© Απαγορεύεται από το δίκαιο της Πνευμ. Ιδιοκτησίας η καθ΄οιονδήποτε τρόπο παράνομη χρήση/ιδιοποίηση του παρόντος, με βαρύτατες αστικές και ποινικές κυρώσεις για τον παραβάτη
Ήταν ίσως το πιο αξιοσημείωτο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ των τελευταίων ετών, και για το εύρος των επιλογών του (κάτι που, ευτυχώς, «έγραψε» και στα βραβεία), αλλά και για το κλίμα που ήταν εντόνως φορτισμένο (βοήθησαν και τα ζόρικα γεγονότα έξω από το Ολύμπιόν). 250 ντοκιμαντέρ και 120 πρεμιέρες άφησαν το στίγμα τους και, ναι, ήταν μια καλή χρονιά.
Το πρώτο βραβείο πήγε στον εξαίσιο «Κλεμμένο Πλανήτη μου» της Φαραχνάζ Σαριφί, μια συγκλονιστική καταγραφή του τι σημαίνει να είσαι γυναίκα στην Τεχεράνη. Η σκηνοθέτιδα φτιάχνει ένα μοναδικό μωσαϊκό χρησιμοποιώντας υλικό από παλιά, σπάνια home movies της προ-Χομεϊνί εποχής που δεν καταστράφηκαν από τους μουλάδες, τα οποία και συνδυάζει με τωρινό υλικό, αποκαλύπτοντας μας μια πραγματικότητα που δεν μπορούμε να φανταστούμε, μια πραγματικότητα πολύ μακριά από τις προνομιακές, δυτικές μας ζωές.
Δόθηκαν επίσης και κάποιες ειδικές μνείες – ανάμεσα τους, και στις ελληνικές ταινίες «Tack» της Βάνιας Τέρνερ, «Αδέσποτα Κορμιά» της Ελίνας Ψύκου (για το οποίο αναφερθήκαμε σε προηγούμενη ανταπόκριση μας – μακάρι να το δούμε σύντομα στις αίθουσες) και, κυρίως, στο αριστουργηματικό «Πανελλήνιον» των Σπύρου Μαντζαβίνου και Κώστα Αντάραχα που, για εμένα, ήταν η αποκάλυψη της διοργάνωσης. Με το «Tack», η Τέρνερ ξεκινά από την ιστορία της Σοφίας Μπεκατώρου, της αθλήτριας που μίλησε ανοιχτά για τη σεξουαλική κακοποίηση που δέχτηκε, όντας ανήλικη, από παράγοντα της ΕΙΟ τον Ιανουάριο του 2021 – αλλά και της Αμαλίας, που υποστήριξε πως κακοποιούνταν συστηματικά από τον προπονητή της μεταξύ 11 και 13 ετών. H κάμερα καταγράφει τα πάντα, και δεν παίζει πάντα το «χαρτί» της απόστασης. Αντιθέτως, εδώ υπάρχει μια οικειότητα – ειδικά στις σκηνές με το στενό οικογενειακό περιβάλλον που δε γίνεται να σε αφήσουν ασυγκίνητο.
Για το «Πανελλήνιον» διαβάζουμε: «Μια ιστορία φαντασμάτων για την εμμονή, τη μοναξιά και την τρέλα, σε ένα σκακιστικό καφενείο εκτός τόπου και χρόνου, στο κέντρο της Αθήνας. Μια ιστορία για το Πανελλήνιον, ένα καταφύγιο για ανθρώπους που ασφυκτιούν στην καθημερινότητά τους, που απεχθάνονται τις συνθήκες της σύγχρονης πραγματικότητας και αποτυγχάνουν να προσαρμοστούν σε αυτές». Το πιο βαθιά ελληνικό φιλμ που είδαμε τα τελευταία χρόνια (και βάζω μέσα και τις ταινίες μυθοπλασίας!) ξεκινά θα έλεγε κανείς από μια ψηφίδα που όμως διαστέλλεται τόσο που αγκαλιάζει μέσα της ολόκληρη την Ελλάδα που χάνεται από την επέλαση του gentrification και της παγκοσμιοποίησης – και γι’ αυτό είναι τόσο πολύτιμο. Οι σκηνοθέτες δεν παίζουν ούτε στιγμή το παιχνίδι της ρετρό νοσταλγίας, απεναντίας στέκονται σε μια απόσταση ιδανική ανάμεσα στο τότε και στο τώρα, βρισκόμενοι κι αυτοί σε κάποιου είδους limbo, από το ασπρόμαυρο στο έγχρωμο, από το φιλμ στο ψηφιακό, από την ανάμνηση στο βίωμα. Μην το χάσετε, όταν με το καλό βγει στις αίθουσες.
