Γιώργος Σ. Κουλουβάρης
[email protected]
Μετά τη μεγάλη περσινή επιτυχία της, η παράσταση «Η Απολογία της Μαρί Κιουρί» έρχεται και πάλι στο Θέατρο Σταθμός, όπου θα παρουσιάζεται έως τις 28 Οκτωβρίου.
Ένα ερωτικό σκάνδαλο, στο Παρίσι του 1911, γίνεται αφορμή για να κινδυνέψει μια επιστήμονας, να μην πάρει το Νόμπελ. Πρωταγωνιστές σ’ αυτό το σκάνδαλο, η Μαρί Κιουρί και ο Πωλ Λανζεβάν. Ο γαλλικός Τύπος αποσιώπησε τη δεύτερη απονομή της, του Νόμπελ Χημείας, και η γαλλική κοινωνία την κατέκρινε ξεχνώντας τη μεγαλειώδη προσφορά της
Αυτό το πραγματικό γεγονός, γίνεται εφαλτήριο για μια παράσταση που διαδραματίζεται σε μια δικαστική αίθουσα. Εκεί διεξάγεται η φανταστική δίκη της Μαρί και της δίνεται η ευκαιρία για μια απολογία. Σε κείμενο της Ευσταθίας και σκηνοθεσία της Κίρκης Καραλή, τον ρόλο της Μαρί Κιουρί ερμηνεύει η Πέγκυ Τρικαλιώτη. Μιλήσαμε μαζί της.
Λίγα λόγια σας για την παράσταση;
«Μετά την επιτυχία της “Απολογίας της Μαρί Κιουρί” την προηγούμενη σεζόν και τις θερμές κριτικές από ΜΜΕ και κοινό, επανερχόμαστε στο Θέατρο Σταθμός για περιορισμένες παραστάσεις. Παρουσιάζουμε την άγνωστη, στο ευρύ κοινό, ιστορία μιας σημαντικής γυναίκας της παγκόσμιας Ιστορίας, τα όνειρα, το αποτύπωμά της στην Επιστήμη, τους έρωτες και τη σχέση με τις κόρες της. Το κείμενο της Ευσταθίας παίρνει ως αφορμή τη βιογραφία της Μαρί Κιουρί, που είναι γραμμένη από την κόρη της Εύα, συγκεντρώνοντας παράλληλα καταγεγραμμένες πληροφορίες της ιστορικής πραγματικότητας σε συνδυασμό με στοιχεία μυθοπλασίας, που αναδεικνύουν, με ευαισθησία, τις άγνωστες πτυχές μιας θηλυκής προσωπικότητας -ερευνήτριας, επαγγελματία, συζύγου, μητέρας, ερωμένης-, που μας αφορά ακόμη και σήμερα. Μια γυναίκα, που ήδη, στις αρχές του περασμένου αιώνα, προσπάθησε να απαλλαγεί από τα στερεότυπα που η κοινωνία θέλησε για την ίδια. Η δραματουργική επεξεργασία και η σκηνοθεσία είναι της Κίρκης Καραλή. Κρατάω τον ρόλο της Μαρί Κιουρί, και μαζί μας είναι η ηθοποιός Αγγελική Πασπαλιάρη και ο χορευτής Κωνσταντίνος Παπανικολάου».
Κάτι που θαυμάζετε ιδιαίτερα στην προσωπικότητα της Κιουρί;
«Με συγκινούν η στοχοπροσήλωση, το πάθος της για ζωή, η αυταπάρνηση, οι απίστευτες αντοχές της στις πάσης φύσεως κακουχίες, ο υψηλός πήχυς της σε όλα, η πυρκαγιά μέσα της».
Κάποιο κοινό σημείο μαζί της;
«Το πείσμα; Η εργατικότητα; Η δίψα για μάθηση; Η ανιδιοτέλεια; Η λατρεία για τα παιδιά της; Ποιος ξέρει;»
Τι έχει «να πει» η Κιουρί στον σύγχρονο κόσμο;
«Ο σύγχρονος κόσμος πρέπει να της πει, ένα τεραστιο ευχαριστώ και πως της οφείλει πάρα πολλά. Μόλις πριν ένα μήνα, δημοσκόπηση που διενήργησε το βρετανικό δίκτυο BBC, κατέδειξε πως η Μαρί Κιουρί υπήρξε η γυναίκα με τη μεγαλύτερη επιρροή στην Ιστορία. Αυτό τα λέει όλα και βεβαίως τονίζεται ο καθοριστικός ρόλος της στη θεραπεία του καρκίνου.
Η Κιουρί βρίσκεται στην κορυφή του καταλόγου των 100 γυναικών που άλλαξαν τον κόσμο, και ψηφίστηκε βάσει κριτηρίων -όπως ότι υπήρξε η πρώτη επιστήμονας που τιμήθηκε με δύο βραβεία Νόμπελ, αλλά και για την έρευνά της για τη ραδιενέργεια».
