Skip to main content

Ρηνιώ Κυριαζή: «…Η Σελήνη που τόσο την γοήτευε, νομίζω πως της κλείνει το μάτι»

«Σαπφώ καταστερωμένη» στον Κήπο του Αστεροσκοπείου Αθηνών.

Μετά την ενθουσιώδη ανταπόκριση του κοινού και τα συνεχή sold out τον περασμένο Μάρτιο, όταν παρουσιάστηκε στο Αστεροσκοπείο Αθηνών στον Θόλο του Τηλεσκοπίου Δωρίδη, η «Σαπφώ καταστερωμένη» επανέρχεται τον Ιούλιο στο Αστεροσκοπείο· αυτή τη φορά στις άκριες των σπηλαίων των Νυμφών, για  πέντε μόνο παραστάσεις, στις 7,8,11,12 και 13 Ιουλίου.

Μια περιπλάνηση στα αστέρια στον Κήπο του Αστεροσκοπείου Αθηνών, με οδηγό τη Σαπφώ στη νέα μετάφραση του Παντελή Μπουκάλα και πρωτότυπη μουσική του Θοδωρή Οικονόμου. Στις ερωτήσεις για τα άστρα απαντά η Σαπφώ. Στις ερωτήσεις για τον κόσμο απαντά η μουσική. Στον Κήπο του Αστεροσκοπείου Αθηνών, στον Λόφο των Νυμφών κοντά στις σπηλιές τους ξετυλίγεται η ιστορίας μιας γυναίκας. Τα ποιήματα της Σαπφώς διαγράφουν κύκλους όπως οι φάσεις της Σελήνης –από τη νέα Σελήνη που αυξάνει ως την Πανσέληνο και πάλι πίσω, στη Σελήνη που σβήνει. Αναρωτιούνται για τον χρόνο, τον χώρο, το φθαρτό και το άφθαρτο, την τέχνη και την επιστήμη· τον έρωτα. Η Σαπφώ θα καταστεριστεί.

Η Ρηνιώ Κυριαζή οδηγεί το κοινό σε τοπία όπου η ομορφιά της φύσης γίνεται ποίηση και η ποίηση αστροφυσική, ο Θοδωρής Οικονόμου παίζει στο πιάνο, ο sound designer Νικόλας Καζάζης επεξεργάζεται τους ήχους ζωντανά κάτω από τον έναστρο ουρανό.

Η  Ρηνιώ Κυριαζή  -που  υπογράφει τη σκηνοθεσία, τη  δραματουργική επεξεργασία  και την ερμηνεία-  μίλησε μαζί μας.

Ποιο ήταν το έναυσμα για να ασχοληθείτε με την ποίηση της Σαπφώς;

«Τη Σαπφώ την έχω αγαπήσει από παιδί,  όταν μεγάλωνα τα καλοκαίρια στη Λέσβο. Από το πρωτότυπο, τη μετάφραση του Οδυσσέα Ελύτη, του Σωτήρη Κακίση, τη μελοποίηση του Σπύρου Βλασσόπουλου, του Μάνου Χατζιδάκι, τη φωνή της Αλέκας Κανελλίδου, της Φλέρυ Νταντωνάκη, από την Αγγελική Ιωννάτου. Πάντα μου φέρνει στη μνήμη το τοπίο της Λέσβου· έναν συνδυασμό έρωτα, νοσταλγίας, τρέλας, δύναμης, τόλμης και αγάπης. Ο λυρισμός, το βάθος, το πείσμα, η διεκδίκηση μιας ζωής μέσα στην τέχνη είναι τα αστεράκια που την οδηγούν· θα ήθελα να είναι και τα δικά μου. Είχα μεγάλη επιθυμία να κοιτάξω τα άστρα,  να θυμηθώ τους αγαπημένους μου, να ευχηθώ, να σταθώ στα πόδια μου. Μέσα στις μεγάλες δυσκολίες,  αυτή είναι η παρηγοριά μου».

Θα μας δώσετε μια γεύση για το τι θα παρακολουθήσουμε στο Αστεροσκοπείο, από τις 7 έως τις 13 Ιουλίου;

«Στον Κήπο του Αστεροσκοπείου, στις άκριες των σπηλαίων των Νυμφών θα σας αφηγηθούμε την ιστορία μιας γυναίκας μέσα από τον κύκλο της ζωής, μέσα από τις οκτώ φάσεις της Σελήνης: από τη Νέα Σελήνη ως την Πανσέληνο και πάλι στη Νέα Σελήνη. Η ποίηση της Σαπφώς στη νέα μετάφραση του Παντελή Μπουκάλα κρατάει το νήμα. Ο Θοδωρής Οικονόμου ζωντανά στο πιάνο ερμηνεύει την πρωτότυπη μουσική του σύνθεση και ο Νικόλας Καζάζης επεξεργάζεται ζωντανά τους ήχους. Ιστορίες για τα αστέρια, μύθοι για τους καταστερισμούς τους και θρήνοι για τον χαμό του Άδωνι μπερδεύονται γλυκά».

