© Απαγορεύεται από το δίκαιο της Πνευμ. Ιδιοκτησίας η καθ΄οιονδήποτε τρόπο παράνομη χρήση/ιδιοποίηση του παρόντος, με βαρύτατες αστικές και ποινικές κυρώσεις για τον παραβάτη
Η γνωστή Γερμανίδα γλύπτρια Ρίτα Χάμπερμαν βρίσκεται στην Ύδρα για μία έκθεση που πηγάζει από την ελληνική μυθολογία, με τίτλο «Αιγαιοπελαγίτικες Εμπνεύσεις». Η έκθεση παρουσιάζεται στο Ιστορικό Αρχείο – Μουσείο Ύδρας (IAMY), σηματοδοτεί την έναρξη την πολιτιστικής σεζόν για το νησί και θα διαρκέσει έως τις 30 Απριλίου.
Τα έργα της περιλαμβάνουν κλασικά κομμάτια -όπως το πορτρέτο του Λεονάρντο ντα Βίντσι, σύγχρονα μινιμαλιστικά κομμάτια που συνδυάζουν τη μυθολογία με τον μινιμαλιστικό σχεδιασμό -όπως η σειρά «Taygeta» και, επίσης, πολλά κομμάτια βασισμένα σε καθημερινές εκλάμψεις της ζωής.
Κύριος στόχος της κλασικής αλλά και πιο αφαιρετικής δουλειάς της είναι να δώσει ευχαρίστηση στους ανθρώπους, να τους αγγίξει και να τους συγκινήσει, να προσφέρει μια συζήτηση, μια δημιουργία, μια έκπληξη· κι όλα, ξεκινώντας από ένα μικρό, ταπεινό, ασήμαντο κομμάτι πηλού.
Τα έργα της Ρίτα Χάμπερμαν θαυμάζονται σε πολλά μέρη σε όλο τον κόσμο. Μιλήσαμε μαζί της.
Κυρία Χάμπερμαν, ζείτε στο Λουξεμβούργο, αλλά εμπνέεστε από την Ελλάδα. Πώς προέκυψε αυτό;
«Βρίσκω το υπέροχο φως, τους καταπληκτικούς ανθρώπους και το δέλεαρ της γης και της θάλασσας μια απίστευτη έλξη για έναν γλύπτη. Νιώθω ότι μπορώ να δημιουργήσω τα πιο εκπληκτικά κομμάτια στην Ελλάδα».
Εκθέτετε από το 1995. Τί έχει αλλάξει από τότε;
«Στην αρχή δημιούργησα παραστατικά γλυπτά όπως οι μεγάλοι διδάσκαλοι, μετά πέρασα σε αφηρημένα κομμάτια -όπως οι 4 εποχές, και τώρα ασχολούμαι με τη μινιμαλιστική γλυπτική -όπως η σειρά “Taygeta”-, σύμφωνα με το “η απλότητα είναι η ύψιστη επιτήδευση” του Λεονάρντο ντα Βίντσι».
Στην έκθεσή σας, «Αιγαιοπελαγίτικες Εμπνεύσεις», παρουσιάζετε για πρώτη φορά τις σειρές «Taygeta» και «Scyllamer»· μιλήστε μας γι’ αυτές.
«Η σειρά “Taygeta” είναι μια μινιμαλιστική σειρά εμπνευσμένη από την ελληνική μυθολογία, τις Πλειάδες και τις επτά αδερφές· ενώ η “Scyllamer” είναι μια φαντασία που συνδυάζει τη νοημοσύνη του Χταποδιού, την ομορφιά της Γοργόνας και την προστασία του κοχυλιού. Είναι το πιο ευφάνταστο κομμάτι μου αυτή τη στιγμή. Ανάλογα με το φως που χτυπά το πρόσωπό του, μπορεί να εμφανίσει το συναίσθημα της ευτυχίας ή της λύπης, κάτι για το οποίο είμαι πολύ περήφανη».
Πώς είναι η ζωή ενός καλλιτέχνη στην Ελλάδα σε σχέση με τη ζωή του στο Λουξεμβούργο;
«Δεν υπάρχει σύγκριση. Η ζωή ενός γλύπτη εδώ είναι μια απόλαυση. Όταν κανείς δημιουργεί με πηλό, εδώ γίνεται ένα με το περιβάλλον. Νιώθεις τη γλυπτική τέχνη. Διαπιστώνω ότι μπορώ να δημιουργήσω καταπληκτικά κομμάτια εδώ, που δεν θα μπορούσα να κάνω πουθενά αλλού. Μπορώ να δημιουργώ, μπορώ να κάνω ένα διάλειμμα, να πάω για μπάνιο, να επικεντρωθώ ξανά και να συνεχίσω με μια φρέσκια πηγή ενέργειας».
Η πρώτη σας έκθεση στην Ελλάδα, πραγματοποιήθηκε στη Σαντορίνη, το 2003. Γιατί επιλέξατε την Ύδρα, για την παρούσα, δεύτερη έκθεσή σας;
«Η Ύδρα είναι ένα καταπληκτικό νησί. Γνωρίζατε ότι, σχεδόν, κάθε διάσημος καλλιτέχνης βρέθηκε κάποια στιγμή στην Ύδρα; Πώς θα μπορούσα να μην εκθέσω εδώ; Είναι ένα νησί που δημιουργήθηκε για καλλιτέχνες. Το φως, η ατμόσφαιρα, η συντροφικότητα, η καλλιτεχνική ενέργεια που νιώθει κανείς μόλις φτάσεις εδώ είναι διάχυτα. Αισθάνομαι τιμή που εκθέτω εδώ και σε μια τόσο φημισμένη τοποθεσία, όπως το Ιστορικό Αρχείο – Μουσείο Ύδρας».