Ακόμα ένα άρθρο για τα Γλυπτά του Παρθενώνα φιλοξενεί σήμερα, Παρασκευή 6 Ιανουαρίου 2023, η Daily Telegraph.
Όπως αναφέρει η εφημερίδα, το Βρετανικό Μουσείο πιστεύεται ότι βρίσκεται σε «προχωρημένες» συνομιλίες για την αποστολή των «Ελγινείων Μαρμάρων» πίσω στην Ελλάδα.
«Με βάση τα σχέδια που έχουν αναφερθεί, που έχουν συνταχθεί από τον πρόεδρο (του Μουσείου), τον πρώην Υπουργό Οικονομικών Τζορτζ Όσμπορν, θα ήταν ‘’σε δάνειο’’ στο Μουσείο Ακρόπολης στην Αθήνα, αλλά λίγοι αναμένουν, όταν φύγουν, να επιστρέψουν ποτέ στο Λονδίνο», γράφει η εφημερίδα.
Με το δανεισμό, σχολιάζει στη συνέχεια η Telegraph, ξεπερνιέται η νομική απαγόρευση υπό την οποία τελεί το Βρετανικό Μουσείο να εκχωρεί αντικείμενα της συλλογής του.
Ωστόσο, η άποψη της Telegraph είναι πως εύλογα πολλοί Βρετανοί θεωρούν πως οι εθνικές συλλογές έχουν καθήκον να διατηρούνται ακέραιες στην αιωνιότητα και πως η επιστροφή των Γλυπτών θα δημιουργήσει ένα προηγούμενο.
«Αυτό, λοιπόν, δεν μπορεί απλά να αφεθεί στον κ. Όσμπορν και στους επιτρόπους του Βρετανικού Μουσείου να το αποφασίσουν. Είναι ζήτημα εθνικής σημασίας: η μοίρα των Ελγινείων Μαρμάρων θα πρέπει να καθοριστεί από το κοινοβούλιο», καταλήγει το άρθρο.
Ντέιβιντ Φροστ: «Τα Γλυπτά του Παρθενώνα πρέπει να επιστραφούν στην Ελλάδα»
«Σύμμαχος» της Ελλάδας στο θέμα της επιστροφής των Γλυπτών του Παρθενώνα είναι και ο Ντέιβιντ Φροστ, πρώην επικεφαλής της βρετανικής πλευράς στις διαπραγματεύσεις του Brexit και κορυφαίος εκπρόσωπος της πιο συντηρητικής πτέρυγας του κυβερνώντος κόμματος των Τόρις.
Με άρθρο του στην Daily Telegraph ο Βρετανός διπλωμάτης και πολιτικός, που έχει χαρακτηριστεί «ο πιο γνήσιος υποστηρικτής του Brexit», εξηγεί τους λόγους για τους οποίους πρέπει να επαναπατριστούν τα Γλυπτά.
Όπως γράφει, θεωρεί πως τα νομικά επιχειρήματα της βρετανικής πλευράς υπέρ της διατήρησης των Γλυπτών είναι καλά, παρά την «ελαφρώς θολή» φύση των πράξεων του Έλγιν. Όμως, δεν ήταν ποτέ πεπεισμένος ως προς τα «ηθικά, καλλιτεχνικά και πολιτιστικά επιχειρήματα».
Τονίζει πως συμμερίζεται την άποψη ότι τα Γλυπτά του Παρθενώνα συνιστούν μια «ιδιαίτερη κατάσταση στην οποία πρέπει να προσπαθήσουμε να βρούμε μια ιδιαίτερη λύση».
Αφού κάνει λόγο για δημιουργήματα που προορίζονταν για ένα συγκεκριμένο μνημείο και για ένα συγκεκριμένο πολιτιστικό και θρησκευτικό υπόβαθρο, σημειώνει: «Όσο δεν εκτίθενται ως ενιαία, υπολείπονται του συνόλου των μερών που τα απαρτίζουν».
Στη συνέχεια αναφέρει πως διδάχθηκε ελληνικά στην Ελλάδα και έχει ζήσει στην Κύπρο και ως εκ τούτου μπορεί να βλέπει τα επιχειρήματα από την ελληνική οπτική. Για τους Βρετανούς, συνεχίζει, τα Γλυπτά είναι απλώς ένα έκθεμα, έστω σημαντικό. «Για την Ελλάδα είναι μέρος της εθνικής της ταυτότητας και ένας εθνικός πολιτιστικός σκοπός», συμπληρώνει.
Ο Φροστ τάσσεται γενικά υπέρ του νόμου του 1963 που απαγορεύει τη μόνιμη αφαίρεση αντικειμένων από το Βρετανικό Μουσείο και δηλώνει πως το Μουσείο μπορεί να προβεί σε μία συμφωνία δανείου. Αναγνωρίζει όμως πως ένα «δάνειο» για να γίνει αποδεκτό από τους Έλληνες θα πρέπει να έχει μεγάλο βεληνεκές, με όρους που θα πρέπει παράλληλα να ικανοποιούν και το βρετανικό εθνικό συμφέρον. Επομένως, συμπεραίνει, στις συνομιλίες θα πρέπει να εμπλακεί η βρετανική κυβέρνηση.
Οι τρεις λόγοι για τον επαναπατρισμό
«Η άποψή μου είναι πως είναι ώρα για μια μεγάλη χειρονομία. Μόνο η κυβέρνηση μπορεί να την κάνει. Είναι να προσφερθεί να επιστρέψει τα μάρμαρα ως ένα εφάπαξ δώρο από τούτη τη χώρα προς την Ελλάδα, ως μέρος μιας νέας ευρύτερης αγγλο-ελληνικής συνεργασίας», είναι η πρόταση του Φροστ.
Παραθέτει μάλιστα και τα τρία στοιχεία που πρέπει να διέπουν αυτή τη συνεργασία. Αρχικά τη συνεργασία των Μουσείων, με υψηλής ποιότητας αντίγραφα των Γλυπτών να μένουν στο Λονδίνο συν μια συμφωνία δανεισμού από την Ελλάδα ορισμένων εκ των διασημότερων αρχαιοτήτων, προσωρινά, σε αντάλλαγμα και ίσως και σε μουσεία εκτός Λονδίνου.
Δεύτερον, μια ευρύτερη πολιτιστική συνεργασία, ενδεχομένως με ιδιωτική χρηματοδότηση, που θα ανεβάσει σε άλλο επίπεδο την ακαδημαϊκή αλλά και καλλιτεχνική σύμπραξη των δύο χωρών.
Και τρίτον, μια κοινή εκστρατεία Ελλάδας-Βρετανίας για να επιστρέψουν στην Αθήνα τα Γλυπτά του Παρθενώνα που κατέχουν όλα τα υπόλοιπα Μουσεία του κόσμου.
Με μια τέτοια λύση, καταλήγει το άρθρο, η Βρετανία μεταξύ άλλων θα έδειχνε εμπράκτως ότι εννοεί το χαρακτηρισμό των Γλυπτών ως μέρος της κοινής μας δυτικής κληρονομιάς, αλλά και θα έδειχνε τι είδους χώρας φιλοδοξεί να είναι, ενδιαφερόμενη για τη φήμη της και τον πολιτισμό της. «Ας αρθούμε στο ύψος των περιστάσεων και ας κάνουμε μια συμφωνία», κλείνει ο Ντέιβιντ Φροστ.