Ενταγμένο στο πλαίσιο του αφιερώματος του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών στη θρυλική σοπράνο Μαρία Κάλλας, το οποίο άρχισε πέρυσι και ολοκληρώνεται τη φετινή καλλιτεχνική περίοδο 2017 – 2018, με αφορμή τη συμπλήρωση 40 ετών από τον θάνατό της, το 1977, στο Παρίσι, το γκαλά όπερας «La Diva: 40 χρόνια» με την υψίφωνο Ντινάρα Αλίεβα παρουσιάζεται το Σάββατο 16 Σεπτεμβρίου, στις 9 το βράδυ.
Η απόλυτη ερμηνεύτρια όλων των εποχών, η καλλιτέχνιδα που υπηρέτησε με απέραντο σεβασμό και αγάπη την τέχνη του μελοδράματος μέσα από το μοναδικό μουσικό και θεατρικό της ταλέντο, τιμάται σε αυτό το γκαλά – αφιέρωμα, το οποίο αποτελεί συμπαραγωγή του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών με την Κρατική Ορχήστρα Αθηνών και πραγματοποιείται σε συνεργασία με το διεθνές καλλιτεχνικό κέντρο Athenaeum, με αφορμή την ανακήρυξη του 2017 ως «Έτους Μαρίας Κάλλας» από το ΥΠΠΟΑ.
Άριες που σφράγισε με την ερμηνεία της η μυθική ντίβα
Η διεθνώς αναγνωρισμένη ερμηνεύτρια Ντινάρα Αλίεβα, που φημίζεται για τη βαθιά εκφραστικότητά της και τη σπάνια λυρικοδραματική χροιά της φωνής της, θα τραγουδήσει άριες από εμβληματικές όπερες του ιταλικού ρεπερτορίου, που σφράγισε με την ερμηνεία της η Μαρία Κάλλας, όπως ο «Τροβατόρε», η «Αΐντα» και «Η δύναμη του πεπρωμένου» του Βέρντι, η «Τόσκα» και η «Μανόν Λεσκώ» του Πουτσίνι κ.ά.. Την πλαισιώνουν οι έμπειροι μουσικοί της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών, με τον μαέστρο Μίλτο Λογιάδη στο πόντιουμ.
Ολόκληρο το πρώτο μέρος του γκαλά είναι ένας φόρος τιμής στον Τζουζέπε Βέρντι (1813 – 1901), τον επιφανέστερο εκπρόσωπο του ιταλικού Ρομαντισμού, με επιλογές από σπουδαία λυρικά του έργα που εξακολουθούν να μαγεύουν το κοινό σε όλο τον κόσμο. Στο δεύτερο μέρος, το κοινό θα απολαύσει αγαπημένες άριες με την υπογραφή δύο χαρακτηριστικών συνθετών της βεριστικής σχολής, του Φραντσέσκο Τσιλέα (1866 – 1950), του Τζάκομο Πουτσίνι (1858 – 1924), καθώς και του Πιέτρο Μασκάνι (1863 – 1945).
Με σημαντικές διακρίσεις
Η Ντινάρα Αλίεβα γεννήθηκε στο Μπακού, είναι σολίστ του Θεάτρου Μπολσόι και έχει τραγουδήσει πρωταγωνιστικούς ρόλους σε σπουδαία λυρικά θέατρα της Βιέννης, του Βερολίνου, της Αγίας Πετρούπολης, του Μονάχου κ.α.. Έχει διακριθεί σε μεγάλες διεθνείς καλλιτεχνικές διοργανώσεις και έχει τιμηθεί από την κυβέρνηση της πατρίδας της με τον τίτλο της Επίτιμης Καλλιτέχνιδος του Αζερμπαϊτζάν. Σημαντική στιγμή στην καριέρα της υπήρξε η βράβευσή της στον διεθνή διαγωνισμό «Grand Prix Maria Callas» – Όπερα, που διοργανώνεται εδώ και 40 χρόνια από το διεθνές καλλιτεχνικό κέντρο Athenaeum. Έχει ηχογραφήσει δίσκους με ιταλικές άριες, αλλά και με ρωσικό ρεπερτόριο, καθώς και ένα cd με ερωτικά ντουέτα από ιταλικές όπερες, σε συνεργασία με τον τενόρο Αλεξάντρ Αντονένκο.
