Τη δυνατότητα να ενημερωθούν για τη συμβολή των φάρων στην ασφάλεια της ναυσιπλοΐας, για την αξιοποίηση του φαρικού δικτύου ως πολιτιστική κληρονομιά, καθώς και για τη συνεισφορά των φαροφυλάκων στη λειτουργία του δικτύου, θα έχουν οι πολίτες την Κυριακή 18 Αυγούστου, στο πλαίσιο της Παγκόσμιας Ημέρας Φάρων.
Σημαντικότεροι φάροι στην αρχαιότητα ήταν ο φάρος της Αλεξάνδρειας και ο Κολοσσός της Ρόδου, ενώ σήμερα αναμφίβολα την πρώτη θέση κατέχει το Άγαλμα της Ελευθερίας στη Νέα Υόρκη των ΗΠΑ, έστω κι αν ουσιαστικά δεν φωτοδοτεί.
Στην Ελλάδα, σε κάποιες πόλεις οι υφιστάμενοι φάροι αποτελούν τα σύμβολά τους όπως ο Φάρος της Αλεξανδρούπολης για την Αλεξανδρούπολη, ο Φάρος της Κρανάης για το Γύθειο, ο Φάρος της Πάτρας για την Πάτρα κ.λπ.
Κάθε Φάρος φέρει ιδιαίτερο όνομα -συνήθως της περιοχής εγκατάστασης, και γεωγραφικό στίγμα. Επίσης, ιδιαίτερα στοιχεία εκάστου είναι το ύψος του -της φωτιστικής εστίας του από της μέσης πλήμμης της στάθμης της Θάλασσας, και η περιοδικότητα διαδοχής φωτοβολίας και σκότους. Το τελευταίο αυτό γνώρισμα καλείται χαρακτηριστικό φάρου (characteristic).
Η περίπτωση ύπαρξης δύο φάρων με ίδιο χαρακτηριστικό στην ίδια γεωγραφική περιοχή πρέπει να θεωρείται αποκλεισμένη. Ο απαιτούμενος χρόνος για μια πλήρη επανάληψη του χαρακτηριστικού του Φάρου ονομάζεται περίοδος φάρου.
Η περιοδικότητα φάρου μετριέται σε λεπτά ή δευτερόλεπτα της ώρας. Τα ύψη των φάρων, για λόγους ασφαλείας, μετρούνται συνήθως σε πόδια ή μέτρα και αντιπροσωπεύουν το ύψος της εστίας και όχι όλου του κτίσματος από τη μέση πλήμμη (MHV) της θάλασσας.
Όλα τα παραπάνω στοιχεία που προσδιορίζουν έκαστο Φάρο καθώς και τις εγκαταστάσεις του περιλαμβάνονται στους Φαροδείκτες.
Στους ναυτικούς χάρτες, οι Φάροι συμβολίζονται με κόκκινο μικρό κύκλο ή με αστερίσκο συνοδευόμενο με κόκκινο λοβό στη γεωγραφική του θέση.
Όπως έγινε γνωστό από το Γενικό Επιτελείο Ναυτικού (ΓΕΝ), τη συγκεκριμένη ημέρα 18 φάροι θα είναι ανοικτοί για το κοινό τις ώρες 10:00-14:00 και 17:00-20:00.
Παγκόσμια ημέρα φάρων: Οι φάροι που θα είναι ανοιχτοί
– Μεγάλο Έμβολο – Θεσσαλονίκη (Πρόσβαση στον πύργο: ΝΑΙ),
– Ακρωτήρι – Θήρα (Πρόσβαση στον πύργο: ΟΧΙ),
– Αρκίτσα – Φθιώτιδα (Πρόσβαση στον πύργο: ΝΑΙ),
– Μουδάρι – Κύθηρα (Πρόσβαση στον πύργο: ΟΧΙ),
– Γουρούνι – Σκόπελος (Πρόσβαση στον πύργο: ΝΑΙ),
– Κερί – Ζάκυνθος (Πρόσβαση στον πύργο: ΝΑΙ),
– Κρανάη – Γύθειο (Πρόσβαση στον πύργο: ΝΑΙ),
– Μελαγκάβι – Λουτράκι (Πρόσβαση στον πύργο: ΝΑΙ),
– Πλάκα – Λήμνος (Πρόσβαση στον πύργο: ΟΧΙ),
– Κόρακα – Πάρος (Πρόσβαση στον πύργο: ΟΧΙ),
– Αλεξανδρούπολη – Αλεξανδρούπολη (Πρόσβαση στον πύργο: ΟΧΙ),
– Ταίναρο – Λακωνία (Πρόσβαση στον πύργο: Μόνο στον περιβάλλοντα χώρο),
– Κακή Κεφαλή – Χαλκίδα (Πρόσβαση στον πύργο: ΝΑΙ),
– Βασιλίνα – Εύβοια (Πρόσβαση στον πύργο: ΟΧΙ),
– Δουκάτο – Λευκάδα (Πρόσβαση στον πύργο: ΝΑΙ),
– Κατάκολο – Ηλεία (Πρόσβαση στον πύργο: ΝΑΙ),
– Δρέπανο – Πάτρα (Πρόσβαση στον πύργο: ΝΑΙ) και
– Κάστρο Αντιρρίου – Ναύπακτος
Για περισσότερες πληροφορίες για την ιστορία, και τα χαρακτηριστικά του κάθε φάρου και πώς να βρεθούν εκεί, το κοινό μπορεί να ανατρέξει στην ιστοσελίδα της Υπηρεσίας Φάρων.
Επιμέλεια: Γιώργος Κουλουβάρης
[email protected]