Βραβεία Διεθνούς Διαγωνιστικού
«Χρυσός Αλέξανδρος»
«O κλεμμένος πλανήτης μου» της Φαραχνάζ Σαριφί
«Αργυρός Αλέξανδρος»
«Δάσος» της Λίντια Ντούντα
Ειδική μνεία
«Αδέσποτα κορμιά» της Ελίνας Ψύκου
Βραβεία Διαγωνιστικού Newcomers
«Χρυσός Αλέξανδρος – Δημήτρης Εϊπίδης»
«Ποτήρι, μισογεμάτη ζωή» του Ροχίερ Κάπερς
«Αργυρός Αλέξανδρος»
«Δράκοι εναντίον δαιμόνων» της Καμίλα Μάγκιντ
Ειδική μνεία
«Tack» της Βάνιας Τέρνερ
Βραβεία Διαγωνιστικού Film Forward
«Χρυσός Αλέξανδρος»
«Ρέες» της Λόλα Αρίας
«Αργυρός Αλέξανδρος»
«Γραμμές της επιθυμίας» του Τζουλς Ρόσκαμ
Ειδική μνεία
«Avant-drag!» του Φιλ Ιερόπουλου
ΒΡΑΒΕΙΟ ΔΙΑΓΩΝΙΣΤΙΚΟΥ IMMERSIVE: ALL AROUND CINEMA
Ο Χρυσός Αλέξανδρος του διαγωνιστικού τμήματος «Immersive: All Around Cinema», ο οποίος συνοδεύεται από 2.000 ευρώ, απονεμήθηκε στην ταινία:
Αυτοκράτορας των Μαριόν Μπουρζέ και Ιλάν Τζ. Κόεν
Ειδική μνεία απονεμήθηκε στο ντοκιμαντέρ:
Νωπές αναμνήσεις: Το βλέμμα των Βολόντομιρ Κολμπάσα και Όντρεϊ Μόραβετς
ΒΡΑΒΕΙΑ ΔΙΑΓΩΝΙΣΤΙΚΟΥ PODCAST
Το Βραβείο Podcast, που συνοδεύεται από χρηματικό έπαθλο ύψους 2.000 ευρώ, απονεμήθηκε στο πόντκαστ:
Δεν υπήρξε ποτέ «Φαέθων» των Μάγιας Φιλιποππούλου και Ευφροσύνης Κυριαζή
Ειδική Μνεία απονεμήθηκε στο podcast:
Άκου το ποτάμι της Νατάσσας Μπλάτσιου
Βραβείο-υποτροφία ENS Louis Lumière-Γαλλικό Ινστιτούτο Ελλάδος για Ανερχόμενο Δημιουργό Ακουστικού Ντοκιμαντέρ
Το βραβείο-υποτροφία κέρδισε η:
Κωνσταντίνα Σταυροπούλου για το πόντκαστ Ήχοι και ψίθυροι, ανθρώπινες ρίζες, που είχε παρουσιαστεί στην Ενότητα Nexus του Τμήματος Podcast του 64ου ΦΚΘ.
Ειδική μνεία κέρδισε η:
Χάρις Παγωνίδου για το πόντκαστ Αμοργός: Αναζητώντας τον τόπο μου
Βραβείο Podcast σε Ανάπτυξη σε συνεργασία με το iMEdD:
Το βραβείο Podcast σε ανάπτυξη σε συνεργασία με τον μη κερδοσκοπικό δημοσιογραφικό οργανισμό iMEdD, το οποίο απονέμεται σε μία ιδέα που θα κερδίσει ένα βραβείο για την υλοποίηση ενός πρωτότυπου podcast, με την υποστήριξη του iMEdD απονεμήθηκε από τον Παναγιώτη Μένεγο, iMEdD Podcasts content & production manager στο:
The End της Νάντια Μεχντί
ΒΡΑΒΕΙΟ MERMAID
Το Βραβείο Mermaid που συνοδεύεται από χρηματικό έπαθλο 3.000 ευρώ, απονεμήθηκε στο ντοκιμαντέρ:
Ρέες της Λόλα Αρίας
Ειδική μνεία απονεμήθηκε στο ντοκιμαντέρ:
Λεσβία της Τζέλης Χατζηδημητρίου
ΒΡΑΒΕΙΟ ΠΡΟΣΒΑΣΙΜΟΤΗΤΑΣ ALPHA BANK
Tο Βραβείο Προσβασιμότητας Alpha Bank, το οποίο συνοδεύεται από χρηματικό έπαθλο 3.000 ευρώ, απονεμήθηκε εξ ημισείας:
Στη Λωξάνδρα, την ηρωίδα του ντοκιμαντέρ Λώξη, και στους δύο σκηνοθέτες της ταινίας, Δημήτρη Ζάχο και Θανάση Καφετζή.
