Skip to main content

Γιώργος Αμούτζας: «…ευλογία μεγάλη για έναν ηθοποιό να παίζει στην Επίδαυρο…»

Μία από τις κορυφαίες αρχαίες τραγωδίες, ο «Οιδίπους Τύραννος» του Σοφοκλή παρουσιάζεται στο Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου στις 25 & 26 Αυγούστου, στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Επιδαύρου, και σε περιοδεία σε όλη την Ελλάδα, σε σκηνοθεσία του Σίμου Κακάλα.

Η παράσταση  «Οιδίπους Τύραννος» του Σοφοκλή σε σκηνοθεσία Σίμου Κακάλα συνεχίζει την επιτυχημένη της πορεία· επόμενος σημαντικός σταθμός το Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου, όπου θα ανέβει την  Παρασκευή 25 και το  Σάββατο 26 Αυγούστου.

Ο ηθοποιός της παράστασης Γιώργος Αμούτζας, μίλησε μαζί μας.

Να ξεκινήσουμε με λίγα λόγια σας για το έργο;

«Ο “Οιδίπους Τύραννος” του Σοφοκλή θεωρείται μία από τις κορυφαίες τραγωδίες. Πολλοί κριτικοί, συμπεριλαμβανομένου και του Αριστοτέλη, τη θεωρούν την κορυφαία τραγωδία που έχει γραφεί ποτέ. Η ιστορία γνωστή. Ο Οιδίπους εν αγνοία του, σκοτώνει τον πατέρα του, παντρεύεται τη μητέρα του και γίνεται βασιλείας της Θήβας. Η αλήθεια δεν αργεί να αποκαλυφθεί, με ολέθρια αποτελέσματα για όλους τους ήρωες».

Ποιες διαχρονικές αλήθειες, συναντούμε στον πυρήνα του;

«Αυτό που ο Σοφοκλής προτάσσει ως κεντρική ιδέα είναι ότι ο άνθρωπος, ό,τι και να κάνει, δεν μπορεί να ξεφύγει από το πεπρωμένο του. Όλη η ζωή του Οιδίποδα καθορίζεται από  αυτό που οι Θεοί όρισαν γι’ αυτόν, αν και ο πατέρας του ο Λάιος και η μητέρα του η Ιοκάστη έκανα ότι μπορούσαν για να μην επαληθευτούν οι χρησμοί. Όμως, ό,τι ήταν γραφτό να συμβεί τελικά συνέβη. Αυτό που συνέβη στον Οιδίποδα είναι μια αυτοεκπληρούμενη προφητεία. Ένα άλλο θέμα που θίγει ο Σοφοκλής είναι η σύγκρουση του θεϊκού με το ανθρώπινο, των επιθυμιών του κάθε ανθρώπου με αυτό που ορίζεται ως ορθό από την κοινωνία».

Ένα  σχόλιό σας για την καθοριστική παρουσία της μοίρας· πόσο μπορούμε να  της  ξεφύγουμε;

«H ζωή είναι απρόβλεπτη. Πρέπει να είμαστε έτοιμοι να αντιμετωπίσουμε ό,τι έρχεται στον δρόμο μας. Δεν υπάρχει προδιαγεγραμμένη μοίρα, ο κάθε άνθρωπος χαράσσει την πορεία του, ως αντίδραση σε αυτό που έρχεται στην πορεία της ζωής του».

Μιλήστε μας για τον ρόλο του Αγγελιοφόρου, που κρατάτε στην παράσταση.

«O Αγγελιοφόρος είναι ένας ρόλος που έχω αγαπήσει πολύ. Θα μπορούσα να τον χαρακτηρίσω και κωμικοτραγικό.  Η παρουσία του είναι καθοριστική για την εξέλιξη της πλοκής. Έρχεται να αναγγείλει τον θάνατο του βασιλιά της Κορίνθου Πόλυβου και να προσφέρει στον Οιδίποδα τον βασιλικό θρόνο. Οι αποκαλύψεις που θα προκύψουν από τα λόγια του, θα φέρουν τον Οιδίποδα πιο κοντά στην εκπλήρωση της σκοτεινής του μοίρας, ενώ ο ίδιος πιστεύει ότι φέρνει ευχάριστες ειδήσεις».