Αμέσως μετά την ολοκλήρωση των παραστάσεων θα πρωταγωνιστήσετε στο αριστούργημα του Μπρεχτ, «Ο καλός άνθρωπος του Σετσουάν». Λίγα λόγια σας και γι’ αυτό το ανέβασμα;
«Αυτό το έργο του Μπρεχτ, που είναι τρυφερό, αστείο, αλλά και σκληρό, είναι το έργο με τις περισσότερες απευθύνσεις στο κοινό και με τις περισσότερες τομές στη δράση του. Στο κέντρο του βρίσκεται ένα ηθικό πρόβλημα: Μπορεί ο καλός να επιβιώσει σε μια κοινωνία διεφθαρμένων; Λέει κάποια στιγμή η Σεν Τε, που ερμηνεύω: “Πώς μπορείς να είσαι καλός όταν όλα γύρω σου είναι τόσο ακριβά;” Στο έργο, η σαρωτική δύναμη του έρωτα, υπερβαίνει τη λογική της ηρωίδας, ενώ η μητρότητα, τη φέρνει αντιμέτωπη με την πιο ακραία εκδοχή της σκληρότητάς της. Για να σώσει το παιδί της, η Σεν Τε μεταμορφώνεται σε άντρα, στον Σουί Τα. Σκηνοθετεί ο Νικορέστης Χανιωτάκης και τη μουσική γράφει ο Βασίλης Παπακωνσταντίνου».
Μια στιγμή που ξεχωρίζετε από την πλούσια καλλιτεχνική σας πορεία;
«Η αλήθεια είναι ότι δυσκολεύομαι πάρα πολύ να ξεχωρίσω μία στιγμή, γιατί όλοι οι ρόλοι που έχω παίξει είναι για μένα πολύ αγαπημένοι, με πολλές αναμνήσεις, πολλή δουλειά και σηματοδοτούν πολύ συγκεκριμένες περιόδους της ζωής μου. Αν θα μπορούσα να ξεχωρίσω μία από τα τελευταία χρόνια είναι “Η απολογία της Μαρί Κιουρί”. Είναι μια παράσταση που έγινε σχεδόν οικογενειακά από την Ευσταθία, την Κίρκη κι εμένα, και φυσικά και τον Κωνσταντίνο και την Αγγελική. Είναι ένα κείμενο που έχω αγαπήσει πάρα πολύ. Είναι μια αληθινή ιστορία μιας γυναίκας που, έτσι κι αλλιώς, με συνταράσσει. Νιώθω πολύ συγκινημένη που μπορώ να την πλησιάσω έστω κι έτσι. Είναι μια δουλειά που απαίτησε πολλή προετοιμασία και απαιτεί από εμένα πάνω στη σκηνή πολύ κόπο καθημερινό, αλλά η επιβράβευση, συνήθως, στο τέλος, είναι τόσο μεγάλη που ξεχνιέται αυτό».
Ένα βιβλίο που αγαπάτε;
«Διαβάζω τώρα το “Εν Ψυχρώ” του Τρούμαν Καπότε και περιμένω να εκδοθεί το “Κίτρινο Υποβρύχιο” της Σεμίνας Διγενή».
Ένα ταξίδι που θέλετε να κάνετε;
«Να γυρίσω τον κόσμο και να εξερευνήσω λίγο παραπάνω το Θιβέτ, την Κούβα και την Αλάσκα».
Ένας φόβος σας;
«Μην σταματήσει η ροή της αγάπης!»
Και μια ευχή σας;
«Να με παίρνει λίγο πιο γρήγορα ο ύπνος και να μη με βρίσκει το χάραμα!»
Ταυτότητα Παράστασης:
Κείμενο – μουσική: Ευσταθία, δραματουργική επεξεργασία – σκηνοθεσία: Κίρκη Καραλή. Στον ρόλο της Μαρί Κιουρί, η Πέγκυ Τρικαλιώτη. Μαζί της, η ηθοποιός Αγγελική Πασπαλιάρη και ο χορευτής Κωνσταντίνος Παπανικολάου. Σκηνικά – κοστούμια: Άση Δημητρολοπούλου, φωτισμοί: Άλεξ Αλεξάνδρου, κίνηση: Κωνσταντίνος Παπανικολάου, επιστημονική σύμβουλος: Παρή Ράπτη , βοηθός σκηνοθέτη: Κίρκη Ιωσηφίδου, τεχνική υποστήριξη: Βλάσης Παπαπετρόπουλος, φωτογραφίες: Νίκος Πανταζάρας, βίντεο: Ειρήνη Στείρου, παραγωγή: Τέχνης Πολιτεία (Αναστασία Παπαγεωργίου), επικοινωνία : BrainCo S.A. (Σταυρούλα Κεντιέ), καλλιτεχνική διεύθυνση του Θεάτρου Σταθμός: Μάνος Καρατζογιάννης.
Το τραγούδι της παράστασης, «Για πες μου κάτι», ερμηνεύουν η Ευσταθία και η Πένυ Μπαλτατζή -ενορχήστρωση – ηχοληψία – μείξη του τραγουδιού: Μανόλης Λιανής. Πιάνο: Χάρης Μπότσης.
Προγραμματισμένες παραστάσεις: έως 28 Οκτωβρίου. Παρασκευή και Σάββατο, ώρα έναρξης 21:00 και κάθε Κυριακή ώρα έναρξης 18:15. Θέατρο Σταθμός: Βίκτωρος Ουγκώ 55, Αθήνα (Έναντι μετρό: Μεταξουργείο) Τηλ.: 2105230267. Διάρκεια: 80 λεπτά (χωρίς διάλειμμα)