Με θετικό πρόσημο κλείνει ο απολογισμός του Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου το 2018, σύμφωνα με τον καλλιτεχνικό διευθυντή του, Βαγγέλη Θεοδωρόπουλο, γεγονός που αποδεικνύεται τόσο από την αύξηση του αριθμού των θεατών όσο και από τα ποσοστά πληρότητας των χώρων και την αύξηση των εσόδων.
Τα τελευταία δύο χρόνια, το καλλιτεχνικό πρόγραμμα άρχισε να βρίσκει σταδιακά τον χαρακτήρα του και το Φεστιβάλ αύξησε το κοινό του και κέρδισε την εμπιστοσύνη τού κόσμου αλλά και των ΜΜΕ» σημείωσε στη συνέντευξη Τύπου που πραγματοποιήθηκε στο Ωδείο Αθηνών, ο κ. Θεοδωρόπουλος.
«Το ευρύτερο κοινό αγκάλιασε ακόμα περισσότερο το συνολικό μας πρόγραμμα, καθώς ήταν, όπως είχαμε αντιληφθεί και από την εμπειρία του προγράμματος του 2017, πιο στοχευμένο και πιο σφιχτό σε αναζήτηση πάντα ενός διακριτού φεστιβαλικού στίγματος με σύγχρονες αισθητικές αιχμές αλλά και μια όσο το δυνατόν πιο ανοιχτή κοινωνική διάσταση. Αυτή την κοινωνική διάσταση υπογραμμίζει και η εκπαιδευτική μας πολιτική που εμπλουτίζεται χρόνο το χρόνο, με στόχο να ενθαρρύνει τη συμμετοχικότητα του κοινού και την προσέγγιση του καλλιτεχνικού έργου» πρόσθεσε.
Σύμφωνα με τον ίδιο, το 2018 ήταν ένα πλούσιο φεστιβαλικό καλοκαίρι με δυνατές στιγμές τόσο στην Επίδαυρο, που υποδέχτηκε σε οκτώ διήμερα 93.409 θεατές, όσο και στο Ηρώδειο -τις παραστάσεις του οποίου παρακολούθησαν 102.560 θεατές. Τις παραστάσεις της Πειραιώς 260, παρακολούθησαν 24.953 θεατές, ενώ τις εκδηλώσεις που φιλοξενήθηκαν σε άλλους χώρους παρακολούθησαν (με εισιτήριο) 4.527 θεατές και (χωρίς εισιτήριο) 5.800 θεατές. Συγκριτικά με το 2017, που η πληρότητα ήταν 58%, το 2018 η πληρότητα ήταν 68%. Ως προς το «Άνοιγμα στην πόλη», πάντως, όπως είπε ο κ. Θεοδωρόπουλος δεν είναι εύκολο να καταμετρηθούν οι θεατές, καθώς οι εκδηλώσεις ήταν οι περισσότερες σε ανοιχτούς χώρους, ως επί το πλείστον με ελεύθερη είσοδο και πάντα γεμάτες.
Ειδικότερα, όπως ανακοίνωσε ο καλλιτεχνικός διευθυντής, οι εισπράξεις του 2018 ξεπερνούν τα 5 εκατομμύρια ευρώ, σημειώνοντας αύξηση των εσόδων κατά 38% σε σχέση με το 2017, που οι εισπράξεις ανέρχονταν στα 3,6 εκατ. ευρώ.
Επίδαυρος 2019
Ένα πλούσιο και πολύ ενδιαφέρον πρόγραμμα- που σηκώνει και ρίχνει αυλαία μια βδομάδα νωρίτερα απ’ ό,τι είθισται (21/6-10/8)- μας υπόσχεται για το 2019 το Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου με οκτώ παραστάσεις στη Μεγάλη και επτά στη Μικρή Επίδαυρο. Μεγάλα ονόματα της διεθνούς σκηνής, όπως ο Ίβο Βαν Χόφε με την Κομεντί Φρανσέζ, ο Ρόμπερτ Ουίλσον και η Κάθριν Χάντερ φιλοξενούνται στο Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου, ενώ η Μικρή Επίδαυρος παραμένει πεδίο έρευνας νεότερων σκηνοθετών πάνω στο αρχαίο δράμα, εστιάζοντας σε εναλλακτικές οπτικές του τραγικού με έμφαση στη σύνδεσή του με το σήμερα.
«Η εξωστρέφεια και ο διεθνής προσανατολισμός αποτελούν σταθερή στόχευσή μας και για την Επίδαυρο, το βαρύ πυροβολικό του Φεστιβάλ» επεσήμανε ο Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος τονίζοντας πως επιδίωξή του από φέτος είναι να ενισχυθεί ο φεστιβαλικός χαρακτήρας που πρέπει να έχει η Επίδαυρος. «Στόχος μας είναι να προάγουμε την ποιότητα και τη σύγχρονη αισθητική στο αρχαίο δράμα, αποφεύγοντας τις ευκολίες, κυρίως στον Αριστοφάνη, που στοχεύουν κατά πρώτο λόγο στο ταμείο και την περιοδεία».
