Skip to main content

Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου 2017: Απολογισμός με θετικό πρόσημο

Με θετικό πρόσημο κλείνει ο απολογισμός του Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου για το 2017, όπως ενημέρωσε ο καλλιτεχνικός διευθυντής του, Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος, ανακοινώνοντας ότι στο νέο προγραμματισμό του 2018, θα υπάρχει περιορισμός της πληθώρας των θεαμάτων (με σκοπό να αναδειχθούν ακόμη περισσότερο οι καλλιτεχνικές προτάσεις της διοργάνωσης), θα δοθεί έμφαση στην μουσική, ενώ στα άμεσα σχέδια της γενικής διεύθυνσης είναι η οργάνωση του αρχείου και του βεστιαρίου του θεσμού.

Κατά τη διάρκεια της σημερινής συνέντευξης Τύπου, που είχε χαρακτήρα ανοικτής συζήτησης για το Φεστιβάλ που πέρασε και για τον προγραμματισμό του 2018, ο Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος έδωσε και κάποια οικονομικά στοιχεία:

«Παρότι το πρόγραμμα ήταν ποσοτικά αυξημένο, οι αρχικοί προϋπολογισμοί του καλλιτεχνικού προγράμματος μειώθηκαν σημαντικά και οι χορηγίες, οι παραχωρήσεις, οι συμπαραγωγές, οι πωλήσεις αναμνηστικών έφεραν, επιπλέον των εισιτηρίων, έσοδα πάνω από 2.000.000 ευρώ, με αποτέλεσμα να είμαστε έστω και λίγο πλεονασματικοί».

Επίσης, ενημέρωσε ότι εξοφλήθηκαν στην ώρα τους όλοι οι καλλιτέχνες, ενώ όσον αφορά τον αριθμό των θεατών και τα έσοδα από εισιτήρια, είπε ότι και τα δύο ήταν αυξημένα Συγκεκριμένα, σύμφωνα με τα επίσημα συγκεντρωτικά στοιχεία από τα ταμεία του Φεστιβάλ για το 2017, το σύνολο των θεατών σε Πειραιώς 260, Επίδαυρο και Ηρώδειο, έφτασε τους 203.211 και οι πωλήσεις των εισιτηρίων τις 167.932, με τις συνολικές εισπράξεις να αγγίζουν τα 3.602.534,30 ευρώ.

Στον απολογισμό δεν περιλαμβάνονται οι χιλιάδες θεατές που παρακολούθησαν δωρεάν τις καλλιτεχνικές εκδηλώσεις του «Ανοίγματος στην Πόλη» καθώς και τα αντίστοιχα στοιχεία από παραγωγές και συμπαραγωγές του Φεστιβάλ, που παρουσιάστηκαν ανά την επικράτεια και στο εξωτερικό, επειδή δεν έχουν ακόμα συγκεντρωθεί.

Σε ό,τι αφορά τον καλλιτεχνικό απολογισμό του 2017, ο Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος ανέφερε, πως δόθηκε μεγάλη έμφαση στις συμπαραγωγές, κάτι που είναι κανόνας στα ξένα Φεστιβάλ. «Ξεκινήσαμε δυναμικά συμπαραγωγές με ΔΗΠΕΘΕ, με ανεξάρτητα ελληνικά και ξένα συγκροτήματα, αλλά και διεθνή φεστιβάλ, κάτι που ευνοεί οικονομικά όλους τους συμβαλλόμενους κι έχει ως αποτέλεσμα να απλώνονται οι παραστάσεις σε όλη την Ελλάδα, αλλά και στο εξωτερικό.

Άλλωστε, αυτός είναι και ο προορισμός ενός καλλιτεχνικού έργου: να το βλέπουν όσο γίνεται περισσότεροι θεατές» δήλωσε, προσθέτοντας πως «η διοργάνωση του 2017 είναι ουσιαστικά η πρώτη που φέρει στο μέτρο του δυνατού το δικό μου, το δικό μας στίγμα. Και λέω στο μέτρο του δυνατού, γιατί κι εγώ, σε μεγάλο βαθμό, αυτή τη δουλειά τη μαθαίνω στην πράξη. Μάθαμε λοιπόν πολλά, οι συνεργάτες μου κι εγώ, και είμαστε έτοιμοι να αξιοποιήσουμε την πολύτιμη αυτή πείρα στην ερχόμενη διοργάνωση».

