Skip to main content

Ελευθερία Στάμου & Αριάδνη Φιλιππάκη χορεύουν και μιλούν για τη Σβανίλντα

Το μπαλέτο «Κοππέλια» στην ΕΛΣ

© Απαγορεύεται από το δίκαιο της Πνευμ. Ιδιοκτησίας η καθ΄οιονδήποτε τρόπο παράνομη χρήση/ιδιοποίηση του παρόντος, με βαρύτατες αστικές και ποινικές κυρώσεις για τον παραβάτη

Το Μπαλέτο της Εθνικής Λυρικής Σκηνής παρουσιάζει μια νέα φιλόδοξη παραγωγή του μπαλέτου «Κοππέλια», σε χορογραφία του διακεκριμένου Σλοβένου χορογράφου Έντουαρντ Κλουγκ και μουσική διεύθυνση Κωνσταντίνου Τερζάκη.  Μετά την πρεμιέρα, που έγινε στις 12 Μαΐου, θα ακολουθήσουν  ακόμα τέσσερις   μοναδικές παραστάσεις,  στις 15, 17, 18 και 19 Μαΐου  στην Αίθουσα Σταύρος Νιάρχος της ΕΛΣ στο ΚΠΙΣΝ [λεωφ. Συγγρού 364, Καλλιθέα].

Το κλασικό μπαλέτο του Λεό Ντελίμπ Κοππέλια βασίζεται στη νουβέλα του Ε.Τ.Α. Χόφμαν «Ύπνος»,  και στην αρχική του μορφή παρουσιάστηκε στις 25 Μαΐου 1870 στο Παρίσι, στο Αυτοκρατορικό Θέατρο της Όπερας.

Η Σβανίλντα και ο Φραντς ετοιμάζονται να παντρευτούν, όμως εκείνη αρχίζει να αμφιβάλλει για την αγάπη του, όταν ο Φραντς ανταποκρίνεται στις προτάσεις της μυστηριώδους Κοππέλιας. Τυχαία, η Σβανίλντα ανακαλύπτει ότι η εκπληκτικά όμορφη Κοππέλια είναι απλώς μια μηχανική κούκλα· τότε, καταστρώνει ένα σχέδιο για να ξανακερδίσει την καρδιά του αρραβωνιαστικού της.

Photo: Α. Σιμόπουλος

Στον ρόλο της Σβανίλντα χορεύουν οι  Ελευθερία Στάμου και  Αριάδνη Φιλιππάκη. Μιλήσαμε μαζί τους.

Λίγα λόγια σας για το έργο;

Ελευθερία Στάμου (Ε.Σ.): «Ο Έντουαρντ Κλουγκ  προσπάθησε να συνδυάσει την αρμονία και τη χάρη που έχει το κλασικό μπαλέτο “Κοππέλια” και την ιστορία από το  βιβλίο του Ε.Τ.Α. Χόφμαν,  φέρνοντας έτσι ένα πιο σύγχρονο βηματολόγιο επί σκηνής. Το έργο αποτελείται από δύο πράξεις. Η πρώτη πράξη εστιάζει στη σκηνή του γάμου της Σβανίλντας και του Φραντς, ενώ στη δεύτερη πράξη βρισκόμαστε στο εργοστάσιο -χώρο που φτιάχνει ο Κοππέλιους τα δημιουργήματά του. Τη δεύτερη πράξη θα την χαρακτήριζα πιο σκοτεινή σε αντίθεση με την πρώτη, που έχει πιο ευχάριστη και χιουμοριστική διάθεση».

Αριάδνη Φιλιππάκη (Α.Φ.): «Η “Κοππέλια” του Έντουαρντ Κλουγκ είναι, σίγουρα, μία πιο σύγχρονη εκδοχή του κλασικού μπαλέτου, που ενώ έχει κρατήσει κάποια στοιχεία από το αρχικό λιμπρέτο είναι δοσμένη, θα έλεγα, μέσα από έναν σκοτεινό ρομαντισμό και, συνάμα, υπό το πρίσμα της τεχνολογίας.

Όλοι οι χαρακτήρες είναι δυναμικοί, ξεχωριστοί και κάποιοι θα μπορούσαν να χαρακτηριστούν ως και επικίνδυνοι, γεγονός που δίνει και έναν αέρα ρεαλισμού στο έργο.

