Skip to main content

ΕΛΣ: Μοναδικό αφιέρωμα στον Μανώλη Καλομοίρη

Ο Μανώλης Καλομοίρης διευθύνει τον Πρωτομάστορα 1943-1944 – Αρχείο ΕΛΣ

Στην Αίθουσα Σταύρος Νιάρχος στο ΚΠΙΣΝ σε μουσική διεύθυνση του Κορνήλιου Μιχαηλίδη

Αφιέρωμα της Εθνικής Λυρικής Σκηνής (ΕΛΣ) στον Μανώλη Καλομοίρη θα παρουσιαστεί σήμερα, Παρασκευή 28 Ιουνίου 2024, στις 7.30 το απόγευμα, στην Αίθουσα Σταύρος Νιάρχος της ΕΛΣ στο ΚΠΙΣΝ σε μουσική διεύθυνση του Κορνήλιου Μιχαηλίδη και διεύθυνση χορωδίας του Αγαθάγγελου Γεωργακάτου.

Το μοναδικό αυτό αφιέρωμα, με σολίστ τους εξαιρετικούς και ιδιαίτερα αγαπητούς στο ελληνικό κοινό Μαρία Μητσοπούλου και Τάσο Αποστόλου,  έχει διττή σημασία: επιχειρεί αφενός να τονίσει τη σχέση του μεγάλου Έλληνα συνθέτη με το μελόδραμα και την ΕΛΣ, αφετέρου να φέρει στο φως δύο εντελώς άγνωστα έργα του.

Στο πρώτο μέρος θα ακουστούν η πρόσφατα αποκατεστημένη «Συμφωνική Φαντασία» από τον «Πρωτομάστορα», η δημοφιλής «Σουίτα» από το «Δαχτυλίδι της Μάνας» και το συναρπαστικό συμφωνικό ποίημα «Μηνάς ο Ρέμπελος, κουρσάρος στο Αιγαίο», βασισμένο στο ομώνυμο λογοτεχνικό έργο του Κωστή Μπαστιά, πρώτου Γενικού Διευθυντή της ΕΛΣ. Στο δεύτερο μέρος θα ακουστούν σε παγκόσμια πρώτη εκτέλεση το έργο «Στη λευτεριά της Κρήτης» για χορωδία και ορχήστρα, και η εμπνευσμένη από τους Βαλκανικούς πολέμους εμβληματική καντάτα «Ο μαρμαρωμένος βασιλιάς», για δύο φωνές, χορωδία και ορχήστρα, έργο του 1914 σε ποίηση Μυρτιώτισσας.

Για το μοναδικό αυτό αφιέρωμα είχαμε τη χαρά να μιλήσουμε με την υψίφωνο Μαρία Μητσοπούλου.

Πότε ήρθατε για πρώτη φορά σε επαφή με το έργο του Μανώλη Καλομοίρη;

«Με το έργο ”Μαρμαρωμένος βασιλιάς’’ ήρθα σε επαφή για πρώτη φορά πριν από λίγο καιρό, όταν μου ανατέθηκε από την Εθνική Λυρική Σκηνή.»

Γνωρίζατε ότι υπήρχαν άγνωστα έργα του; Πώς νιώθετε για τη συμμετοχή σας στην πρώτη παγκόσμια εκτέλεσή τους;

«Ως μονωδός της ΕΛΣ  είχα την ευκαιρία να συμμετάσχω ίσως στην ομορφότερη όπερα που έγραψε ο Μ. Καλομοίρης:  τα ‘’Ξωτικά νερά’’ ( στο ρόλο του Α’ πουλιού) το 1998 σε σκηνοθεσία Σπύρου Ευαγγελάτου και Μουσική διεύθυνση Βύρωνα Φιδετζή στον οποίο αναμφισβήτητα οφείλουμε την επί σειρά ετών μελέτη των Ελλήνων συνθετών και των έργων τους, με αποτέλεσμα τις υψηλού επιπέδου εκτελέσεις των μοναδικών ηχογραφήσεων που κυκλοφορούν διεθνώς.

Νιώθω ξεχωριστή χαρά για τη συμμετοχή μου σε αυτή την ιστορική στιγμή της πρώτης εκτέλεσης του συγκεκριμένου έργου και τολμώ να πω ότι μου δημιουργούνται δυνατά συναισθήματα -καθώς το έργο μέσα από τον ποιητικό λόγο της Μυρτιώτισσας αναφέρεται στο πολύκροτο μύθο του Μαρμαρωμένου βασιλιά για την κατάκτηση της Πόλης με το σπαθί των Κωνσταντίνων –  αφού ζούμε διαρκώς αναζωπυρώσεις στις πολιτικές αντιπαραθέσεις  με τη γειτονική Τουρκία.»

Μαρία Μητσοπούλου

Μιλήστε μας για το ταξίδι σας στο χώρο της μουσικής. Πότε πήρατε την απόφαση να ασχοληθείτε επαγγελματικά;

«Στο χώρο της μουσικής βρίσκομαι από την παιδική μου ηλικία και επαγγελματικά ενεργά στη σκηνή από την ηλικία των 20 ετών με την καθοδήγηση και παρότρυνση του σπουδαίου μας αρχιμουσικού Λουκά Καρυτινού ο οποίος μου εμπιστεύτηκε από την πρώτη στιγμή πρωταγωνιστικούς ρόλους στην ΕΛΣ.»

Έχετε τραγουδήσει εντός και εκτός Ελλάδας με μεγάλη επιτυχία. Υπάρχει κάποια στιγμή, που ξεχωρίζετε;

«Στην πορεία μου δεν είναι εύκολο να ξεχωρίσω καμία στιγμή ως πιο σπουδαία από τις άλλες, αφού ο άξονας των κριτηρίων μου για την επιτυχία της δουλειάς μου ήταν πάντα ο ψυχικός μου κόσμος και το συναίσθημα μου, τα οποία αποτελούν την βαθύτερη πηγή τροφοδοσίας κάθε καλλιτέχνη. Σίγουρα έχω βιώσει πολύ δυνατά συναισθήματα από συνεργασίες μου με μεγάλους καλλιτέχνες όπως  οι Luigi Alva, Κώστας Πασχάλης,  Μαρίνα Κρίλοβιτς,  Αγνή Μπάλτσα,  Σπύρος Ευαγγελάτος,  Λουκάς Καρυτινός,  Δημήτρης Καβράκος κ.ά.»

Τι θα συμβουλεύατε/λέγατε σε ένα νέο μουσικόφιλο, που μέσα από το αφιέρωμα της ΕΛΣ στον Μανώλη Καλομοίρη θα ανακαλύψει το έργο του;

«Στις φίλες και φίλους που θα θελήσουν να παρακολουθήσουν αυτή την ξεχωριστή συναυλία εύχομαι καλή ακρόαση και τους καλώ να αφήσουν την ψυχή τους ελεύθερη να συναντηθεί μαζί μας για να ταξιδέψουμε όλοι μαζί μέσα στην παραμυθένια αλληγορική ατμόσφαιρα αυτής της ποιητικής και μουσικής δημιουργίας.»