© Απαγορεύεται από το δίκαιο της Πνευμ. Ιδιοκτησίας η καθ΄οιονδήποτε τρόπο παράνομη χρήση/ιδιοποίηση του παρόντος, με βαρύτατες αστικές και ποινικές κυρώσεις για τον παραβάτη
Με τη δημοφιλέστατη «Τόσκα» του Τζάκομο Πουτσίνι ανοίγει η Εθνική Λυρική Σκηνή το πρόγραμμα του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου στο Ωδείο Ηρώδου Αττικού στις 1, 2, 4, 6, 11 Ιουνίου, σε μουσική διεύθυνση Λουκά Καρυτινού, σκηνοθεσία, σκηνικά και κοστούμια Ούγκο ντε Άνα και αναβίωση σκηνοθεσίας Κατερίνας Πετσατώδη.
Η ΕΛΣ έχει εξασφαλίσει τη συμμετοχή κορυφαίων πρωταγωνιστών της όπερας με διεθνή ακτινοβολία. Στον πρωταγωνιστικό ρόλο, το κοινό θα έχει την ευκαιρία να δει και να ακούσει τις σπουδαίες υψιφώνους Γεβγκένια Μουραβιέβα (1 & 6/6) και Τσέλια Κοστέα (2, 4 & 11/6).
Η Τσέλια Κοστέα μίλησε μαζί μας.
Επιστρέφετε ακόμα μια φορά στον ρόλο που τόσο πολύ έχει αγαπήσει το ελληνικό κοινό· τι σημαίνει για εσάς η Τόσκα;
«Στη αρχή της καριέρας μου, τα πρώτα δέκα χρόνια, τραγουδούσα σχεδόν αποκλειστικά Μότσαρτ. Η Τόσκα είναι ο ρόλος με τον οποίο άλλαξα κατεύθυνση στο ρεπερτόριο μου -το 2011. Είναι ένας ρόλος που με ορίζει και τον αγαπώ πολύ».
Θα μπορούσαμε να πούμε πως η Τόσκα είναι ένας πολύπλοκος, ιδιαίτερος ρόλος; Και αν ναι, αυτό οφείλεται κυρίως στις μουσικές του προκλήσεις ή στην ψυχοσύνθεση της ηρωίδας;
«Είναι ένας πολύπλοκος ρόλος που αναδεικνύει πάντα τις υποκριτικές και φωνητικές ικανότητες μιας σοπράνο. Παραμένει ένας ρόλος αναφοράς στην καριέρα ενός καλλιτέχνη».
Ανέβηκε για πρώτη στο Θέατρο Κοστάντσι της Ρώμης, το 1900, και παραμένει, έκτοτε, μια από τις δημοφιλέστερες όπερες του ρεπερτορίου. Ένα σχόλιό σας για αυτή τη διαχρονική δυναμική της;
«Είναι γνωστό ότι ο Πουτσίνι έγραψε αυτή την όπερα για τη Ρουμάνα σοπράνο ελληνικής καταγωγής Χαρίκλεια Νταρκλέ (Χαρίκλεια Χαρικλή – Χαρτουλάρι) και είναι μεγάλη τιμή για μένα να τραγουδώ αυτόν τον ρόλο στο Ηρώδειο στην Αθήνα, όπου διαμένω εδώ και πολύ καιρό. Βλέπουμε ότι ακόμα και μετά από 124 χρόνια από την παγκόσμια πρεμιέρα της, το 1900, η Τόσκα παραμένει μια όπερα που πάντα γεμίζει τις αίθουσες».
Σκηνοθεσία Ούγκο ντε Άνα· έχετε ερμηνεύσει και πάλι την Τόσκα με τη σκηνοθετική του υπογραφή το 2012 και μαζί και με την υπογραφή της Κατερίνας Πετσατώδη το 2015 -η οποία τώρα υπογράφει την αναβίωση της σκηνοθεσίας. Μιλήστε μας για τα σκηνοθετικά χαρακτηριστικά του παρόντος ανεβάσματος.
«Ο Ούγκο ντε Άνα σκηνοθετεί κλασικές παραστάσεις σπάνιας ομορφιάς, που εντυπωσιάζουν με τα σκηνικά και τα κοστούμια τους. Παρακολουθώντας τις όπερες που σκηνοθετεί, “αποδράς” για μερικές ώρες σε έναν παραμυθένιο κόσμο».
Τι θα λέγατε σε κάποιον που δεν έχει παρακολουθήσει ποτέ όπερα και θα παρακολουθήσει για πρώτη φορά την «Τόσκα» στο Ηρώδειο;
«Το Ηρώδειο είναι ένας μαγικός τόπος γεμάτος ιστορία. Να βλέπεις ένα αμφιθέατρο με 5.000 θέσεις γεμάτο και την Ακρόπολη φωτισμένη από τις ακτίνες του φεγγαριού είναι κάτι που δεν μπορεί να περιγράψει κανείς με λόγια. Όλα αυτά τυλιγμένα στη μουσική του Πουτσίνι, δημιουργούν μια αξέχαστη εμπειρία».