Και λίγα λόγια σας για τον Χορό, στον οποίο, επίσης, συμμετέχετε;

«Όλοι οι ρόλοι της παράστασης, ακόμα και ο Οιδίποδας, αποκαλύπτονται μέσα από τον Χορό. Ο Χορός των Γερόντων είναι ιδιαίτερος τόσο κινησιολογικά -η κίνηση είναι της Σοφία Πάσχου,  όσο και εμφανισιακά, καθώς στη σκηνή εμφανίζεται με τις μάσκες που σχεδίασε η Μάρθα Φωκά. Η ερμηνεία των χορικών, που συνέθεσε ο Φώτης Σιώτας, αποτελούν ένα ακόμα στοίχημα για τον Χορό. Εργαστήκαμε σκληρά ως σύνολο και πιστεύω πως καταφέραμε αυτό που επεδίωκε ο σκηνοθέτης μας ο Σίμος Κακάλας, να είναι είμαστε “ένα” και να επιτύχουμε υψηλές επιδόσεις ως προς την κίνηση και τα χορικά και να φέρουμε εις πέρας το δύσκολο εγχείρημα της ερμηνείας φορώντας μάσκα».

Πού επικεντρώνεται  η σκηνοθετική προσέγγιση του Σίμου Κακάλα;

«Η σκηνοθετική προσέγγιση του Σίμου Κακάλα βασίζεται στην ομαδικότητα και τη σωματικότητα. Είμαστε όλοι οι ηθοποιοί μέλος ενός συνόλου αλλά και ο καθένας μια μονάδα που η κάθε της δράση εντάσσεται στο πλαίσιο της ομάδας. Η σωματικότητα αποτελεί χαρακτηριστικό των σκηνοθεσιών του Σίμου Κακάλα. Το σώμα είναι ο φορέας του λόγου. Και τρίτο δομικό στοιχείο, είναι η χρήση μάσκας από τον Χορό των Γερόντων».

Μεγαλώσατε τριγυρισμένος από εμβληματικές προσωπικότητες της Τέχνης·  πατέρας σας ο επιχειρηματίας Σταύρος Δελλής -συνιδρυτής του Ίασμου μαζί με τον σπουδαίο Βασίλη Διαμαντόπουλο, που ήταν και νονός σας. Θα μοιραστείτε μαζί μας κάποια σχετική εικόνα από τα παιδικά σας χρόνια;

«Δυστυχώς ο Βασίλης Διαμαντόπουλος, “έφυγε” πολύ λίγο καιρό αφότου με βάφτισε. Οπότε δεν έχω αναμνήσεις. Αλλά μεγάλωσα με τις ιστορίες που άκουγα από τον πατέρα μου. Και πρόσφατα έψαξα σε αρχεία που υπήρχαν, διάβασα κι εκείνον και συνειδητοποίησα κι εγώ πόσο μεγάλος ήταν ο αντίκτυπός του στο θέατρο και πόσο σπουδαία προσωπικότητα υπήρξε».

Πόσο καθόρισε αυτό το περιβάλλον την επαγγελματική σας επιλογή και πόσο καθορίζει, μέχρι και σήμερα, την καλλιτεχνική σας πορεία;

«Σίγουρα το περιβάλλον που μεγάλωσα επηρέασε τις επιλογές μου. Δέχτηκα πολύ σημαντικά ερεθίσματα από πολύ μικρή ηλικία, γνώρισμα σημαντικούς ανθρώπους του θεάτρου που αποτέλεσαν για μένα πρότυπα. Αλλά ποτέ δεν αισθάνθηκα ότι το θέατρο ήταν μονόδρομος. Οι γονείς μου με άφησαν ελεύθερο να αποφασίσω, μου άνοιξαν δρόμους και τελικά μόνος μου οδηγήθηκα στο να γίνω ηθοποιός. Είμαι τυχερός που μπορώ να κάνω τη δουλειά που με ευχαριστεί και με εξελίσσει ως άνθρωπο».

