Skip to main content

Δυο όψεις του Ιρανικού σινεμά

Με το «Υπάρχω» να μονοπωλεί το ενδιαφέρον του κοινού (θεωρώ πως θα έχει ξεπεράσει το ένα εκατομμύριο εισιτηρίων μέσα στις επόμενες εβδομάδες), οι ταινίες αυτή την εβδομάδα είναι λιγοστές και μάλιστα, οι δυο που ξεχωρίζουν, μιλούν την ίδια γλώσσα – αν και δε θα μπορούσαν να είναι πιο διαφορετικές

© Απαγορεύεται από το δίκαιο της Πνευμ. Ιδιοκτησίας η καθ΄οιονδήποτε τρόπο παράνομη χρήση/ιδιοποίηση του παρόντος, με βαρύτατες αστικές και ποινικές κυρώσεις για τον παραβάτη

Αρχής γενομένης με το «Τατάμι» που συνυπογράφουν οι Ζαρ Αμίρ-Εμπραχίμι και Γκι Νατίβ, Ιρανή η πρώτη, Ισραηλινός ο δεύτερος. Η ασπρόμαυρη ταινία, που πραγματεύεται την περιπέτεια της Ιρανής αθλήτριας Λέιλα, κατά τη διάρκεια του Παγκοσμίου Πρωταθλήματος Τζούντο, ενδεχομένως να σας θυμίσει το «Οργισμένο Είδωλο» του Μάρτιν Σκορσέζε: Κάθε γύρος φιλμογραφείται με αδιάκοπη ένταση, αλλά και σκηνοθετική μαεστρία – ντεκουπαρισμένος και χορογραφημένος στην εντέλεια, με την κάμερα να ακολουθεί τις αθλήτριες σε κάθε λαβή, σαν ανήμερο θεριό.

Έξω από τους αγώνες όμως, επιστρέφουμε στο ρεαλισμό. Μαζί του, αναδεικνύεται και η πολιτική διάσταση του δράματος: Η Κυβέρνηση απαιτεί από την αθλήτρια να αποσυρθεί από τους αγώνες καθώς ενδέχεται να αντιμετωπίσει μια Ισραηλινή, πράγμα απαγορευμένο από το καθεστώς. Αδύνατο να αγνοήσεις τις Καφκικές διαστάσεις του μύθου, έτσι όπως η δράση περιορίζεται στις αθλητικές εγκαταστάσεις, ένα περιβάλλον «κλειστό» σαν καζάνι που βράζει. Είναι ένας εξαιρετικά ενδιαφέρον χειρισμός ενός αγαπημένου κινηματογραφικού είδους (οι Αμερικάνοι το αποκαλούν sports movie): Αυτή η ταινία θα μπορούσε άνετα να κερδίσει και το κοινό ενός Φεστιβάλ αλλά και ενός multiplex.

Στους δύο σκηνοθέτες της επόμενης ταινίας, Μάριαμ Μογκαντάμ και Μπεχτάς Σαανέχα, απαγορεύτηκε να ταξιδέψουν στο Φεστιβάλ Βερολίνου για να την παρουσιάσουν. Ακούγεται παράξενο καθώς «Το αγαπημένο μου γλυκό», στα χαρτιά, μοιάζει με μια ανώδυνη ρομαντική δραμεντί (για την τρίτη ηλικία): Όλα ξεκινούν από τη μοναξιά της Μαχίν, μιας 70χρονης γυναίκας που αισθάνεται ένα ξαφνικό σκίρτημα για έναν ταξιτζή. Κουρασμένοι από τη ζωή και οι δυο, περνούν μαζί ένα βράδυ. Μοιάζει «μικρό» και χαριτωμένο, αλλά είναι πολλά περισσότερα: Η κοινωνική κριτική δεν απουσιάζει σχεδόν ποτέ – χωρίς όμως να σκεπάζει τις λεπτές αποχρώσεις μιας σχέσης που χτίζεται με μεγάλη προσοχή – ενώ οι ανατροπές στο φινάλε υποβαστάζουν αυτή ακριβώς την πολιτική χροιά της ιστορίας. Διόλου τυχαίο δηλαδή που ενοχλήθηκαν οι αρχές. Όσο για τον θεατή εδώ, θα βρει πολλά περισσότερα απ’ αυτά που περιμένει.


Βγαίνει επίσης και «Η μεγάλη ληστεία», περιπέτεια δράσης με τον Τζέισον Πάτρικ και τον Σιλβέστερ Σταλόνε, που εμφανίζεται ως πρωταγωνιστής στο πόστερ αλλά είναι ζήτημα αν εμφανίζεται ένα τέταρτο στην ταινία.