Με μεγάλη επιτυχία και ανταπόκριση του κοινού, που γεμίζει κάθε βράδυ τον ατμοσφαιρικό εξωτερικό χώρο του Μουσείου Ιστορίας του Πανεπιστημίου Αθηνών, ξεκίνησε η παράσταση «Απομνημονεύματα Κολοκοτρώνη», η οποία θα διαρκέσει έως τις 16 Αυγούστου, με ελεύθερη είσοδο κατόπιν κρατήσεως, καθημερινά εκτός Τρίτης, στις 9.15 το βράδυ [Θόλου 5, Πλάκα].
Πρόκειται για ένα διαδραστικό θεατρικό ντοκιμαντέρ, ένα καινοτόμο καλλιτεχνικό και ερευνητικό εγχείρημα, που υλοποίησε η σκηνοθέτις Μαριάννα Λαµπίρη, σε συνεργασία µε την ερευνητική και καλλιτεχνική της ομάδα και παρουσιάζει την ιστορική αφήγηση που υπαγόρευσε ο Θεόδωρος Κολοκοτρώνης στον Γεώργιο Τερτσέτη, με τίτλο «Διήγησις συμβάντων της ελληνικής φυλής από τα 1770 έως τα 1836» και δημοσιεύτηκε μετά τνο θάνατό του.
Φωτίζοντας γεγονότα της επαναστάσεως του 1821
Το καλοκαίρι του 1836, ο Θεόδωρος Κολοκοτρώνης αφηγήθηκε στον Γεώργιο Τερτσέτη -επί δύο μήνες- γεγονότα από τη ζωή και τη δράση του στην επανάσταση. Τα απομνημονεύματα του Θεόδωρου Κολοκοτρώνη είναι μια ανεκτίμητη πηγή της Εθνικής μας Ιστορίας, που φωτίζει γεγονότα της επαναστάσεως του 1821. Οι μάχες που έλαβε μέρος περιγράφονται με ακρίβεια, απλότητα και μετριοφροσύνη. Ο Κολοκοτρώνης δεν γνώριζε γράμματα και έτσι υπαγορεύει τα απομνημονεύματά του στον Γεώργιο Τερτσέτη, ο οποίος συνήθιζε χαρακτηριστικά να του λέει: «Λες δεν ηξεύρεις γράμματα και πολλά ηξεύρεις. Τα λόγια είναι γράμματα! Μίλειε κι εγώ γράφω!». Οι δυο άνδρες είχαν συνδεθεί κατά τη διάρκεια της γνωστής δίκης το 1834, όταν η Βαυαρική αντιβασιλεία θέλησε για πολιτικούς λόγους να καταδικάσει σε θάνατο τον Θεόδωρο Κολοκοτρώνη και ο Τερτσέτης -που ήταν ένας από τους δικαστές, αρνήθηκε να υπογράψει τη θανατική του καταδίκη. Το βιβλίο εκδόθηκε με τίτλο «Διήγησις συμβάντων της ελληνικής φυλής από τα 1770 έως τα 1836» αλλά πλέον το αναφέρουμε ως «Τα απομνημονεύματα του Θεόδωρου Κολοκοτρώνη».
Σε διαρκή κίνηση μέσα στα πολλαπλά επίπεδα του ιστορικού χρόνου
Στη σκηνή, ο εξαίρετος ηθοποιός Μάνος Βακούσης υποδύεται τον Κολοκοτρώνη την ιστορική στιγμή της υπαγόρευσης των απομνημονευμάτων ενώ, παράλληλα, οι Ευγενία Αποστόλου και Σοφία Λιάκου συμμετέχουν και παρατηρούν ως σύγχρονες ερευνήτριες την εξέλιξη της αφήγησης σε διαρκή κίνηση μέσα στα πολλαπλά επίπεδα του ιστορικού χρόνου, σε έναν συνεχή διάλογο ανάμεσα στο ιστορικό παρελθόν, τη μνήμη και την πρόσληψή του στο παρόν. Η Μίνα Τσάμου παίζει ζωντανά κλαρινέτο.
Η σκηνική αφήγηση τοποθετεί τον οπλαρχηγό, σύμβολο της Ελληνικής Επανάστασης, σε ένα ιδιότυπο, νοητό, ιστορικό Μουσείο, ως ένα ζωντανό και παρόν «έκθεμα».
Η παράσταση στηρίζεται σε νέες τεχνικές μουσικής διάδρασης και ηχοτοπία µε τη χρήση νέων ψηφιακών τεχνολογιών και πλαισιώνεται με ζωντανή μουσική, video art και live filming. Αξίζει να σημειωθεί ότι το κείμενο αυτό, αναμφισβήτητα η κορυφαία και σημαντικότερη προσωπική μαρτυρία για την Επανάσταση του ’21, μεταφέρεται για πρώτη φορά στο θέατρο.
Συντελεστές
Σύλληψη-σκηνοθεσία: Μαριάννα Λαμπίρη, επιστημονική υπεύθυνος: Αναστασία Γεωργάκη, επιστημονικός συνεργάτης, ιστορικός: Χρήστος Χρυσανθόπουλος, επιστημονικοί σύμβουλοι: Καίτη Διαμαντάκου, Κλειώ Φανουράκη, δραματουργική επεξεργασία – κείμενα: Ευγενία Αποστόλου, Μαριάννα Λαμπίρη, Σοφία Λιάκου, Χρήστος Χρυσανθόπουλος, σκηνικά: Δημήτρης Πολυχρονιάδης, κοστούμια: Ιωάννα Τιμοθεάδου, μουσική-προγραμματισμός: LABmat – ΕΚΠΑ, video art: Ιωάννα Σπηλιοπούλου, φωτισμοί: Ελευθερία Ντεκώ, φωτογραφίες – γραφιστικά: Μαρία Στέφωση, οργάνωση παραγωγής: Μίνως Νικολακάκης, Ιωάννης Στρατάκης, Ιφιγένεια Σπηλιωτοπούλου, Γιώργος Δεδούσης. Ερμηνεύουν οι ηθοποιοί: Μάνος Βακούσης, Ευγενία Αποστόλου, Σοφία Λιάκου, Μίνα Τσάμου.