Μπαίνοντας στο 26ο έτος της ηλικίας τους, οι «Πρέσπες 2015», οι μεγάλες πολιτιστικές εκδηλώσεις που γίνονται στις εσχατιές της Ελλάδας, στα σύνορα με τα Σκόπια και την Αλβανία, θα δώσουν σάρκα και οστά σε ένα μεγάλο ευρωπαϊκό πρόγραμμα που θα γίνει η αφορμή για μια πρώτη επίσημη πολιτιστική γέφυρα ανάμεσα στις τρεις χώρες.
Το Διεθνές Φεστιβάλ των Πρεσπών και το Διεθνές Φεστιβάλ Αρχαίου Δράματος «Stobi», που γίνεται στην ομώνυμη πολίχνη, έξω από τα Σκόπια, ανέλαβαν – με ευρωπαϊκή χρηματοδότηση – κοινές δράσεις, πολιτισμού κυρίως, που αφορούν τις ζωές και τους πολιτισμούς των ανθρώπων που ζουν γύρω από τις λίμνες και τα σύνορα.
Το μακρύ ταξίδι των «Πρεσπών», των εκδηλώσεων που γίνονται κάθε χρόνο στον Άγιο Αχίλλειο, στη μικρή Πρέσπα, συνεχίζεται φέτος, στις 21 και 22 Αυγούστου.
Στην παρουσίαση του προγράμματος, τόσο ο καλλιτεχνικός διευθυντής των εκδηλώσεων, Γιώργος Λιάνης, όσο και η πρόεδρος του Οργανισμού, Χρύσα Μάντση, εστίασαν στη φετινή ιδιαιτερότητα της συμμετοχής των «Πρεσπών» σε ευρωπαϊκό πρόγραμμα με τον γενικό τίτλο «Οι κυρίες των λιμνών». Σημαντικό γεγονός θα αποτελέσει η παρουσία στις εκδηλώσεις του προέδρου της Δημοκρατίας, Προκόπη Παυλόπουλου, ο οποίος θα συνοδεύεται από τον αν. υπουργό Πολιτισμού, Νίκο Ξυδάκη.
Το πρόγραμμα
Την Παρασκευή 21 Αυγούστου, στον Άγιο Αχίλλειο, θα παρουσιαστεί η παράσταση «Αρχαίο Αίμα», που αποτελεί παραγωγή των «Πρεσπών». Στο δεύτερο μέρος θα ακολουθήσει συναυλία της Σαβίνας Γιαννάτου.
Το Σάββατο 22 Αυγούστου, στο νέο πάρκο Φλώρινας, θα δοθεί συναυλία του Σταύρου Ξαρχάκου με την Ηρώ Σαΐα και τον Ζαχαρία Καρούνη.
Παράλληλα, την Κυριακή 23 Αυγούστου στη Βεγορίτιδα, οι «Πρέσπες» θα είναι αρωγός της συναυλίας του Σάκη Ρουβά με το «Άξιον Εστί», στο πλαίσιο του εορτασμού της συμπλήρωσης 90 χρόνων από τη γέννηση του Μίκη Θεοδωράκη.
«Αρχαίο Αίμα»
Το «Αρχαίο Αίμα» είναι μια παράσταση για τη σχέση της γυναίκας με την εξουσία, τον έρωτα, τον θάνατο, το τώρα και το επέκεινα. Είναι μια παράσταση για τα αρχέγονα πάθη που διατρέχουν ακόμα τον πολιτισμό μας. Έχει συλληφθεί σαν ένα Ψυχοσάββατο που ανατέμνει τη γυναικεία θέση στον κόσμο – αρχαίο και σύγχρονο.
Το σκηνικό αποτελείται από δύο αρχαίους τάφους. Πάνω τους σκύβει μια ομάδα γυναικών, για να τους καθαρίσει και να τους στολίσει. Οι μονόλογοι, οι σκέψεις και ο θρήνος τους είναι η πρώτη ύλη της παράστασης, η πρώτη ύλη της ζωής αυτών των γυναικών, που στοιχειώνονται από τους αγαπημένους νεκρούς τους. Γύρω τους, μια άλλη ομάδα γυναικών, οι γυναίκες του Χορού, τις παρακολουθεί στην πιο έντονη στιγμή τους και σχολιάζει, τραγουδά, παρεμβαίνει και παίρνει μέρος στο δράμα τους.
Τις ηρωίδες του αρχαίου δράματος ενσαρκώνουν τέσσερις σπουδαίες Ελληνίδες ηθοποιοί. Η Λήδα Πρωτοψάλτη (Εκάβη), η Μάνια Παπαδημητρίου (Ηλέκτρα), η Βίκυ Παπαδοπούλου (Κασσάνδρα) και η Αλεξάνδρα Σακελλαροπούλου (Κλυταιμνήστρα). Στην παράσταση παίρνει μέρος Χορός πέντε γυναικών.
Η σύλληψη και η σκηνοθεσία καθώς και η χορογραφία του «Αρχαίου Αίματος» είναι της μόνιμης σκηνοθέτιδας των Πρεσπών, Σοφίας Σπυράτου. Η μεγάλη έκπληξη, όμως, είναι ότι τη μουσική υπογράφει ο μεγάλος Έλληνας συνθέτης Σταύρος Ξαρχάκος, που τα τελευταία χρόνια είναι ο πυρήνας, πέριξ του οποίου κινούνται σημαντικές εκδηλώσεις. Τα σκηνικά είναι του Μανόλη Παντελιδάκη, τα κουστούμια της Δάφνης Βαλέντε και οι φωτισμοί του Λευτέρη Παυλόπουλου.
Ένας θεατράνθρωπος, ο ποιητής Κώστας Γεωργουσόπουλος, ανέλαβε το κύριο βάρος. Να δώσει σάρκα και οστά σε σπαράγματα μονολόγων που αφορούν τις ηρωίδες του αρχαίου δράματος. Μετέφρασε τα αρχαία κείμενα και μαζί με την σκηνοθέτιδα επέλεξε αυτά που θα παρουσιαστούν στην παράσταση.
Ο ιδανικότερος τόπος για να στηθεί μια ανάλογη παράσταση
Όσοι γνωρίζουν το φυσικό σκηνικό της περιοχής, τη μεγαλοπρεπή Βασιλική του Αγίου Αχιλλείου, κτισμένη το 983 ή το 986 μ.Χ. από τον τσάρο Σαμουήλ, τα παραπετάσματα των γύρω βουνών και τις επιβλητικές λίμνες των Πρεσπών σε υψόμετρο 750 μ., αντιλαμβάνονται ότι δεν υπάρχει ιδανικότερος τόπος για να στηθεί μια ανάλογη παράσταση, που στην ουσία της ζητάει να ενώσει τους γύρω πολιτισμούς καταργώντας τα ψυχρά σύνορα που τους χωρίζουν. Ο τίτλος «Αρχαίο Αίμα» παραπέμπει και στα αιματοστόλιστα μέρη της περιοχής, καθώς οι Πρέσπες υπήρξαν και το τελευταίο θέατρο του Εμφυλίου πολέμου.
Γιώργος Σ. Κουλουβάρης
[email protected]