Τέλος, η συμπληρωματική μουσική του Μίλκο Λαζάρ ολοκληρώνει το έργο και το τοποθετεί στο σήμερα, κάνοντάς το φρέσκο και πιο σύγχρονο».

Αριάδνη Φιλιππάκη, Γιώργος Χατζόπουλος – Photo: Βαλέρια Ισάεβα

Μια περιγραφή σας για τη Σβανίλντα; 

Ε.Σ.: «Η Σβανίλντα είναι ένα νεαρό κορίτσι με διάθεση παιχνιδιάρικη και σαρκαστική. Είναι δυναμική και ξέρει πολύ καλά τι πρέπει να κάνει ώστε να κερδίσει την καρδιά του αγαπημένου της πίσω, ο οποίος έχει σαγηνευτεί από την μηχανική κούκλα Κοππέλια».

Α.Φ.: «Η Σβανίλντα του Έντουαρντ Κλουγκ είναι ένας πολυδιάστατος ρόλος  για μένα, που περνάει από διάφορα στάδια κατά τη διάρκεια του έργου. Ξεκινά ως η όμορφη γυναίκα που αμφιβάλλει για τον έρωτα του αγαπημένου της Φραντς, καθώς αυτός μαγεύεται από τη “μηχανική”, θα έλεγα, ομορφιά της Κοππέλιας.

Εγκλωβίζεται στον μαγικό κόσμο του Δόκτωρα Κοππέλιους και παρασυρόμενη από την παράξενη ομορφιά που έχουν οι κούκλες του, προσπαθεί να γίνει μια από αυτές.

Δημιουργεί μια επικίνδυνα ιδιαίτερη σχέση με την Κοππέλια, δίνοντάς της ζωή για πολύ λίγο, ενώ μετά τη χρησιμοποιεί προκειμένου να εξολοθρεύσει τον βασικό της εχθρό, τον Κοππέλιους.

Στο τέλος, νικά η ανθρώπινη πλευρά της, η γυναικεία της δυναμικότητα και, έτσι, ξανακερδίζει τον πολυαγαπημένο της Φραντς».

Ελευθερία Στάμου, Στέφανο Πιετραγκάλλα – Photo: Α. Σιμόπουλος

Τελικά, ποιον έχει απέναντί της η Σβανίλντα; Την Κοππέλια, τον Κοππέλιους ή την τεχνολογία;

Ε.Σ.: «Νομίζω ότι σίγουρα έρχεται αντιμέτωπη με τις πανούργες προθέσεις του Κοππέλιους, ο οποίος δεν διστάζει να χρησιμοποιήσει  κάθε σατανικό μέσον για να πετύχει τα σχέδιά του, δηλαδή να ζωντανέψει την κούκλα Κοππέλια, δίνοντας της την ψυχή του Φραντς».

Α.Φ.: «Η Σβανίλντα βρίσκεται σε μια πρώτη ανάγνωση αντιμέτωπη με τη δύναμη της τεχνολογίας, η οποία εκφράζεται μέσω του Κοππέλιους και καθρεφτίζεται στο κουκλίστικο πρόσωπο της Κοππέλιας. Ωστόσο, ίσως ο μεγαλύτερος εχθρός, θα τολμούσα να πω ότι είναι ο ίδιος της ο εαυτός, η ανασφάλεια και η αμφισβήτηση  της ανθρώπινης ομορφιάς της».

Ένα σχόλιό σας για τη χορογραφία τού  Κλουγκ και τη συνεργασία σας μαζί του;

Ε.Σ.: «Όλο το έργο θα έλεγα ότι έχει έναν πολύ μίνιμαλ χαρακτήρα· και χορογραφικά και εικαστικά. Ο Κλουγκ έχει ένα πολύ συγκεκριμένο στιλ χορογραφικής γραφής. Τον θεωρώ έναν ιδιοφυή και ταλαντούχο χορογράφο, χαίρομαι πάρα πολύ που συνεργάζομαι μαζί του, διότι είναι απίστευτα ευγενικός και με ιδιαίτερη αίσθηση του χιούμορ».

Α.Φ.: «Βρίσκω πολύ φρέσκια και αινιγματικά παιχνιδιάρικη τη χορογραφία του Έντουαρντ Κλουγκ, ενσωματωμένη στο σήμερα, χωρίς όμως να χάνει και τη ρομαντική νότα που διέπει το μπαλέτο της “Κοππέλιας”.

