη, με δελτία προτεραιότητας.
Διάθεση δελτίων στην ticketservices.gr