Το καλοκαίρι του 2019, η Κομεντί Φρανσέζ, κατεβαίνει για πρώτη φορά στην Επίδαυρο με την παράσταση «Ηλέκτρα / Ορέστης» του Ευριπίδη σε σκηνοθεσία Ίβο βαν Χόβε (26-27/7). «Είναι παράξενο που φέτος για πρώτη φορά, ο πιο παλιός θίασος εν ενεργεία στον κόσμο θα παίξει στο μοναδικό Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου. Ευχαριστώ τον Βαγγέλη Θεοδωρόπουλο που με την πρότασή του διόρθωσε αυτή την ιστορική έλλειψη» ανέφερε ο διευθυντής της Κομεντί Φρανσέζ, Ερίκ Ρυφ. Σύμφωνα με τον ίδιο, πρόκειται για τη δεύτερη συνεργασία του Ίβο βαν Χόβε με τον θίασο της Κομεντί Φρανσέζ, μετά την μεγάλη επιτυχία των «Καταραμένων», της παράστασης που άνοιξε το Φεστιβάλ της Αβινιόν, το 2016. Αυτή τη φορά, η παράσταση συνδέεται με την οικογένεια των Ατρειδών και αφηγείται την ιστορία της Ηλέκτρας και του Ορέστη στη συνέχειά της ή το πώς δυο αδέρφια ξαναβρίσκονται και συμμαχούν για να εκδικηθούν τη μητέρα τους.
Αναλυτικά, το πρόγραμμα στο Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου ξεκινά με τον «Οιδίποδα» σε σκηνοθεσία Μπομπ Ουίλσον (21 και 22/6), με τη συμμετοχή της Λυδίας Κονιόρδου. Ακολουθούν η «Ορέστεια» του Αισχύλου σε ενιαία παράσταση υπό την μπαγκέτα τριών νέων σκηνοθετριών -της Ιώς Βουλγαράκη, της Λίλλυς Μελεμέ και της Γεωργίας Μαυραγάνη (28 -29/6) από το Εθνικό Θέατρο, και οι «Ικέτιδες» του Ευριπίδη σε σκηνοθεσία Στάθη Λιβαθινού, επίσης παραγωγή του Εθνικού Θεάτρου σε συμπαραγωγή με τον ΘΟΚ (5-6/7). Στη συνέχεια, σειρά έχουν, ο «Οιδίπους Τύραννος» του Σοφοκλή σε σκηνοθεσία Κωνσταντίνου Μαρκουλάκη (12-13/7), η «Ιφιγένεια εν Αυλίδι» σε σκηνοθεσία Γιάννη Καλαβριανού από το ΚΒΘΕ (19-20/7), η παράσταση «Ηλέκτρα / Ορέστης» του Ευριπίδη σε σκηνοθεσία Ίβο βαν Χόβε (26-27/7), και οι «Νεφέλες» του Αριστοφάνη σε σκηνοθεσία Δημήτρη Καραντζά (2-3/8). Το πρόγραμμα κλείνει με τον «Προμηθέα Δεσμώτη» (9-10/8), με την Κάθριν Χάντερ να ερμηνεύει τον επώνυμο ρόλο. Πρόκειται για μία συμπαραγωγή του Φεστιβάλ με το ΔΗΠΕΘΕ Πάτρας, σε σκηνοθεσία Σταύρου Τσακίρη.
Η φετινή θεματική της έρευνας στο Λύκειο Επιδαύρου σχετίζεται με τη δραματουργική και τη σκηνική πρόσληψη έργων και μύθων από τα ελληνιστικά χρόνια ως σήμερα κι έχει τίτλο: «Επανεφευρίσκοντας το αρχαίο δράμα». Η θεματική αυτή προεκτείνεται με ιδιαίτερο τρόπο στο πρόγραμμα, ειδικά της Μικρής Επιδαύρου, που «ανοίγει» σε αρχαιόθεμα έργα, εμπνευσμένα είτε από το αρχαίο ελληνικό δράμα είτε από αρχαίους ελληνικούς μύθους.
Το πρόγραμμα της Μικρής Επιδαύρου ξεκινά στις 22 Ιουνίου με μια κινηματογραφική προβολή – έκπληξη σε συνεργασία με τις «Νύχτες Πρεμιέρας», το Φεστιβάλ Θερινού Κινηματογράφου της Αθήνας. Στις 28 και 29 Ιουνίου υποδέχεται για πρώτη φορά την Εναλλακτική Σκηνή της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, που παρουσιάζει τρία εμβληματικά έργα μουσικού θεάτρου Ελλήνων συνθετών της πρωτοπορίας: του Ιάννη Ξενάκη -«Κασσάνδρα», 1987, του Γιάννη Χρήστου -«Αναπαράστασις Ι: ο Βαρύτονος», 1968, και του Γιώργου Κουμεντάκη -«Έσσεται ήμαρ», 1986.
Ακολουθούν η «Θεογονία» του Ησιόδου από τη Σοφία Πάσχου και την ομάδα της (5-6/7), το «KAOS» από την ομάδα χορού Griffon σε χορογραφία Ιωάννας Πορτόλου (12 -13/7), ενώ στη συνέχεια το πρόγραμμα αποκτά νεοκλασικό αλλά και ρομαντικό πρίσμα, περιλαμβάνοντας και το «Δάφνις και Χλόη» του Λόγγου, σε σκηνοθεσία Δημήτρη Μπογδάνου (19- 20/7). Στη συνέχεια, σειρά έχει η «Φαίδρα» του Ρακίνα σε σκηνοθεσία Έφης Θεοδώρου (26-27/7) και οι «Δαναΐδες» του Ανδρέα Κάλβου στην παρθενική παράσταση του έργου επί σκηνής, σε σκηνοθεσία Νατάσας Τριανταφύλλη (2-3/8).