Με μακρά πορεία στην τέχνη του χορού και έχοντας αρχίσει να παρουσιάζει τις δικές του καινοτόμες χορογραφίες ήδη από το 1994, ο Μπελ αποτελεί ένα από τα μεγαλύτερα διεθνή ονόματα στο πρόγραμμα του φετινού Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου.
Ο βραβευμένος χορογράφος, γνωστός για την ιδιαίτερη ματιά του αλλά και τις κοινωνικές ευαισθησίες του, έχει καταφέρει να καθιερωθεί στη χώρα του αλλά και διεθνώς. Τολμηρός και πρωτοπόρος, έχει ανοίξει νέους δρόμους στην τέχνη του χορού, δίνοντας το έντονο προσωπικό του στίγμα.
To έργο
Ο Ζερόμ Μπελ, συνεχίζοντας τη σειρά πορτρέτων χορευτών που ξεκίνησε το 2004, δημιούργησε την παράσταση Ισιδώρα Ντάνκαν σε συνεργασία με την Ελίζαμπεθ Σβαρτς, θέλοντας να εστιάσει στη μορφή της θρυλικής χορογράφου. Μέσα από την αυτοβιογραφία της, ο Μπελ ερευνά την κληρονομιά και τους μύθους που συνοδεύουν τη γυναίκα που ουσιαστικά δημιούργησε τον μοντέρνο χορό.
Ο Γάλλος δημιουργός μέσα από την παράσταση ανακαλύπτει μια οραματίστρια χορογράφο που μέσω της ελευθερίας της έκφρασης και της φυσικότητας της κίνησης άλλαξε ουσιαστικά την τέχνη του χορού.
«Κατά κάποιο τρόπο ταυτίζομαι μαζί της. Η ενασχόλησή μου με τη Ντάνκαν μου επέτρεψε να πιστέψω και πάλι στην καλλιτεχνική μου πρακτική μέσα από τη δική της, που τόσο θαυμάζω!» λέει ο Ζερόμ Μπελ.
Ισιδώρα Ντάνκαν
Η Αμερικανίδα χορεύτρια και χορογράφος υπήρξε μία από τις πιο σημαντικές προσωπικότητες του περασμένου αιώνα στον χορό. Εκτός όμως από τις πρωτοποριακές ιδέες και την τεράστια συνεισφορά της στην τέχνη, η Ισιδώρα Ντάνκαν υπήρξε μια γυναίκα που αγωνίστηκε για έναν καλύτερο κόσμο.
Η πολυτάραχη ζωή της τη μετέτρεψε σε ηρωίδα, που γοήτευσε την εποχή της, δημιουργώντας ένα μύθο γύρω από το όνομά της. Με τα ξυπόλυτα πόδια της, τις αέρινες «ελληνικές» τουνίκ και τις ελεύθερες κινήσεις της, επέβαλε μια νέα ιδέα για τον χορό, βασισμένη στον αυτοσχεδιασμό και την αρμονία σώματος και πνεύματος. Η Ισιδώρα Ντάνκαν δημιούργησε στην πραγματικότητα της δική της «γλώσσα» στο χορό.
Η άγνωστη σχέση με την Ελλάδα
Η Ισιδώρα Ντάνκαν είχε σημαντικούς δεσμούς με την Ελλάδα, την οποία επισκέφτηκε για πρώτη φορά το 1903 – οπότε και το 2023 συνιστά επέτειο 120 χρόνων. Η χορεύτρια βρέθηκε με τη μητέρα και τα αδέρφια της στην Αθήνα, αποφασίζοντας μάλιστα να χτίσει σε λόφο έναν αρχαιοελληνικό ναό, κάτι που ουδέποτε κατάφερε. Έχτισε ωστόσο ένα σπίτι στο Βύρωνα το οποίο σήμερα λειτουργεί ως κέντρο έρευνας χορού.
Ο Ζερόμ Μπελ και η ομάδα του έχουν αποφασίσει να ακολουθήσουν τα βήματα της Ντάνκαν προς την Αθήνα με πλοίο και με τρένο. Άλλωστε ο Γάλλος χορογράφος έχει καταργήσει τα αεροπορικά ταξίδια στις περιοδείες του για να μην επιβαρύνει το περιβάλλον.
«Το ανθρακικό αποτύπωμα μιας αεροπορικής πτήσης είναι τεράστιο. Το γεγονός με θλίβει βαθιά. Αποφασίσαμε λοιπόν με την ομάδα μου να μην ξαναταξιδέψουμε με αεροπλάνο» τονίζει ο Ζερόμ Μπελ.
9 Ιουλίου
Μετά την παράσταση ακολουθεί συζήτηση.
11 & 12 Ιουλίου
Συνοδευτικά με την παράσταση και σε συνεργασία με το Κέντρο Μελέτης Χορού Ι. & Ρ. Ντάνκαν διοργανώνεται διήμερο σεμινάριο με την εμβληματική χορεύτρια Ελίζαμπεθ Σβαρτς και μια συζήτηση με τη συμμετοχή του Ζερόμ Μπελ και της χορογράφου Μέντης Μέγα.