© Απαγορεύεται από το δίκαιο της Πνευμ. Ιδιοκτησίας η καθ΄οιονδήποτε τρόπο παράνομη χρήση/ιδιοποίηση του παρόντος, με βαρύτατες αστικές και ποινικές κυρώσεις για τον παραβάτη
Με τον λακωνικό αλλά και πλήρως αινιγματικό τίτλο «Η Ρόζα Μπότσαρη παρουσιάζει τη Ρόζα Μπότσαρη», που συνοδεύεται από την επίσης αινιγματική φωτογραφία μιας νεαρής γυναίκας να κοιτάζει το διάσημο πορτρέτο της Κατερίνας (Ρόζας) Μπότσαρη που φιλοτέχνησε ο κορυφαίος Γερμανός ζωγράφος Joseph Karl Stieler το 1841, η Εταιρεία για τον Ελληνισμό και Φιλελληνισμό (ΕΕΦ) και το Μουσείο Φιλελληνισμού στην Αθήνα, μας προσκαλούν σε μια εκδήλωση που ήδη σημειώνει τεράστια ανταπόκριση.
Πρόκειται για την εκδήλωση των αποκαλυπτηρίων του πορτρέτου, που -λόγω του τεράστιου ενδιαφέροντος συμμετοχής, θα πραγματοποιηθεί σε δύο επάλληλες τελετές, την Τρίτη 18 και την Τετάρτη 19 Μαρτίου, στις 7.30 μ.μ. στο Μουσείο Φιλελληνισμού, παρουσία του Κίτσου Μπότσαρη, απόγονου του ένδοξου οπλαρχηγού της Ελληνικής Επανάστασης, Μάρκου Μπότσαρη [Ζησιμοπούλου 12, Αθήνα].
Η «Ν», με αποκλειστικό άρθρο, είχε παρουσιάσει τον περασμένο Δεκέμβριο, το σπάνιο πορτραίτο της Κατερίνας (Ρόζας) Μπότσαρη που βρέθηκε ξανά σε δημόσια θέα ύστερα από τέσσερις δεκαετίες, και επρόκειτο να δημοπρατηθεί από τον Οίκο δημοπρασιών της Κύπρου Cypria Auctions. Το πορτρέτο αποκτήθηκε, τότε, από το Μουσείο Φιλελληνισμού, με το υψηλό ποσό κατακύρωσής του 248.000 ευρώ, να σημειώνει δύο παγκόσμια ρεκόρ· το ένα για την υψηλότερη αξία που πωλήθηκε ποτέ έργο του Joseph Karl Stieler και το άλλο για τη μοναδική προσωπογραφία της Κατερίνας (Ρόζας) Μπότσαρη.
Τότε, ο ιδρυτής και πρόεδρος του Μουσείου Φιλελληνισμού, Κωνσταντίνος Βελέντζας, μας είχε δηλώσει: «Είμαστε υπερήφανοι που αποκτήσαμε αυτό το σημαντικό έργο ελληνικής και ευρωπαϊκής πολιτιστικής κληρονομιάς για το Μουσείο μας. Αυτό το πορτρέτο δεν τιμά μόνο την ηρωική πορεία της Κατερίνας Μπότσαρη στην Ελληνική Επανάσταση, αλλά συμβολίζει τους άρρηκτους δεσμούς μεταξύ της Ελλάδας και του διεθνούς φιλελληνικού κινήματος. Αυτό το απόκτημα ενισχύει τη δέσμευση του Μουσείου μας για τη διατήρηση και ανάδειξη της ελληνικής κληρονομιάς».
Η συνεργασία με τους απογόνους της οικογένειας Μπότσαρη
Η αποκρυπτογράφηση της φωτογραφίας που αποτελεί την επικοινωνιακή ταυτότητα της εκδήλωσης του Μουσείου Φιλελληνισμού έγινε μέσα από τη συνομιλία μας με τη νεαρή Ρόζα Μπότσαρη, κόρη του Κίτσου Μπότσαρη, η οποία θα μιλήσει για πρώτη φορά για την πρόγονό της.
