Skip to main content

«Η Λευκάδα του Κώστα Γλένη»

Βυθός I, 2021. Ακρυλικό σε καμβά, 162 × 127 εκ.

Έκθεση, υπό την επιμέλεια του Δρος Μεγακλή Ρογκάκου. στην Αίθουσα Τέχνης Θεόδωρος Στάμος του Δήμου Λευκάδας

Ο Κύριος Κωνσταντίνος Κατηφόρης, Πρόεδρος της Εταιρείας Λευκαδικών Μελετών, εγκαινιάζει, την Τετάρτη 17 Ιουλίου, στις 8.30 το βράδυ, την έκθεση «Η Λευκάδα του Κώστα Γλένη – Έργα 2019-2023», υπό την επιμέλεια του Δρος Μεγακλή Ρογκάκου. στην Αίθουσα Τέχνης Θεόδωρος Στάμος του Δήμου Λευκάδας.

Εις μνήμην I, 2019. Ακρυλικό σε καμβά, 139 × 83 εκ.

Ο Κύριος Κατηφόρης γράφει στον χαιρετισμό του: «Η ζωγραφική του Κώστα Γλένη είναι διαρκής σπουδή των στοιχείων του κόσμου που τον περιβάλλει, χωρίς περιττά ψιμύθια που θα αποσπούσαν τον θεατή από το στόχο, ο οποίος έγκειται στην αναπαράσταση της εσώτερης αρμονίας των στοιχείων αυτών, σε τόση έκταση και σε τόσο βάθος, μόνον, ώστε να επιδέχονται και να αποδεσμεύουν κάθε είδους ερμηνεία από κάθε θεατή. Κόσμος του ζωγράφου είναι πρωτίστως η Λευκάδα, ο τόπος όπου μεγάλωσε, διαμόρφωσε τον πνευματικό του ορίζοντα και σμίλεψε την ευαισθησία του. Φυσιολογικά, επομένως, η σπουδή των στοιχείων της γενέθλιας γης και τα ψυχρά χρώματα του Ιονίου υπερτερούν στη θεματολογία των έργων του.»

Απολίθωμα, 2020. Ακρυλικό σε καμβά, 60 × 45 εκ.

Ο Δρ Ρογκάκος γράφει στο σχόλιό του, «Ο Κώστας Γλένης (γ. 1949) είναι γέννημα της Λευκάδας και γαλουχήθηκε από αυτήν. Με φυσικό και αβίαστο τρόπο έγινε ζωγράφος εικόνων αφιερωμένων στο μεγαλείο της φύσης εκεί. Αισθανόμενος το θαύμα του τόπου εναρμονίστηκε με τις ενέργειές του – ήρεμες και έντονες, γόνιμες και καταστρεπτικές, αρχέγονες και τρέχουσες. Στο πέρασμα του χρόνου μυήθηκε στα μυστήριά του χώρου και βρήκε ευαίσθητους τρόπους να τον αναπαραστήσει όπως του πρέπει, με τη δέουσα ευλάβεια, ταπεινότητα και σεβασμό. Η θάλασσα και ο ουρανός αποτελούν κορύφωση της μυσταγωγίας στη φύση. Το ύδωρ είναι ο πλακούντας και το σπέρμα, ο αγέρας είναι το πνεύμα και η πνοή. Η μεταξύ τους ερωτική σχέση γεννά την ίδια τη Λευκάδα – ευλογία, ευχή και φυλαχτό. Τα προκείμενα έργα του Γλένη καταγράφουν μυσταγωγικά αυτή την ιερή σχέση στο μεγαλείο της φυσικότητάς της. Οι πίνακες του παρόντος κύκλου παρουσιάζουν ψυχρές αποχρώσεις σε ποικίλες συνθέσεις και σχηματισμούς – αγγίγματα, αντικρίσματα, αντιστίξεις, διατρήσεις, διεισδύσεις, εγκολπώσεις, εκρήξεις, κατακρημνίσεις, παραθέσεις, πλαισιώσεις, προσμίξεις, στροβιλισμούς, συγκρούσεις, χαϊδέματα και φωτοσκιάσεις. Αφορούν ενεργειακές σχέσεις, που παραπέμπουν ευρύτερα στο μυστήριο του κόσμου – γέννηση, έρωτα και θάνατο. Τα έργα του Γλένη είναι αισθαντικές τοπιογραφίες, παράθυρα στη καρδιά και τη ψυχή της γενέθλιας και γενεσιουργού νήσου. Ως τέτοια, αποτελούν πολύτιμη παρακαταθήκη του σύγχρονου πολιτισμού του ιονίου χώρου.»

