Σε ένα «μπαρόκ πάρτι» για τις ημέρες του καρναβαλιού, το προκλασικό λυρικό έργο του Τζον Μπλόου, «Αφροδίτη και Άδωνις», το οποίο μετρά πάνω από τρεις αιώνες ζωής, παρουσιάζεται σε μια φρέσκια ανάγνωση, μέσα από τη σκηνοθετική ματιά του Ανδρέα Λινού.
Η μπαρόκ όπερα περί έρωτος, πλήξεως και (μαύρης) εκπλήξεως θα παρουσιαστεί από την Καμεράτα σε όργανα εποχής, υπό τη διεύθυνση του Μάρκελλου Χρυσικόπουλου, προσφέροντας δυο απρόσμενες βραδιές όπερας με γεύση καρναβαλιού και επιφυλάσσοντας στο κοινό χορευτικές εκπλήξεις με προσωπική συμμετοχή, στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, το Σάββατο 7 και την Κυριακή 8 Φεβρουαρίου, στις 9.00 το βράδυ.
Οι θεατές ανεβαίνουν στη σκηνή για χορό
Στην παράσταση, οι θεατές, οι οποίοι μπορούν να είμαι και μεταμφιεσμένοι, καλούνται να λάβουν μέρος, χορεύοντας στους ρυθμούς ενός bal baroque masqué, με την ορχήστρα επί σκηνής, αφού όσοι αγοράσουν εισιτήριο για το έργο μπορούν να δηλώσουν συμμετοχή για το δωρεάν μάθημα μπαρόκ χορού, που διοργανώνεται δύο ώρες πριν την έναρξη της παράστασης, υπό την καθοδήγηση του χορογράφου Μπρουνό Μπεν, και να χορέψουν επί σκηνής – όπως και στο μπαρόκ «πάρτι» μετά την παράσταση – τα βήματα που διδάχτηκαν, μαζί με τους συντελεστές της παράστασης.
Η τελευταία όπερα – «μάσκα» της αγγλικής Αυλής
Στην αναβίωση του έργου του Τζον Μπλόου δίνεται ιδιαίτερη έμφαση στα κύρια στοιχεία της κλασικής μάσκας. Το έργο «Αφροδίτη και Άδωνις» είναι η τελευταία όπερα – μάσκα της αγγλικής Αυλής. Με αυτήν, τελείωσε μια μακρά παράδοση ανάλογων θεαμάτων, που γεννήθηκε στην Αυλή του Ερρίκου Η΄ (αρχές 16ου αιώνα), στα οποία το θεατρικό μέρος εμπεριείχε μουσικά στοιχεία και χορογραφίες των ευγενών μασκοφόρων. Στην κορύφωση της διασκέδασης, το κοινό μετείχε χορεύοντας με βάση ένα συγκεκριμένο τυπικό, ανάλογα με την κοινωνική θέση των συμμετεχόντων.
Ελεύθερη απόδοση του ελληνικού μύθου
Η μπαρόκ όπερα σε τρεις πράξεις και πρόλογο «Αφροδίτη και Άδωνις» του Τζον Μπλόου πρωτοπαρουσιάστηκε στην αγγλική Αυλή, το 1683. Το επόμενο ανέβασμα του έργου έγινε το 1684, στο πλαίσιο των «σχολικών θεαμάτων» που προσέφερε στο κοινό – για διαφημιστικούς, πιθανόν, λόγους – ο Τζοζάιας Πρηστ, διευθυντής και καθηγητής χορού στη Σχολή Τσέλσι του Λονδίνου.
Το λιμπρέτο αποτελεί ελεύθερη απόδοση του ελληνικού μύθου, όπως αυτός έγινε γνωστός στην Ευρώπη μέσα από τις «Μεταμορφώσεις» του Οβιδίου, αν και τα μυθολογικά στοιχεία στην όπερα – μάσκα του Μπλόου μοιάζουν να συνυφαίνονται με σκωπτικές αναφορές στη ζωή της Αυλής. Το λιμπρέτο είναι πιθανόν να γράφτηκε από την Αν Κίνγκσμιλ, κυρία επί των τιμών της Μαρίας Βεατρίκης της Μόντενας, Δούκισσας της Υόρκης. Η υπόθεση διαδραματίζεται σε ένα ξέφωτο, σε δάσος της Αρκαδίας. Το έργο παρουσιάζει βουκολικούς έρωτες και δίνει μεγάλο βάρος στους γυναικείους χαρακτήρες.
Σοκολατένια έκπληξη
Πριν από την έναρξη της παράστασης «Αφροδίτη και Άδωνις», τους θεατές περιμένει ακόμη μια έκπληξη: το έντυπο πρόγραμμά της, που θα πωλείται τοποθετημένο μέσα σε ένα κομψό κουτί, περιέχει μία γλυκιά σοκολατένια έκπληξη διά χειρός Στέλιου Παρλιάρου.
Συντελεστές
Τη σκηνοθεσία και τα σκηνικά υπογράφει ο Ανδρέας Λινός. Τους πρωταγωνιστικούς ρόλους ερμηνεύουν η σοπράνο Μαρία Παλάσκα (Αφροδίτη) και ο βαρύτονος Σταύρος Νικολάου (Άδωνις). Συμμετέχουν, επίσης, οι υψίφωνοι Δέσποινα Παναγιώτου και Δήμητρα Κωτίδου, ο τενόρος Κωνσταντίνος Ζαμπούνης, ο βαθύφωνος Μιχάλης Ψύρρας, καθώς και οι χορεύτριες Δήμητρα Αντωνάκη, Ιώ Στούρη και Μαρία Κωνσταντάκη, που θα ενσαρκώσουν τις Τρεις Χάριτες. Η επιλογή των μονωδών έγινε ύστερα από ακροάσεις, που διοργανώθηκαν από κοινού με την Καμεράτα. Μαζί τους η Παιδική και Νεανική Χορωδία Rosarte (διδασκαλία – διεύθυνση: Ρόζη Μαστροσάββα). Τους τραγουδιστές και τους χορωδούς πλαισιώνει η Καμεράτα – Ορχήστρα των Φίλων της Μουσικής, τη μουσική διεύθυνση της οποίας έχει αναλάβει ο τσεμπαλίστας και μαέστρος Μάρκελλος Χρυσικόπουλος.
Πληροφορίες
Μέγαρο Μουσικής Αθηνών – Αίθουσα «Banquet»: Βασ. Σοφίας & Κόκκαλη – Αθήνα, τηλ.: 210 7282000. Τιμές εισιτηρίων: 30 και 19 ευρώ, ειδικές τιμές: πολύτεκνοι – άτομα άνω των 65 ετών: 12 ευρώ, φοιτητές – νέοι – άνεργοι – ΑΜΕΑ: 7 ευρώ.
naftemporiki.gr