Το βραβείο απένειμε η Ρούλη Χριστοπούλου, Corporate Responsibility & Culture Manager της Alpha Bank.
ΒΡΑΒΕΙΑ ΕΡΤ
Το βραβείο απονεμήθηκε στο ντοκιμαντέρ:
Tack της Βάνιας Τέρνερ
ΒΡΑΒΕΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΚΕΝΤΡΟΥ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ
Το βραβείο απονεμήθηκε εξ ημισείας στα ντοκιμαντέρ:
Πανελλήνιον των Σπύρου Μαντζαβίνου και Κώστα Αντάραχα
και
Λεσβία της Τζέλης Χατζηδημητρίου
ΒΡΑΒΕΙΟ ΔΙΕΘΝΟΥΣ ΑΜΝΗΣΤΙΑΣ
Το βραβείο της Διεθνούς Αμνηστίας απονεμήθηκε στο ντοκιμαντέρ:
Όσα αφήσαμε πίσω του Μάτσεκ Χαμέλα
Ειδική Μνεία Διεθνούς Αμνηστίας απονεμήθηκε στο ντοκιμαντέρ:
Αδέσποτα Κορμιά της Ελίνας Ψύκου
ΒΡΑΒΕΙΑ ΔΙΕΘΝΟΥΣ ΕΝΩΣΗΣ ΚΡΙΤΙΚΩΝ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ (FIPRESCI)
Το βραβείο FIPRESCI σε ντοκιμαντέρ του Διεθνούς Διαγωνιστικού τμήματος απονεμήθηκε στο ντοκιμαντέρ:
Ο κλεμμένος πλανήτης μου της Φαραχνάζ Σαριφί
Το βραβείο FIPRESCI σε ελληνικό ντοκιμαντέρ μεγάλου μήκους που συμμετέχει στο επίσημο πρόγραμμα του Φεστιβάλ απονεμέθηκε στο ντοκιμαντέρ:
Tack της Βάνιας Τέρνερ
ΒΡΑΒΕΙΟ ΤΗΣ ΠΕΚΚ
Το βραβείο απονεμήθηκε στο ντοκιμαντέρ:
Πανελλήνιον των Σπύρου Μαντζαβίνου και Κώστα Αντάραχα
ΒΡΑΒΕΙΟ WIFT GR
Το βραβείο WIFT GR απονεμήθηκε στο ντοκιμαντέρ:
Tack της Βάνιας Τέρνερ
ΒΡΑΒΕΙΟ WWF ΕΛΛΑΣ
Το βραβείο απονεμήθηκε στο ντοκιμαντέρ:
Νυχτερινά των Άνιρμπαν Ντούτα και Ανούπαμα Σρινιβάσαν
ΒΡΑΒΕΙΑ ΝΕΟΤΗΤΑΣ ΦΟΙΤΗΤΩΝ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΩΝ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
Το Βραβείο Καλύτερης Ελληνικής Ταινίας απονεμήθηκε στο ντοκιμαντέρ:
Tack της Βάνιας Τέρνερ
Το Ειδικό Βραβείο της Επιτροπής Νεότητας απονεμήθηκε στο ντοκιμαντέρ:
Πανελλήνιον των Σπύρου Μαντζαβίνου και Κώστα Αντάραχα
ΒΡΑΒΕΙΑ ΚΟΙΝΟΥ FISCHER
Πέντε Βραβεία Κοινού απονέμονται σε τρεις ελληνικές και δύο ξένες ταινίες.
Για διεθνή ταινία άνω των 50΄ το Βραβείο Κοινού Fischer «Peter Wintonick» απονεμήθηκε στο ντοκιμαντέρ:
Σάουντρακ για ένα Πραξικόπημα του Γιόχαν Γριμονπρές
Για διεθνή ταινία διάρκειας κάτω των 50΄ το Βραβείο Κοινού Fischer απονεμήθηκε στο ντοκιμαντέρ:
Το τελευταίο τραγούδι της Καμπούλ των Κέβιν ΜακΝτόναλντ και Ρούχι Χαμίντ
Για ελληνική ταινία άνω των 50΄ το Βραβείο Κοινού Fischer απονεμήθηκε στο ντοκιμαντέρ:
Αζήτητοι της Μαριάννας Οικονόμου
Για ελληνική ταινία διάρκειας κάτω των 50′ το Βραβείο Κοινού Fischer απονεμήθηκε στο ντοκιμαντέρ:
Αποχαιρετισμός: Ξαφνικά η μνήμη άρχισε να θυμάται της Άντας Πίτσου
Για ελληνική ταινία που προβάλλεται διαδικτυακά στην ενότητα Πλατφόρμα+, το Βραβείο Κοινού Fischer απονεμήθηκε στο ντοκιμαντέρ:
Το κομμάτι που λείπει του Άγγελου Τσάτση