Τα ίδια ακριβώς στοιχεία χρωματίζουνε και τη μεταξύ μας συνεργασία, η οποία εμπλουτίζεται με πολύ σεβασμό, ευγένεια και καλλιτεχνική έμπνευση· στοιχεία που χαρακτηρίζουν τον Έντουαρντ και χαρίζονται απλόχερα από εκείνον προς όλους τους χορευτές της ομάδας. Τέλος, θα ήθελα να εκφράσω την ευγνωμοσύνη μου προς το πρόσωπό του, που μου έδωσε την ευκαιρία να ερμηνεύσω αυτόν τον αινιγματικά όμορφο ρόλο της Σβανίλντα».

Photo: Α. Σιμόπουλος

Σκέψεις, συναισθήματα που θεωρείτε πιθανό να έχει  ο  θεατής μετά την παράσταση;  

Ε.Σ.: «Θα ήθελα να ήμουν θεατής και να σας απαντούσα σε αυτό· ελπίζω όμως ότι θα αφήσει δυνατές εντυπώσεις, γιατί το εικαστικό αποτέλεσμα αυτής της δημιουργίας είναι αρκετά υψηλό».

Α.Φ.: «Τα συναισθήματα και οι σκέψεις που θα δημιουργηθούν στον θεατή θεωρώ πως θα είναι ποικίλα, θετικά αλλά και έντονα λόγω της εξέλιξης των χαρακτήρων και του έργου. Εξάλλου, παίζει ρόλο η διάθεση και η προδιάθεση του καθενός. Ο θεατής θα μπορέσει να ταξιδέψει στον μαγικό κόσμο που δημιουργείται πάνω στη σκηνή μέσα από την ιστορία, τη χορογραφία, τα εντυπωσιακά σκηνικά, αλλά ιδίως λόγω της υπέροχης  συμπληρωματικής μουσικής του Μίλκο Λαζάρ, που δίνει στο έργο μια ιδιαίτερα φρέσκια νότα».

Photo: Α. Σιμόπουλος

Ταυτότητα Παράστασης

Ιδέα, λιμπρέτο, χορογραφία, δραματουργία: Έντουαρντ Κλουγκ

Μουσική διεύθυνση: Κωνσταντίνος Τερζάκης
Σκηνικά: Μάρκο Γιάπελ, Νίκα Ζούπαντς
Κοστούμια: Λέο Κούλας
Φωτισμοί: Τομάς Πριμζλ

Κοππέλια: Έλενα Κέκκου / Δέσποινα Χρυσοστόμου
Κοππέλιους: Ντανίλο Ζέκα / Βαγγέλης Μπίκος

Σβανίλντα: Ελευθερία Στάμου / Αριάδνη Φιλιππάκη

Φραντς: Στέφανο Πιετραγκάλλα / Γιώργος Χατζόπουλος

Βοηθός του Κοππέλιους: Μάνες Αλμπέρντι / Κάιτο Τακαχάσι

Φίλοι: Αρετή Νότη, Αλίσια Τάουνσεντ / Μαρίτα Νικολίτσα, Αριάδνη Φιλιππάκη
Ματτέο Μπήκμαν, Ντανιέλε Πεκοράρι / Γιάννης Γκάντσιος, Γιώργος Χατζόπουλος

Κορίτσια: Άννα Φράγκου, Ναταλία Καλογεροπούλου, Μάγδα Κούκου-Φέρρα, Μάρτα Ριβέρο ντε Μιράντα, Μαρίτα Νικολίτσα, Αρετή Νότη, Ελένη Μυρσίνη Πετρούτσου / Αριάδνη Φιλιππάκη, Ζωή Σχοινοπλοκάκη, Αλίσια Τάουνσεντ, Ελένη Φώτου

Αγόρια: Μάνες Αλμπέρντι / Γιώργος Χατζόπουλος, Ματτέο Μπήκμαν, Εσμεράλντο Μπίτρο / Θανάσης Σολωμός, Γιάννης Γκάντσιος, Έλτον Ντιμρότσι, Σεμπάστιαν Καπς / Χρήστος Τζοβάρας, Γιάννης Μητράκης, Ντανιέλε Πεκοράρι, Κάιτο Τακαχάσι, Παντελής Χαρατσίδης

Με την Ορχήστρα και το Μπαλέτο της Εθνικής Λυρικής Σκηνής