Χρησιμοποιώντας τις δυνατότητες του σωματικού θεάτρου, για να δημιουργήσει μια ποιητική παράσταση με πηγαίο χιούμορ, έντονες κινηματογραφικές εναλλαγές εικόνων και καταιγιστικό ρυθμό, ο Κώστας Φιλίππογλου δίνει τη δική του εκδοχή στο αυτοβιογραφικό και ιδιαίτερου χιούμορ «θεατρικό μυθιστόρημα» του Μιχαήλ Μπουλγκάκωφ, μέσα από την παράσταση «Μαύρο χιόνι – Το ημερολόγιο ενός μακαρίτη».
Αφού κατέκτησε κοινό και κριτικούς, η παράσταση, η οποία αποτυπώνει με χιουμοριστική διάθεση τη θέση του καλλιτέχνη σε ένα ολοκληρωτικό καθεστώς, επανέρχεται μόνο για τέσσερις βραδιές, στο θέατρο Άλφα – Ιδέα (28ης Οκτωβρίου [Πατησίων] 37 & Στουρνάρα 51), από τις 19 έως τις 22 Οκτωβρίου.
Η τραγωδία ενός δημιουργού, μέσα από το φίλτρο του χιούμορ
Υπερβαίνοντας κάθε ηθογραφική διάσταση και αγγίζοντας την τραγωδία του δημιουργού στην προσπάθειά του να συνδιαλεχθεί με το Σύστημα, ο αυτοβιογραφούμενος συγγραφέας δεν αφήνει κανέναν μελοδραματισμό να παρεισφρήσει: η αφήγησή του απογειώνεται με τέχνη, μέσα από το φίλτρο του χιούμορ και της εξπρεσιονιστικής απόστασης. Εξάλλου, «οποιαδήποτε ομοιότητα με πρόσωπα, ονόματα ή καταστάσεις είναι τυχαία και ουδεμία σχέση έχει με την πραγματικότητα».
Το «θεατρικό μυθιστόρημα» σκιαγραφεί με διαβρωτικό σαρκασμό τη θέση του καλλιτέχνη σε ένα ολοκληρωτικό καθεστώς, εστιάζοντας στην περιπέτεια ενός συγγραφέα, ο οποίος είναι μπλεγμένος στα γρανάζια του Θεάτρου Τέχνης της Μόσχας, επί Στάλιν. Χάρη στη διεισδυτική γραφή του Μπουλγκάκωφ, ανακαλύπτουμε τα περίφημα χαρακτηριστικά του Θεάτρου Τέχνης εκείνης της περιόδου, από τη διαμάχη των Στανισλάβσκι και Νεμίροβιτς – Ντατσένκο και τον άρρητο εμφύλιο στο εσωτερικό του, έως τον παραλογισμό της τυπολατρίας και της γραφειοκρατίας που επικρατούσε στο θέατρο, κατ’ εικόνα του σταλινικού καθεστώτος. Κι από την εμμονή με τον πειραματισμό – που ο Μπουλγάκωφ παρωδεί ξεκαρδιστικά – έως την υποχονδριακή ιδιοσυγκρασία του ίδιου του μυθικού δασκάλου και σκηνοθέτη Στανισλάβσκι, που επηρέαζε καταλυτικά και τη διαμόρφωση του καλλιτεχνικού προϊόντος, όπως, εν προκειμένω, και του έργου που κρίνεται εδώ και το οποίο είναι καταδικασμένο ποτέ να μην ανέβει…
Μέσα από την περιπέτεια αυτή του καλλιτέχνη, σκιαγραφείται μια ολόκληρη πινακοθήκη χαρακτήρων από ηθοποιούς, γραμματείς και φαρισαίους, περί του θεάτρου, αλλά και των γραμμάτων γενικότερα. Γκροτέσκα τονισμένοι, δημιουργούν ένα όλο και πιο ασφυκτικό γαϊτανάκι γύρω από τη μοναχική και απεγνωσμένη φιγούρα του συγγραφέα, που αναζητεί βιοποριστική διέξοδο μέσα από το έργο του, προσπαθώντας, ταυτόχρονα, να παραμείνει πιστός στο συγγραφικό του όραμα και ειλικρινής απέναντι στον εαυτό του.
Ταυτότητα παράστασης
Σκηνοθεσία: Κώστας Φιλίππογλου, διασκευή: Δήμητρα Κονδυλάκη – Κώστας Φιλίππογλου, σκηνικά: Όλγα Μπρούμα, κοστούμια: Μαργαρίτα Δοσούλα, συνεργάτης σκηνογράφος: Μιχαήλα Πλιαπλιά, κατασκευή σκηνικού: Παναγιώτης Μπλάνας, σχεδιασμός φωτισμών: Σάκης Μπιρμπίλης, μουσική: Lost Bodies, βοηθός σκηνοθέτη: Γιώτα Σερεμέτη, Β΄ βοηθός σκηνοθέτη: Σίλια Κόη, φωτογραφίες: Βαγγέλης Πουλής, παραγωγή: Good Heart Productions. Ερμηνεύουν: Εύα Αγγελοπούλου, Γιάννης Γιαννούλης, Τάσος Δημητρόπουλος, Δημήτρης Δρόσος, Εύα Οικονόμου Βαμβακά, Γιάννης Στεφόπουλος, Κώστας Φιλίππογλου.
Πληροφορίες
Θέατρο Άλφα – Ιδέα: 28ης Οκτωβρίου (Πατησίων) 37 & Στουρνάρα 51, Πολυτεχνείο – Αθήνα, τηλ.: 210 5238742. Διάρκεια παράστασης: 100 λεπτά (με διάλειμμα). Τιμές εισιτηρίων: κανονικό: 15 ευρώ, φοιτητικό – πολυτέκνων: 12 ευρώ, ανέργων: 8 ευρώ, ατέλειες: 5 ευρώ. Ηλεκτρονική προπώληση εισιτηρίων: viva.gr.