Σύμφωνα με τον ίδιο, στους βασικούς άξονες της φετινής διοργάνωσης συγκαταλέγονται η δημιουργία του Λυκείου Επιδαύρου -«ενός χώρου συνύπαρξης της παράδοσης με την καινοτομία, του αρχαίου με τον σύγχρονο πολιτισμό», η δράση «Άνοιγμα στην πόλη» που μέσα από ποικίλες εκδηλώσεις «έφερε σε επαφή πολίτες κάθε ηλικίας, τάξης και μορφωτικού επιπέδου, μερίδες δηλαδή του πληθυσμού που ίσως να μην έχουν ποτέ καν προσεγγίσει την Πειραιώς 260 ή το Ηρώδειο, με άρτια καλλιτεχνικά γεγονότα», οι συμπαραγωγές με διεθνείς φορείς και η προσπάθεια στήριξης Ελλήνων καλλιτεχνών να θέσουν το έργο τους σε ευρωπαϊκό ή διεθνές πλαίσιο, αλλά και οι εκπαιδευτικές δράσεις που πραγματοποιήθηκαν σε Αθήνα και Αργολίδα.

Σε ό,τι αφορά τον πληθωρισμό των θεαμάτων, που ήταν και η μεγαλύτερη ένσταση που ακούστηκε για το φετινό πρόγραμμα, ο κ. Θεοδωρόπουλος είπε ότι το «Άνοιγμα στην πόλη» πρόσθεσε 32 παραγωγές, και αυτό μεγάλωσε το Φεστιβάλ.

«Ως τώρα οι εκδηλώσεις στην Επίδαυρο, το Ηρώδειο και την Πειραιώς ήταν κατά μέσο όρο 80. Φέτος, με την προσθήκη του “Ανοίγματος”, φτάσαμε τις 114. Είναι γεγονός ότι πολλές φορές η ποσότητα επισκιάζει την ποιότητα και θεωρώ πως αυτό ακριβώς έγινε. Όχι όμως επειδή το περιεχόμενο του προγράμματος ήταν κατώτερο των προσδοκιών. Αντίθετα, επειδή η προσφορά πολλών καλών παραστάσεων κάνει πιο δύσκολη την επιλογή, ίσως και την ανάδειξή τους», ανέφερε, επισημαίνοντας πως «ο περιορισμός αυτού του πληθωρικού προγραμματισμού στο νέο πρόγραμμα του 2018 έχει νόημα, για να αναδείξουμε ακόμη περισσότερο τις επιλογές μας, αλλά και για να τις υποστηρίξουμε καλύτερα επικοινωνιακά».

Όσον αφορά τις παραστάσεις στο θέατρο της Αρχαίας Επιδαύρου, «το πρόσημο είναι θετικό» είπε ο ίδιος, αναφερόμενος μεταξύ άλλων στις σημαντικές συμπαραγωγές με τα ΔΗΠΕΘΕ Ιωαννίνων και Λάρισας. Ως προς τη Μικρή Επίδαυρο, δήλωσε επίσης ικανοποιημένος, καθώς «η υποστήριξη μιας εναλλακτικής ματιάς πάνω στο αρχαίο δράμα με την ανάθεση έργων σε νεότερες ομάδες και σκηνοθέτες απέδωσε ιδιαίτερα, γεγονός που φάνηκε και στην προσέλευση του κοινού».

Αναφερόμενος στην μουσική και τα διάφορα είδη της, ο Β. Θεοδωρόπουλος είπε, ότι είναι ένας τομέας όπου το 2018 θα εστιάσουν πιο συγκροτημένα, με επίκεντρο το Ηρώδειο, ενώ ανακοίνωσε ότι στην ομάδα του Φεστιβάλ ανήκει πλέον ο Κώστας Πηλαβάκης, ο οποίος έχει πολύχρονη εμπειρία σε διευθυντικές θέσεις στις μεγαλύτερες δισκογραφικές εταιρείες του κόσμου (Deutsche Grammophon, Decca, Philips Classics).

Όπως ειπώθηκε, μέσα στον προσεχή χειμώνα φαίνεται πως θα εγκριθεί ο εσωτερικός κανονισμός λειτουργίας του Ελληνικού Φεστιβάλ από τα αρμόδια υπουργεία, που είναι σε εκκρεμότητα, ενώ -όπως διαβεβαίωσε η γενική διευθύντριά του, Φένια Ρουγκούνη- δρομολογείται η δημιουργία ενός σταθερού κορμού εργαζομένων, μέσω της σχετικής προκήρυξης θέσεων ΑΣΕΠ. Σημειώνεται πως μέχρι τώρα οι περίπου 30 εργαζόμενοι του οργανισμού απασχολούνται με συμβάσεις ορισμένου χρόνου.

Τέλος, σύμφωνα με την κα Ρουγκούνη, έχει μπει σε εφαρμογή ένα θέμα που εκκρεμεί εδώ και χρόνια: η διαδικασία οργάνωσης του αρχείου του Φεστιβάλ που «ήταν σκορπισμένο σε 100 μεριές και ένα μέρος από το πολύτιμο αυτό υλικό είναι σε κακή κατάσταση». Όπως ενημέρωσε η ίδια, σε συνεργασία με το ΤΕΙ Βιβλιοθηκονομίας έχει συγκροτηθεί ομάδα διαχείρισης του αρχείου από εργαζόμενους του Φεστιβάλ.