Βυθός II, 2021. Ακρυλικό σε καμβά, 50 × 40 εκ.

Ας σημειωθεί ότι τα έργα του Γλένη συγγενεύουν με τη ζωγραφική των χρωματικών πεδίων, υποκατηγορία του αφηρημένου εξπρεσιονισμού, που εγνώρισε από τον Θεόδωρο Στάμο (1922-1997). Τον όρο πρότεινε ο Κλέμεντ Γκρίνμπεργκ (1909-1994) το 1960 για να χαρακτηρίσει τη μετάβαση από τον πίνακα-παράθυρο στον μονόχρωμο πίνακα-πεδίο, δηλαδή σε μία κατηγορία αφηρημένης ζωγραφικής άλλης κλίμακας και με τάση επέκτασης στο άπειρο, εξαΰλωσης και κάλυψης ολόκληρου του οπτικού πεδίου του θεατή. Επηρεασμένος από τους καλλιτέχνες Μπάρνετ Νιούμαν (1905-1970), Μαρκ Ρόθκο (1903-1970) και Κλίφορντ Στιλ (1904-1980), παρατήρησε ότι το σχήμα εγγυάται την καθαρότητα και την ένταση που απαιτείται για την υποβολή του ακαθόριστου χώρου. Σε αυτούς τους καλλιτέχνες, το χρώμα απαλλαγμένο από τις εντοπιστικές και συνδετικές του λειτουργίες, αποκτά μεγαλύτερη αυτονομία. Κινήθηκαν προς την κατεύθυνση της μονόχρωμης ή σχεδόν μονόχρωμης ζωγραφικής. Η λειτουργία του δεν είναι να διαφοροποιηθεί από τον υπόλοιπο πίνακα ή να γεμίσει μία επιφάνεια ή ένα επίπεδο, αλλά συνηγορεί μόνο για τον εαυτό του. Η ένταση του χρώματος εξαρτάται από την έκτασή του και με τον τρόπο αυτό οι πίνακες περιλαμβάνουν μόνον έναν περιορισμένο αριθμό χρωμάτων, δύο ή τρία, που έχουν απλωθεί σχετικά ομοιόμορφα και απρόσωπα, προκειμένου να αποφευχθεί κάθε αναγλυφοποίηση της χρωστικής μάζας και της πινελικής χειρονομίας. Προφανώς, η πίστη των αφηρημένων εξπρεσιονιστών στην ανάγκη μορφοποίησης της εσωτερικής εμπειρίας, που είναι πιο αυθεντική από το αντικειμενικό γεγονός και το φαινόμενο, καθιστά αναπόφευκτα δύσκολη την πρόσβαση στο έργο τους. Αυτή η ζωγραφική απαιτεί ένα έτερο είδος κριτικής, που διακρίνει τις ιδιαίτερες ποιότητες της δράσης του δημιουργού. Ο θεατής απαγκιστρώνεται από το ένα και μοναδικό σημείο θέασης και αφήνεται ελεύθερος να ερμηνεύσει με τον δικό του τρόπο έργα που θα μπορούσαν να παρουσιαστούν και με φορά άλλη από την καθορισμένη.

Κατάδυση, 2021. Ακρυλικό σε καμβά, 77 × 51 εκ.

Το 80 σελίδων λεύκωμα που συνοδεύει την έκθεση παράχθηκε χάρη στη χορηγία της Σταύρακας Α.Ε. – Εμπόριο & Κατεργασία Ξύλου. Είναι πλήρως εικονογραφημένο και αναπαράγει το σχόλιο του επιμελητή της έκθεσης καθώς και δύο εμβληματικές εισηγήσεις του ζωγράφου – …για τον Θεόδωρο Στάμο (Αίθουσα Δημοτικού Κινηματογράφου Απόλλων της Λευκάδας την 28η Οκτωβρίου 2006) και Αυτοπαρουσίαση (Πνευματικό Κέντρο Δήμου Λευκάδας) την 1η Αυγούστου 2011). Θα παρέχεται δωρεάν από την Εταιρεία Λευκαδικών Μελετών σε κάθε ενδιαφερόμενο.