Η νεαρή Ρόζα, η οποία βρίσκεται στην ίδια ηλικία κατά την οποία η πρόγονός της εισέρχονταν στην ελληνική βασιλική αυλή ως η πρώτη Ελληνίδα Κυρία επί των Τιμών της Βασίλισσας Αμαλίας, διηγήθηκε για την πρώτη φορά που είδε το εν λόγω πορτρέτο: «Όταν ταξιδέψαμε με τους γονείς μου και την αδελφή μου Μαρίλια στο Μόναχο το 2019, επισκεφθήκαμε το παλάτι του Nymphenburg για να θαυμάσουμε το πορτρέτο της Αικατερίνης Ρόζας Μπότσαρη που ανήκει στη συλλογή των καλλονών του Λουδοβίκου και είναι έργο του μεγάλου ζωγράφου Joseph Karl Stieler. Δεν θα μπορούσα ποτέ να φανταστώ ότι μετά από έξι χρόνια ένα πανομοιότυπό του θα ερχόταν στην Ελλάδα και θα ήμουν εγώ εκείνη που θα το παρουσίαζα. Είναι μεγάλη μου τιμή που μου δόθηκε αυτή η ευκαιρία από τον κ. Βελέντζα και το Μουσείο Φιλελληνισμού. Ανυπομονώ, λοιπόν, να παρουσιάσω τη βιογραφία της Ρόζας στα αποκαλυπτήρια του πορτρέτου. Για μένα είναι μια ευκαιρία να τιμήσω δημόσια και να κάνω περήφανη την οικογένεια μου, καθώς και να συμμετάσχω στο σημαντικό έργο του Μουσείου. Μέσα από αυτή τη συνεργασία, κατάφερα να μελετήσω με λεπτομέρεια τη ζωή της Ρόζας και να μπω στην ατμόσφαιρα της Αθήνας την εποχή του Όθωνα και της Αμαλίας. Οι συχνές επισκέψεις μου στο Μουσείο Φιλελληνισμού για την προετοιμασία της εκδήλωσης, πέρα από τον θαυμασμό μου για τα έργα της μοναδικής συλλογή του, έγιναν αφορμή να γνωρίσω ενδιαφέρουσες και άγνωστες πτυχές της οικογενειακής ιστορίας μας».
Ο απόγονος του ένδοξου οπλαρχηγού μας, Κίτσος Μπότσαρης, ανέφερε: «Μετά τη μεγάλη έκθεση το 2021 στο Μουσείο Μπενάκη, όπου υπήρξε συνεργασία του Μουσείου με την οικογένειά μας, έρχεται η παρουσίαση του πορτρέτου της Ρόζας Μπότσαρη στο εξαιρετικό και αγαπημένο μας Μουσείο Φιλελληνισμού, και μάλιστα με τη συμμετοχή της κόρης μας Ρόζας Μπότσαρη. Ανυπομονούμε πολύ για να βρεθούμε στην εκδήλωση και να μάθουμε για την ιστορία του συγκεκριμένου έργου, για το οποίο η αλήθεια είναι δεν γνωρίζαμε καν την ύπαρξη του και θεωρούσαμε ότι αυτό στο Μόναχο στο παλάτι Nymphemburg ήταν το μοναδικό. Είναι πραγματικά αξιοζήλευτο το έργο του Κωνσταντίνου Βελέντζα και η συνεισφορά του στην πατρίδα μας. Είναι τεράστια υπόθεση που κατάφερε αυτό το πορτρέτο να έρθει στην χώρα μας και να μπορούμε όλοι οι Έλληνες να το θαυμάζουμε· τον ευχαριστώ από καρδιάς».
Η Κατερίνα (Ρόζα) Μπότσαρη (π.1819 – 1875)
Γεννημένη μεταξύ 1818 και 1820, με το έτος 1819 να είναι το πιο ευρέως αποδεκτό, η ζωή της Κατερίνας Μπότσαρη υπήρξε άρρηκτα συνδεδεμένη με τον αγώνα για την Ελληνική Ανεξαρτησία. Μετά τον τραγικό θάνατο του πατέρα της, η ίδια αιχμαλωτίστηκε και αργότερα απελευθερώθηκε μέσω ανταλλαγής ομήρων. Η ζωή της Μπότσαρη από την αιχμαλωσία μέχρι την επιλογή της δίπλα στη Βασίλισσα Αμαλία, ως Κυρίας επί των Τιμών, καθώς και το ταξίδι της στο Μόναχο, κατά το οποίο φιλοτεχνήθηκε το περίφημο πορτρέτο της που έμεινε στην ιστορία της Τέχνης ως μια από τις γνωστότερες απεικονίσεις Ελληνίδας κατά τον 19ο αιώνα, αποτυπώνουν τη σχέση που ανέπτυξε η Ελλάδα με τα Ευρωπαϊκά φιλελληνικά κινήματα που αποτέλεσαν καθοριστικό παράγοντα για την απελευθέρωσή της και τη σύσταση του νέου ελληνικού κράτους. Ο δε Φιλέλληνας Γερμανός ζωγράφος Joseph Karl Stieler, διάσημος για τα νεοκλασικά του πορτρέτα, αποτύπωσε στο πορτρέτο της Κατερίνας-Ρόζας Μπότσαρη όχι μόνο τα ρομαντικά ιδανικά της Γερμανίας του 19ου αιώνα, αλλά και το σθένος μιας γυναίκας που τιμώντας τον ένδοξο αγώνα του πατέρα της Μάρκου Μπότσαρη, ενσάρκωσε τα ιδανικά του ελληνικού Αγώνα της Ανεξαρτησίας.
Τις τελετές των αποκαλυπτηρίων θα ακολουθεί cocktail στο νέο Roof Garden του Μουσείου. Η είσοδος είναι ελεύθερη, με απαραίτητη δήλωση συμμετοχής [κρατήσεις και πληροφορίες: [email protected]].