Skip to main content

Τραγικό θύμα των υψηλών της απαιτήσεων

Φέρνοντας στο σκηνικό φως το παγκόσμιο και διαχρονικό ζήτημα της γυναίκας και της θέσης της σε μια κοινωνία «χτισμένη» από άνδρες, το έργο του Χένρικ Ίψεν, «Έντα Γκάμπλερ», παρουσιάζεται σε σκηνοθεσία της Άντζελας Μπρούσκου, από τις 10 Φεβρουαρίου, στον χώρο του ιστορικού Μπαγκείου (πλ. Ομόνοιας 18), του ξενοδοχείου που έχτισε ο Γερμανός αρχιτέκτονας Έρνστ Τσίλερ, μεταξύ των ετών 1890 και 1894.  

Γραμμένη το 1890, από τον Νορβηγό θεατρικό συγγραφέα, σκηνοθέτη και ηθοποιό Χένρικ Ίψεν, έναν από τους πρωτοπόρους της σύγχρονης ευρωπαϊκής δραματουργίας και κορυφαίου του κριτικού κοινωνικού ρεαλισμού, η «Έντα Γκάμπλερ» συμπύκνωσε και απεικόνισε με αριστουργηματικό τρόπο την πλήρη παρακμή -οικονομική, κοινωνική, ηθική, και ψυχολογική- της αριστοκρατικής τάξης, η οποία χρησιμοποίησε ακόμη και τον γάμο ως μέσο για την έκφραση των ταξικών διαφορών.

«Οι άνδρες και οι γυναίκες δεν ανήκουν στον ίδιο αιώνα» (Χένρικ Ίψεν).

Καταστρέφει αυτό που δεν μπορεί να δεχτεί

Ηρωίδα του έργου είναι η Hedda Gabler, κόρη του αποθανόντος στρατηγού Gabler, η οποία, θύμα των υψηλών της απαιτήσεων, βρίσκει στο πρόσωπο του Jürgen Tesman τον σύζυγο που έχει τις προοπτικές να της ξαναδώσει τη «χαμένη» κοινωνική και οικονομική αίγλη. Όταν, από σύμπτωση, ξανασυναντά τον Ejlert Lövborg, που, κάποτε, ερωτεύθηκε ανομολόγητα, και μαθαίνει ότι, με τη βοήθεια μια άλλης γυναίκας, κατώτερης ταξικής προέλευσης, θα εκδώσει ένα σημαντικό καινοτόμο βιβλίο και ότι, με αυτό, είναι ακαδημαϊκός συνυποψήφιος του συζύγου της, συγκλονίζεται και καταστρέφει αυτό που δεν μπορεί να δεχτεί. Υπονομεύει τον σύζυγό της με ψυχρότητα, διαψεύδει την εγκυμοσύνη της, καταστρέφει το έργο ζωής της Tea Elvsted, καίει τα χειρόγραφα του Ejlert και, τέλος, επιλέγει την αυτοκτονία ως την τελευταία διεστραμμένη απόπειρά της, για να ικανοποιήσει τη δίψα για ζωή.

«Τα πάντα είναι “προσποίηση”»

Η σκηνοθέτις της παράστασης σημειώνει: «Απεικονίζοντας την παθολογία μιας απογοητευμένης  γυναίκας, ο Ίψεν, με την “Έντα Γκάμπλερ”, καταθέτει την πιο ισχυρή διαμαρτυρία απέναντι σε μια διεφθαρμένη κοινωνία, αποφασισμένη να θυσιάσει – χάριν των δικών της συμφερόντων – την ελευθερία και την ατομική έκφραση των πιο χαρισματικών μελών της. Σήμερα, η Έντα Γκάμπλερ διαγράφει, μέσα από τους αιώνες, την επιτέλεση του φύλου της. Τα πάντα είναι “προσποίηση”».

Η τέχνη στο κέντρο μιας βίαιης επικαιρότητας

Το Θέατρο Δωματίου ιδρύθηκε το 1993, από την Άντζελα Μπρούσκου και την Παρθενόπη Μπουζούρη. Αποτελείται από πυρήνα ηθοποιών και άλλων συνεργατών, που δουλεύουν συστηματικά, υπό μορφή εργαστηρίων, με στόχο τη διεύρυνση των υποκριτικών μεθόδων και πρακτικών, για την κατάκτηση ενός κοινού κώδικα απέναντι στις απαιτήσεις της σύγχρονης θεατρικής αναζήτησης.

Ο χαρακτήρας της ομάδας είναι καθαρά ερευνητικός και πειραματικός με την ευρύτερη έννοια του όρου, καθώς βασική ανάγκη της είναι να συνδέσει το θέατρο με την ακραία πραγματικότητα πού βιώνεται καθημερινά, τόσο από τα μέλη της, όσο και από το κοινό. Ο συμβατικός χώρος της παράστασης, μέσα από αυτήν την προσέγγιση, μετατρέπεται σε πεδίο σύγκρουσης, ανοιχτού διαλόγου και σκέψης ανάμεσα σε ηθοποιούς και θεατές, καθώς η τέχνη τοποθετείται στο κέντρο μιας βίαιης επικαιρότητας.

Ταυτότητα παράστασης

Σκηνοθεσία – εικαστική άποψη: Άντζελα Μπρούσκου, μετάφραση: Γιώργος Δεπάστας, μουσική: Nalyssa Green, φωτισμοί: Νίκος Βλασόπουλος, βοηθός σκηνοθέτη: Στέβη Κουτσοθανάση, εκτέλεση παραγωγής: Ευάγγελος Κώνστας – Constantly Productions. Παίζουν: Παρθενόπη Μπουζούρη, Ανδρέας Κωνσταντίνου, Κωνσταντίνα Αγγελοπούλου, Θάνος Παπακωνσταντίνου, Φιντέλ Ταλαμπούκας, Ειρήνη Αϊβαλιώτου, Χριστίνα Παπαδοπούλου.

Πληροφορίες

Ξενοδοχείο Μπάγκειον: πλ. Ομόνοιας 18 – Αθήνα. Ημέρες και ώρες παραστάσεων έως 25 Μαρτίου: Πέμπτη έως Σάββατο: 21.00, Κυριακή: 19.30. Τιμές εισιτηρίων: 15 και 10 ευρώ. Προπώληση εισιτηρίων: καταστήματα: Seven Spots, Reload, Media Markt, βιβλιοπωλεία Ευριπίδης, Viva Kiosk στο Σύνταγμα, Τεχνόπολη Δήμου Αθηναίων, τηλεφωνικά: 11876, ηλεκτρονικά: viva.gr και αθηνόραμα.gr.

[email protected]