Skip to main content

Λούβρο: Μετακόμιση γλυπτού γιατί κρίθηκε πολύ τολμηρό

Το «Domestikator», το γλυπτό Ολλανδών καλλιτεχνών που θα φιλοξενούνταν στο Λούβρο, τελικά θα τοποθετηθεί αλλού καθώς το Μουσείο το βρήκε πολύ ερωτικό για να το παρουσιάσει στους κήπους του.

Μετά την απόφαση του Λούβρου να μην φιλοξενήσει μια καλλιτεχνική εγκατάσταση που πολλοί θεωρούν ότι είναι ακατάλληλη λόγω σεξουαλικού περιεχομένου, το έργο βρήκε στέγη στο Κέντρο Πομπιντού στο Παρίσι. Το γιγαντιαίο έργο «Domestikator», που σχεδίασαν οι Ολλανδοί του Atelier Van Lieshout, προοριζόταν να τοποθετηθεί στους κήπους Tuileries, δίπλα στο Λούβρο, ως μέρος της έκθεσης σύγχρονης τέχνης Fiac, αυτόν το μήνα.   Ωστόσο, το Λούβρο άλλαξε γνώμη και ανακοίνωσε ότι αποσύρει το γλυπτό. Ερωτήματα σχετικά με την ελευθερία έκφρασης τέθηκαν μετά την απόφαση, και τελικά την Τετάρτη το έργο θα βρεθεί έξω από το Πομπιντού.

«Το να έχουμε αυτό το σημαντικό κομμάτι μπροστά από το Πομπιντού είναι μια νίκη», δήλωσε σε τηλεφωνική συνέντευξη στους «New York Times», ο Julien Lombrail, διευθυντής της γκαλερί Carpenters Workshop, που εδρεύει στο Λονδίνο και αντιπροσωπεύει το Atelier Van Lieshout. «Είναι μια απίστευτη στιγμή για το Παρίσι και το κοινό», είπε και πρόσθεσε πως όταν υπάρχουν τόσα πολλά θέματα γύρω από την τέχνη και τη λογοκρισία, είναι σημαντικό από πλευράς τους να δεσμευτούν για το μέλλον.   

Η εφημερίδα «Le Monde» ανέφερε τα τέλη του περασμένου μήνα ότι ο πρόεδρος και διευθυντής του Λούβρου, Jean-Luc Martinez, είχε στείλει επιστολή στους διοργανωτές του Fiac, με την οποία εξέφραζε ανησυχίες σχετικά με την εγκατάσταση. «Τα σχόλια στο διαδίκτυο υπογραμμίζουν ότι αυτό το έργο έχει μια βάναυση πτυχή», ανέφερε ο ίδιος. «Κινδυνεύει να παρεξηγηθεί από τους επισκέπτες στους κήπους» πρόσθεσε, εκφράζοντας τις πρώτες αμφιβολίες του.

Ο Joep van Lieshout, διοργανωτής και ιδρυτής της Fiac, δήλωσε, τότε: «Αυτό δεν πρέπει να συμβεί. Ένα Μουσείο πρέπει να είναι ένα ανοιχτό μέρος για επικοινωνία. Το καθήκον του Μουσείου και του Τύπου είναι να εξηγήσει το έργο. Το ίδιο το κομμάτι, δεν είναι πολύ σαφές. Είναι ένα πολύ αφηρημένο σχήμα. Δεν υπάρχουν γεννητικά όργανα. Είναι αρκετά αθώο».   

Αρκετά έργα με σεξουαλικό περιεχόμενο έχουν προκαλέσει παρεκτροπές στο Παρίσι στο παρελθόν. Το 2014, ένα τεράστιο γλυπτό φιλοτεχνημένο από τον Αμερικανό καλλιτέχνη Paul McCarthy, που μοιάζει με ένα μεγάλο πράσινο sex toy, πυροδότησε αντιρρήσεις όταν παρουσιάστηκε στο Place Vendôme. Το 2015, το γλυπτό του Anish Kapoor, «Dirty Corner», έγινε στόχος βανδάλων στους κήπους του παλατιού των Βερσαλλιών, καθώς ο καλλιτέχνης ανέφερε ότι το έργο αντιπροσώπευε «τον κόλπο μιας βασίλισσας που παίρνει δύναμη».