Skip to main content

26ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ: Ένα νέφος τεχνητό

ΑΠΕ-ΜΠΕ/ΑΧΙΛΛΕΑΣ ΧΗΡΑΣ

Το 26ο ΦΝΘ θα διαρκέσει έως την Κυριακή 17 Μαρτίου

Πόση ταραχή αυτές τις μέρες! Σπάνια η ταραχή χαρακτηρίζει το Φεστιβάλικο κλίμα μιας διοργάνωσης αφιερωμένης στην τεκμηρίωση, αλλά εδώ το θέμα δεν ήταν το περιεχόμενο αλλά… μια αφίσα. Η αφίσα μιας ταινίας που κανείς εκ των διαμαρτυρόμενων δεν είχε δει.

Όλα ξεκίνησαν με την ανακοίνωση συμμετοχής της νέας ταινίας της Ελίνας Ψύκου με τίτλο «Αδέσποτα κορμιά» στο διεθνές διαγωνιστικό τμήμα του 26ου Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης, ανακοίνωση που συνοδεύτηκε με τα «αποκαλυπτήρια» της αφίσας που σχεδίασε για το φιλμ ο Νίκος Πάστρας, σκηνοθέτης ο ίδιος (γνωστός για τα «Μπάσταρδα» του) αλλά και γραφίστας.

Η εικόνα μιας εσταυρωμένης (και εγκυμονούσας) Παρθένου Μαρίας ήταν πολύ ενοχλητική για κάποιους βουλευτές μας, μόνο που δε στήθηκε σώνει και ντε για να ενοχληθούν «οι καημένοι οι αστοί», που έλεγε και ο Ραφαηλίδης, αλλά για να καταδείξει μια αλήθεια, αλήθεια που η ταινία εξερευνά εξονυχιστικά τις περιπτώσεις τριών γυναικών στην Ευρώπη σήμερα, που αναζητούν αντίστοιχα, το δικαίωμα τους στην άμβλωση, την εξωσωματική γονιμοποίηση και την ευθανασία. Φεστιβάλ γυρισμένο με φαντασία, ξεκινά από μια ενδελεχή έρευνα την οποία όμως και μεταφράζει σε φορείς νοημάτων που λειτουργούν (και) αισθητικά, μια νίκη για τη σκηνοθέτιδα που αποδεικνύει πως μπορεί άνετα να μεταβεί από τη μυθοπλασία στο ντοκιμαντέρ. Τίποτα το προκλητικό δεν υπάρχει στο φιλμ, ούτε για δείγμα. Όλος αυτός ο θόρυβος ήταν τόσο τεχνητός, όσο ήταν και λυπηρός.

Την δε περασμένη Κυριακή, ο διευθυντής του Φεστιβάλ Ορέστης Ανδρεαδάκης, προλογίζοντας το «Unclickable» του Μπάμπη Μακρίδη, καταδίκασε το αποτρόπαιο περιστατικό ομοφοβίας που έλαβε χώρα, πόσο ειρωνικό, μόλις λίγα μέτρα από την κεντρική αίθουσα της διοργάνωσης. Το περίπλοκο όσο και χιουμοριστικό (όταν απαιτείται) φιλμ του Μακρίδη διατρέχει τους δαιδαλώδεις διαδρόμους του οργανωμένου διαδικτυακού εγκλήματος, εξερευνώντας τον κόσμο της ψηφιακής διαφημιστικής απάτης που τσεπώνει πάνω από 200 δισεκατομμύρια κάθε χρόνο. Το βλέπεις με ένα δέος – αν και το κεφάλι σου κάπως πασχίζει να επεξεργαστεί όλη αυτή την πληροφορία. Αν και για τους περισσότερους, το μεγάλο γεγονός ήταν η in progress προβολή της ταινίας της Εύας Στεφανή «Η καρδιά του Ταύρου», το ντοκιμαντέρ που ολοκληρώνει σε λίγο καιρό για τις πρόβες του «Εγκάρσιου Προσανατολισμού» του Δημήτρη Παπαϊωάννου το 2021, δηλαδή τα χρόνια του covid.