Η έκθεση θα είναι επισκέψιμη για το κοινό από 17 έως 31 Ιουλίου 2024 από Δευτέρα έως Σάββατο τις ώρες 8-10.30 μ.μ.

Δυτική ακτή, 2021. Ακρυλικό σε καμβά, 95 × 62 εκ.

Βιογραφικό

Ο Κώστας Γλένης γεννήθηκε στη Λευκάδα στις 5 Δεκεμβρίου 1949. Σπούδασε στο τμήμα μέσων και νέων ελληνικών σπουδών του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων. Το 1974 γνωρίστηκε με τον Θεόδωρο Στάμο και συνδέθηκε μαζί του με στενή φιλία μέχρι το θάνατο του, το 1997. Μαθήτευσε κοντά του όλα αυτά τα χρόνια και μάλιστα φιλοξενήθηκε για ένα διάστημα στην οικία του στη Νέα Υόρκη, όπου και παρακολούθησε μαθήματα στην τάξη του, στον Σύνδεσμο Φοιτητών Τέχνης (1979-1980). Ιδρυτικό μέλος της ομάδας «Δρόμοι στην Τέχνη», 1978. Είναι μέλος του Επιμελητηρίου Εικαστικών Τεχνών Ελλάδας. Ο Μεγακλής Ρογκάκος επιμελήθηκε την έκθεση Τρεις καλλιτέχνες προτείνουν έργα τέχνης για τη σχέση Ελλάδας-Ιαπωνίας: Κώστας Γλένης · Διονύσης Ζώης Ζαβερδίνος · Σωτήρης Θεριανός στην Αίθουσα Τέχνης Θεόδωρος Στάμος του Πνευματικού Κέντρου Δήμου Λευκάδας το 2009. Τα στοιχεία επικοινωνίας του είναι 6974 835 102 και [email protected] και τα έργα του δημοσιεύονται στον ιστότοπο www.glenis.gr.

Νυχτερινή σιωπή, 2021. Ακρυλικό σε καμβά, 90 × 70 εκ.

Βιογραφικό Επιμελητή

Ο Μεγακλής Ρογκάκος κατέχει πτυχίο στην Ιστορία της Τέχνης από το Αμερικανικό Κολλέγιο Ελλάδος (1997)˙ Μάστερ στην Πολιτική και Διαχείριση των Τεχνών από το Πανεπιστήμιο Σίτυ του Λονδίνου (1998)˙ επιπλέον πτυχίο Μάστερ στην Ιστορία και Θεωρία της Τέχνης από το Κολλέγιο Γκόλντσμιθς του Λονδίνου (1999)˙ Διδακτορικό στη Φιλοσοφία και Ιστορία της Τέχνης από το Πανεπιστήμιο του Έσεξ (2016). Κατά την περίοδο 2000-2004 εργάστηκε ως υπεύθυνος πληροφορικής στην Τέιτ Γκάλερυ, διεξήγαγε επιστημονική έρευνα και επιμελήθηκε μία σειρά από εκθέσεις πολυμέσων. Το 2004-2012 εργάσθηκε ως Επιμελητής ACG Art στο Αμερικανικό Κολλέγιο Ελλάδος. Από το 2012, εργάζεται ως ανεξάρτητος ιστορικός τέχνης και επιμελητής εκθέσεων. Το 2023 εξέδωσε τό βιβλίο με τίτλο «Σεξ & Ντραγκς & Ροκ’ν’Ρολ: Μία Ηθική Οδύσσεια επανιστορημένη από τους Όμηρο, Τζόυς και Ντυσάν» (Ίδρυμα Κερκυραϊκής Κληρονομιάς, 2023). Επιπλέον, δημοσιεύει κριτικές εκθέσεων τέχνης κυρίως στο www.elculture.gr, αλλά και στο www.visuelimage.com. Το επιμελητικό έργο του δημοσιεύεται στο προσωπικό του μπλογκ www.megaklesrogakos.wordpress.com.