Πότε αρχίσατε να ασχολείστε με τη μουσική; Υπάρχει κάποιο κομβικό σημείο που καταλάβατε ότι θα διαδραμάτιζε τόσο σημαντικό ρόλο στη ζωή σας; Και πότε στραφήκατε στον οπερατικό χώρο;
«Προέρχομαι από μια οικογένεια μουσικών και τα πρώτα οκτώ χρόνια σπούδασα βιολί. Ανέκαθεν ήξερα ότι θα γίνω μουσικός. Όταν μπήκα στο μουσικό λύκειο, άλλαξα το βιολί με τη βιόλα και στη συνέχεια πέρασα στην τάξη του τραγουδιού. Τότε κατάλαβα ότι θα γίνω τραγουδίστρια όπερας -λυρικός καλλιτέχνης».
Πλούσια η καλλιτεχνική σας διαδρομή· μια στιγμή της που ξεχωρίζετε;
«Όλες οι καλλιτεχνικές μου στιγμές είναι αξέχαστες. Αυτό με κάνει να πιστεύω ότι έχω επιλέξει σωστά αυτό που κάνω».
Πώς βλέπετε τη θέση της όπερας στη σύγχρονη ζωή; Προσελκύει νέο κοινό;
«Η κλασική μουσική και η όπερα παραμένουν μια απόδραση από την καθημερινότητα. Πολλοί σκηνοθέτες έχουν προσπαθήσει να φέρουν τον μοντερνισμό στην όπερα, θεωρώντας αυτό το είδος ξεπερασμένο και παλιό. Κάποιοι το κατάφεραν με επιτυχία, άλλοι όχι. Σημαντικό είναι να γίνονται σεβαστές οι απαιτήσεις των συνθετών, ο μουσικός λόγος και η ευπρέπεια στη σκηνή».
Ποια είναι η καθημερινότητα ενός λυρικού τραγουδιστή; Και πώς προετοιμάζεστε πριν από κάθε παράσταση;
«Είναι διαφορετική από άτομο σε άτομο. Η δική μου είναι φυσιολογική, κάνοντας πράγματα που κάθε γυναίκα ή μητέρα κάνει. Δεν κάνω κανενός είδους υπερβολές, και μελετώ συνεχώς για να είμαι σε φόρμα. Η ημέρα της παράστασης είναι πιο ειδική: προσέχω τι τρώω, ξεκουράζομαι, κάνω φωνητικές ασκήσεις και φτάνω στην εργασία μου αρκετά πριν την παράσταση».
Ένας ρόλος που θα θέλατε πολύ να ερμηνεύσετε;
«Ο ρόλος της Μανόν από την όπερα “Μανόν Λεσκώ” (Manon Lescaut) του Τζάκομο Πουτσίνι».
Άλλα είδη μουσικής που σας αρέσουν; Καλλιτέχνες, συγκροτήματα που ακούτε, πέρα από τον χώρο της όπερας;
«Δεν έχω πια πολύ χρόνο για άλλες μουσικές. Μπορώ να ακούσω μουσική από οποιοδήποτε στυλ, με την προϋπόθεση να είναι ποιοτική και να ταιριάζει στη εκάστοτε στιγμή. Ειδικά μου αρέσει η χορευτική ελληνική μουσική».
Ένα βιβλίο που διαβάσατε τελευταία, και σας άρεσε;
«Ένα βιβλίο μιας Ρουμάνας συγγραφέας, της Γκαμπριέλα Μιχαέλα Προυτεάνου, που ονομάζεται “Ο Μαθητευόμενος της Αγάπης”».
Να κλείσουμε, με στίχους ενός τραγουδιού που αγαπάτε;
«Τζιάνι Μοράντι – “E l’amore che ci ha cambiato la vita…” · “Είναι η αγάπη που μας άλλαξε τη ζωή…”».
Ταυτότητα Παράστασης
Όπερα • Αναβίωση
Τόσκα
Τζάκομο Πουτσίνι
1, 2, 4, 6, 11 Ιουνίου 2024 • Ώρα έναρξης: 21.00
Ωδείο Ηρώδου Αττικού
Στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου
Μουσική διεύθυνση: Λουκάς Καρυτινός
Σκηνοθεσία, σκηνικά, κοστούμια: Ούγκο ντε Άνα
Αναβίωση σκηνοθεσίας: Κατερίνα Πετσατώδη
Βιντεοπροβολές: Σέρτζιο Μετάλλι – Ideogamma SRL
Φωτισμοί: Βινίτσιο Κέλι
Αναβίωση φωτισμών: Χρήστος Τζιόγκας
Διεύθυνση χορωδίας: Αγαθάγγελος Γεωργακάτος
Διεύθυνση παιδικής χορωδίας: Κωνσταντίνα Πιτσιάκου
Φλόρια Τόσκα: Γεβγκένια Μουραβιέβα (1 & 6/6) / Τσέλια Κοστέα (2, 4 & 11/6)
Μάριο Καβαραντόσσι: Ρικκάρντο Μάσσι (1 & 6/6) / Καρλ Τάννερ (2, 4 & 11/6)
Βαρόνος Σκάρπια: Τάσης Χριστογιαννόπουλος (1, 4 & 6/6) / Γιάννης Γιαννίσης (2 & 11/6)
Τσέζαρε Αντζελόττι: Τάσος Αποστόλου
Νεωκόρος: Πέτρος Μαγουλάς
Σαρρόνε / Δεσμοφύλακας: Βαγγέλης Μανιάτης
Βοσκός: Εβίτα Χιώτη
Σπολέττα: Γιάννης Καλύβας
Με την Ορχήστρα, τη Χορωδία και την Παιδική Χορωδία της ΕΛΣ, στο πλαίσιο της εκπαιδευτικής της αποστολής