Η «Σαπφώ καταστερωμένη» έχει ολοκληρώσει έναν πρώτο κύκλο πάλι στο Αστεροσκοπείο Αθηνών,  στον Θόλο του  Τηλεσκοπίου Δωρίδη·  η καλοκαιρινή εκδοχή της παράστασης ποιες διαφορές θα έχει;

«Ο Θόλος του Τηλεσκοπίου ήταν μια αγκαλιά· οι βραδιές που παρουσιάσαμε την παράσταση εκεί μοναδικές. Ο χώρος δημιουργούσε την αίσθηση μιας χρονοκάψουλας, μπαίναμε εκεί για να ταξιδέψουμε στον χώρο και τον χρόνο· όταν άνοιγε ο Θόλος,  όλοι παίρναμε μια μεγάλη αναπνοή αντικρίζοντας τον ουρανό.

Τώρα θα βρισκόμαστε σε έναν εξίσου μαγικό χώρο, στις άκριες των σπηλαίων των Νυμφών, καλοκαιρινοί και ανοιχτοί, έξω στη φύση, ακούγοντας τα πουλιά και βλέποντας τα αστέρια και τη Σελήνη να ξεπηδούν ανάμεσα στα δέντρα».

Πώς συνδέεται και συνδυάζεται η ζωή της ποιήτριας με τη Σελήνη και τα αστέρια;

«Η ζωή της Σαπφώς, από όσα μπορούμε να γνωρίζουμε, ήταν γεμάτη, δημιουργική και έντονη. Φαίνεται να έζησε μεγάλες χαρές και μεγάλες λύπες, να αγάπησε και να αγαπήθηκε. Παντρεύτηκε, απέκτησε μια κόρη, έχασε τον άντρα της, εξορίστηκε, ταξίδεψε, δημιούργησε μουσικούς τρόπους, καινούρια μουσικά όργανα, έζησε από την τέχνη της, από το τραγούδι, έγινε διάσημη. Οι αιώνες την ξέχασαν, την ξαναθυμήθηκαν, τη διέσυραν, την έκαναν σύμβολο, τη λάτρεψαν. Πάντα θα επιδρά με πολλούς τρόπους στη ζωή μας -η ποιήτρια που πρώτη άρθρωσε το “εγώ” και εξέφρασε αυτό που ένιωθε με τρόπο απόλυτο. Τελευταία, αστροφυσικοί τη μελέτησαν για να πάρουν πληροφορίες για τον ουρανό της εποχής της μέσα από τις περιγραφές της. Η Σελήνη που τόσο την γοήτευε,  νομίζω πως της κλείνει το μάτι».

Οι θεατές θα έχουν την ευκαιρία να ακούσουν και πρωτότυπες συνθέσεις του Θοδωρή Οικονόμου, με τον ίδιο στο πιάνο. Πώς συνομιλεί η ποίηση της Σαπφώς με τη μουσική του;

«Η παράστασή μας είναι ένα μουσικό έργο, όλη μελοποιημένη από τον Θοδωρή Οικονόμου -τη μοναδική αυτή σύνθεση που δημιούργησε,  ερμηνεύει ζωντανά».

Η «Σαπφώ καταστερωμένη» θα έχει και συνέχεια;

«Μετά τις παραστάσεις στο Αστεροσκοπείο,  θα βρεθούμε στη Λέσβο στις 30 Ιουλίου στο Σίγρι και την 1η Αυγούστου, με Πανσέληνο,  στο Κάστρο της Μυτιλήνης. Ευχόμαστε να έχουμε συνέχεια. Δεν θέλουμε να την αποχωριστούμε».

Συντελεστές

Μετάφραση: Παντελής Μπουκάλας
σκηνοθεσία – δραματουργική επεξεργασία – ηθοποιός: Ρηνιώ Κυριαζή
μουσική σύνθεση – πιάνο: Θοδωρής Οικονόμου
sound design: Νικόλας Καζάζης
σκηνογράφος: Άγγελος Μέντης
επιμέλεια κίνησης: Άλκηστις Πολυχρόνη
φωτισμοί: Στέβη Κουτσοθανάση
βοηθός σκηνοθέτη: Τάσος Κωλέτσης
φωτογραφίες: Αναστασία Γιαννάκη
υπεύθυνη επικοινωνίας: Χρύσα Ματσαγκάνη
γραφίστας: Παναγιώτης Ανδριανός
βίντεο: Αναστάσης Παπαγγέλης
παραγωγή: Εταιρεία Θεάτρου Άλκη