Κάποια σκέψη, κάποιο συναίσθημα  για την ερμηνευτική εμπειρία στο Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου;

«Είναι ευλογία μεγάλη για έναν ηθοποιό να παίζει στην Επίδαυρο. Είναι η πρώτη φορά που θα το ζήσω και σίγουρα είναι κάτι που θα με καθορίσει ως ηθοποιό. Περιμένω με ανυπομονησία να βιώσω αυτή τη μοναδική εμπειρία».

Πείτε μας και κάτι για τον «Σασμό» -όπου κρατάτε τον ρόλο του Νικηφόρου·  πορεύεται, πλέον, στην τρίτη σεζόν.

«Ο “Σασμός” είναι μία από τις πιο επιτυχημένες σειρές των τελευταίων ετών. Ο κόσμος την έχει αγαπήσει όπως και τον Νικηφόρο. Χαίρομαι που θα συνεχιστεί για τρίτη σεζόν· οι θεατές πρέπει να είναι έτοιμοι για σημαντικές εξελίξεις και μεγάλες ανατροπές. Είναι μεγάλο μάθημα για μένα η συμμετοχή σε καθημερινή σειρά,  καθώς απαιτεί μεγάλη ετοιμότητα, προσαρμοστικότητα και τεράστια πειθαρχία».

Ταυτότητα Παράστασης

Μετάφραση: Γιώργος Μπλάνας
Σκηνοθεσία: Σίμος Κακάλας
Δραματουργική επεξεργασία: Έλενα Τριανταφυλλοπούλου
Σκηνικά-Κοστούμια: Γιάννης Κατρανίτσας
Μουσική: Φώτης Σιώτας
Κίνηση: Σοφία Πάσχου
Σχεδιασμός φωτισμών: Αλέκος Γιάνναρος
Μάσκες: Μάρθα Φωκά
Βοηθός σκηνοθέτη:  Γιώργος Παύλου
Βοηθός σκηνογράφου: Σοφία Θεοδωράκη
Μακιγιάζ: Σίσσυ Πετροπούλου
Φωτογραφίες προωθητικές: Πάτροκλος Σκαφίδας
Φωτογραφίες παράστασης: Μάνος Ξηρουχάκης
Social media: Ιdeation
Γραφίστας: Γιάννης Σταματόπουλος
Trailer: Μιχαήλ Μαυρομούστακος
Υπεύθυνη περιοδείας: Ελένη Σπετσιώτη
Διεύθυνση παραγωγής: Αναστασία Καβαλλάρη
Εκτέλεση παραγωγής: Kart Productions – Μαρία Ξανθοπουλίδου
Παραγωγή: Θεατρικά Δρώμενα Ίασμος

Διανομή

Οιδίπους: Γιάννης Στάνκογλου
Ιοκάστη: Μαριλίτα Λαμπροπούλου
Κρέων: Γιάννης Νταλιάνης
Τειρεσίας: Χρήστος Μαλάκης
Εξάγγελος: Σίμος Κακάλας
Αγγελιοφόρος: Γιώργος Αμούτζας
Υπηρέτης: Πανάγος Ιωακείμ

Χορός (αλφαβητικά): Γιώργος Αμούτζας, Μάρκος Γέττος, Πανάγος Ιωακείμ, Σίμος Κακάλας, Απόστολος Καμιτσάκης, Γιώργος Κορομπίλης, Αυγουστίνος Κούμουλος, Μαριλίτα Λαμπροπούλου, Γιώργος Λόξας, Χρήστος Μαλάκης, Γιάννης Νταλιάνης, Παύλος Παυλίδης, Γιάννης Στάνκογλου

Μουσικός επί σκηνής: Φώτης Σιώτας