Skip to main content

Τζούλια Δημακοπούλου: Πέθανε η γκαλερίστα και ιδρύτρια του ΙΣΕΤ

ΑΠΕ-ΜΠΕ/ΑΠΕ-ΜΠΕ/ΟΡΕΣΤΗΣ ΠΑΝΑΓΙΩΤΟΥ

Ίδρυσε την γκαλερί Νέες Μορφές, την οποία λειτούργησε έως και το 2009 και υπήρξε διευθύντρια του Ινστιτούτου Σύγχρονης Ελληνικής Τέχνης

Πέθανε, σε ηλικία 92 ετών, η Τζούλια Δημακοπούλου, εμβληματική προσωπικότητα της σύγχρονης ελληνικής τέχνης. Ιδρύτρια της ιστορικής γκαλερί «Νέες Μορφές» και του IΣΕΤ, του Ινστιτούτου Σύγχρονης Ελληνικής Τέχνης, έπαιξε καθοριστικό ρόλο στην προβολή και την ανάδειξη της σύγχρονης τέχνης στη μεταπολεμική Ελλάδα.

Η Τζούλια Δημακοπούλου ίδρυσε την γκαλερί «Νέες Μορφές» στην οδό Βαλαωρίτου, που λειτούργησε από το 1959 έως και το 2009, προωθώντας καταξιωμένους αλλά και ανερχόμενους καλλιτέχνες, με εκθέσεις και συνεργασίες με επιμελητές και ιστορικούς τέχνης.

Μαζί με τους βασικούς συντελεστές της γκαλερί, ίδρυσε το Ινστιτούτο Σύγχρονης Ελληνικής Τέχνης -του οποίου υπήρξε διευθύντρια-, με σκοπό τη συγκέντρωση αρχειακού υλικού για την καταγραφή της πορείας της ελληνικής τέχνης από το 1945 έως τις μέρες μας. Το IΣΕT πέρασε, μέσω δωρεάς, το 2022, στην Εθνική Πινακοθήκη ως φόρος τιμής στην ανάγκη διαφύλαξης και προώθησης της σύγχρονης τέχνης στην Ελλάδα. Τον Δεκέμβριο του 2017 εγκαινιάστηκε στο Ινστιτούτο η εικαστική έκθεση «Μνήμες» με έργα της.

Η Τζούλια Δημακοπούλου πρωτοστάτησε στη δημιουργία της Art Athina, της πρώτης μεγάλης φουάρ σύγχρονης τέχνης στην Ελλάδα, που έγινε πραγματικότητα χάρη στις προσπάθειές της και του Πανελλήνιου Συνδέσμου Αιθουσών Τέχνης, του οποίου υπήρξε πρόεδρος για 18 χρόνια.

«Η παρακαταθήκη της Δημακοπούλου δεν είναι μόνο το έργο που άφησε πίσω της, αλλά και το ήθος και η αφοσίωσή της στην τέχνη, στην εκπαίδευση και στη διασφάλιση ότι το ελληνικό καλλιτεχνικό τοπίο θα συνεχίσει να εξελίσσεται και να εμπνέει τις επόμενες γενιές», ανέφερε σε ανακοίνωσή του στο Facebook το Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης (ΕΜΣΤ).

Δήλωση της Υπουργού Πολιτισμού Λίνας Μενδώνη

Πληροφορούμενη την απώλεια της Τζούλιας Δημακοπούλου, η Υπουργός Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη έκανε την ακόλουθη δήλωση:

Η Τζούλια Δημακοπούλου υπήρξε μία από τις σημαντικότερες μορφές της μεταπολεμικής καλλιτεχνικής ζωής, με ενεργό δράση  πάνω από έξι δεκαετίες. Η γκαλερί «Νέες Μορφές», της οποίας υπήρξε συνιδρύτρια το 1959, όχι μόνο στάθηκε φιλόξενος εκθεσιακός χώρος για δεκάδες δημιουργούς και τα έργα τους, αλλά ήρθε να ανανεώσει την καλλιτεχνική κίνηση και τη σχέση του κοινού με τη σύγχρονη δημιουργία. Όπως και ο Πανελλήνιος Σύνδεσμος Αιθουσών Τέχνης, στην ίδρυση του οποίου πρωτοστάτησε η Τζούλια Δημακοπούλου, διατελώντας επί χρόνια πρόεδρός του, αλλά και η μεγαλύτερη πλέον ελληνική φουάρ, η καταξιωμένη Art Athina, που φέρνει τη σφραγίδα της. Και, ασφαλώς, το ΙΣΕΤ, το Ινστιτούτο Σύγχρονης Ελληνικής Τέχνης, ως κιβωτός διάσωσης και τεκμηρίωσης της σύγχρονης τέχνης που σύστησε και στήριξε η Τζούλια Δημακοπούλου, πριν το μεταβιβάσει, μέσω δωρεάς, στην Εθνική Πινακοθήκη.

Η προσφορά της Τζούλιας Δημακοπούλου στην ενθάρρυνση, την ανάδειξη και την διαφύλαξη της σύγχρονης δημιουργίας υπήρξε πραγματικά ανεκτίμητη, καθώς η ίδια συνδύαζε τις στιβαρές γνώσεις με τις καινοτόμες ιδέες και τον σεβασμό στο καλλιτεχνικό έργο και τον δημιουργό με την ανάγκη αποτελεσματικής προώθησής του ως προϊόντος υψηλής αξίας. Η πολύπλευρη δραστηριότητά της καταλείπει θεσμούς, σχήματα και ιδέες που είναι βέβαιο ότι θα συνεχίσουν να έχουν πολλαπλή επίδραση στα καλλιτεχνικά μας πράγματα.

Στην οικογένειά της, στους συνεργάτες της και τους πολλούς φίλους της απευθύνω ειλικρινέστατα συλλυπητήρια.

Βουλευτής Χαλκιδικής – Τομεάρχης Πολιτισμού ΣΥΡΙΖΑ – Προοδευτική Συμμαχία
Κ. Μάλαμα: Η Τζούλια Δημακοπούλου υπήρξε μια γκαλερίστα με πρωτοπόρα ματιά για την τέχνη

Η Τζούλια Δημακοπούλου υπήρξε μια οραματίστρια της τέχνης, μια γκαλερίστα με διαχρονική προσφορά στα εικαστικά και στον πολιτισμό. Αφήνει στον Ελληνικό πολιτισμό ως κληρονομιά της, το Ινστιτούτο Σύγχρονης Ελληνικής Τέχνης, ένα θησαυροφυλάκιο, στην κυριολεξία, για τις εικαστικές τέχνες, το οποίο δώρησε στην Εθνική Πινακοθήκη. Η Τζούλια Δημακοπούλου με την ανθρωποκεντρική ματιά της για την τέχνη, με τον σεβασμό της στο υποκείμενο της τέχνης, στον άνθρωπο, θα αποτελεί πάντα μια μορφή αναφοράς για τον σύγχρονο πολιτισμό της χώρας μας. Θερμά συλλυπητήρια στους οικείους της.