Άλλαξε για πάντα την πορεία της όπερας
Περισσότερο από οποιονδήποτε άλλο λυρικό καλλιτέχνη του 20ού αιώνα, η Ελληνίδα ντίβα Μαρία Κάλλας κυριάρχησε και άλλαξε για πάντα την πορεία της όπερας. Διαθέτοντας εκ φύσεως φωνή δραματικής υψιφώνου, είχε την τύχη να διδαχτεί την τεχνική και το ρεπερτόριο του ιταλικού ρομαντικού μπελ κάντο στην Αθήνα, πλάι στη διάσημη Ισπανίδα κολορατούρα υψίφωνο Ελβίρα ντε Ιντάλγκο. Τα πρώτα χρόνια της σταδιοδρομίας της στην ΕΛΣ, αλλά και, μετέπειτα, στην Ιταλία, ερμήνευε δραματικά έργα των Βέρντι, Βάγκνερ και Πουτσίνι.
Το 1949, της δόθηκε η ευκαιρία να φανερώσει το ταλέντο της στη Βενετία, αντικαθιστώντας σε ελάχιστο χρόνο την πρωταγωνίστρια παράστασης των άκρως δεξιοτεχνικών «Πουριτανών» του Μπελίνι, λίγες ημέρες αφότου η ίδια είχε ολοκληρώσει τις εμφανίσεις της στην όπερα «Βαλκυρία» του Βάγκνερ, όπου ερμήνευε τη Βρουνχίλδη. Έτσι, σταδιακά, ερμήνευσε περισσότερους ρόλους του ιταλικού Ρομαντισμού, συμβάλλοντας αποφασιστικά στην αναγέννηση λησμονημένων έργων των Μπελίνι, Ντονιτσέτι και Ροσίνι.
Ακούραστα εργατική, δεν σταματούσε, παρά μόνο όταν θεωρούσε ότι είχε αγγίξει το μέγιστο των δυνατοτήτων της. Υπήρξε η απόλυτη ντίβα. Η μαγνητική σκηνική παρουσία και το θερμό ταπεραμέντο της δημιουργούσαν αίσθηση, όπου κι αν εμφανιζόταν. Η μουσική της κατάρτιση, η πρωτοτυπία στις ερμηνείες της – με την ικανότητά της να πλάθει χαρακτήρες, να διεισδύει σε βάθος και, στην ουσία, να γίνεται η ίδια ο ρόλος – και η απόλυτη κυριαρχία της στο κοινό υπήρξαν αναμφισβήτητες.
Πρωθιέρεια και μητέρα, εγκαταλειμμένη ερωμένη και εκδικητική αντίπαλος (Νόρμα), γυναίκα ερωτευμένη που χάνει τα λογικά της, όταν υποχρεώνεται σε γάμο συμφέροντος (Λουτσία ντι Λαμερμούρ), η φθισική ηρωίδα του Δουμά που σβήνει στο άνθος της ηλικίας της στο Παρίσι (Τραβιάτα), ψυχρή Κινέζα πριγκίπισσα που θερμαίνεται από τη φλόγα του έρωτα (Τουραντότ), αιχμάλωτη πριγκίπισσα στην αυλή των Φαραώ που συντρίβεται ανάμεσα στον έρωτα για τον κατακτητή και το χρέος απέναντι στην πατρίδα (Αΐντα), μητέρα που θυσιάζει ακόμα και τα παιδιά της, όταν προδίδεται από τον σύζυγό της (Μήδεια), ζηλιάρα πριμαντόνα που σκοτώνει τον βασανιστή της (Τόσκα), η Κάλλας μπορούσε να είναι όλα αυτά και ακόμα περισσότερα. Η τραγουδίστρια που αναβίωσε το ξεχασμένο ρεπερτόριο του μπελ κάντο, η ερμηνεύτρια που μετέτρεψε τη σκηνή σε ένα συναρπαστικό θέαμα και αληθινό θέατρο, η προσωπικότητα που είχε την απόλυτη λάμψη της κορυφής. Η Μαρία Κάλλας ήταν η όπερα.
Πληροφορίες
Μέγαρο Μουσικής Αθηνών – Αίθουσα «Χρήστος Λαμπράκης»: Βασ. Σοφίας & Κόκκαλη – Αθήνα, τηλ.: 210 7282000. Τιμές εισιτηρίων: διακεκριμένη ζώνη: 45 ευρώ, Α΄ ζώνη: 32 ευρώ, Β΄ ζώνη: 22 ευρώ, Γ΄ ζώνη: 12 ευρώ, πολύτεκνοι – 65+: 9 ευρώ, φοιτητές – νέοι – άνεργοι – ΑΜΕΑ: 7 ευρώ. Προπώληση εισιτηρίων: ταμεία Μεγάρου, εκδοτήρια Μεγάρου: Ομήρου 8 – Αθήνα, τηλεφωνικά: 210 7282333, ηλεκτρονικά: megaron.gr.