Η Σύλβια Λιούλιου επιστρέφει στο Φεστιβάλ Αθηνών και συναντά έναν δημιουργικό πυρήνα νέων καλλιτεχνών, που εγκαινιάζουν, με τον «Αίαντα» του Σοφοκλή, την έρευνά τους πάνω στο αρχαίο δράμα, ιχνηλατώντας την πορεία του πρώτου αυτόχειρα της σοφόκλειας δραματουργίας, στο Μικρό Θέατρο Αρχαίας Επιδαύρου, στις 31 Ιουλίου και 1 Αυγούστου, στις 9.30 το βράδυ.
Στο κέντρο αυτής της σκηνικής συνάντησης, είναι ο Αίας, ο πρώτος αυτόχειρας, ο αρχετυπικός – στην κόψη της νεότητας – ήρωας, που, υπερασπιζόμενος μέχρι θανάτου τις αρχαϊκές αξίες, μοιάζει να αφήνει πίσω από την εφτάδιπλη ασπίδα του, σαν «στοιχημένους», όλους τους υπόλοιπους ήρωες της σοφόκλειας δραματουργίας.
Από τον «πολιτισμό της ντροπής» στον «πολιτισμό της ενοχής»
Σηματοδοτεί η αυτοκτονία του Αίαντα το τέλος των αξιών του αρχαϊκού κόσμου; Οριοθετεί η έριδα για την ταφή του μοναχικού ήρωα το πέρασμα από τον «πολιτισμό της ντροπής» στον «πολιτισμό της ενοχής»; Κατησχυμένος από τη μεροληπτική απονομή των όπλων του Αχιλλέα στον Οδυσσέα, ο Αίας αποφασίζει εκδίκηση. Τυφλωμένος, όμως, από τη μανία που του στέλνει η Αθηνά, κατακρεουργεί τα κοπάδια των Αχαιών. Ταπεινωμένος, ο ομηρικός ήρωας επιλέγει τον θάνατο.
«Μόνο σε βαθιά ψυχικά κοιτάσματα, μπορούν να υπάρξουν πια»
«Ένας εξορκισμός στην κόψη της νιότης, της ανδρείας, της ζήλιας για το έπαθλο, του νου που σκοτεινιάζει από το άδικο. Ο μοναχικός ήρωας με την πικρή ιδιοσυγκρασία και την φαρμακωμένη υπόληψη, ο άφταστος που τρελαίνεται, γιατί του κλέβουν την πρωτιά, το ανυποχώρητο θάρρος στην παγίδα των θεών. Οι ανθρώπινοι τύποι του Αίαντα ή του Αχιλλέα εκθρονίζονται: της Γης οι αντρειωμένοι πέφτουν σαν άστρα, σβήνουν σαν πυροτεχνήματα και μόνο σε βαθιά ψυχικά κοιτάσματα, μπορούν να υπάρξουν πια.
Αυτός ο κόσμος είναι, που επιθυμούμε να θέσουμε στο κέντρο της συνάντησής μας, σε μια “μικρή” παράσταση που επιθυμεί να βαδίσει, ιχνηλατώντας το σοφόκλειο έργο – με τον ίδιο τρόπο που ο Οδυσσέας αναζητεί τα πατήματα του Αίαντα στον Πρόλογο – μέσα στο πλαίσιο της αρμονίας και της ομορφιάς του μικρού αρχαίου θεάτρου» εξηγεί η Σύλβια Λιούλιου.
Ταυτότητα παράστασης
Μετάφραση: Παναγής Λορεντζάτος (για τις ανάγκες του θεατρικού ανεβάσματος του «Αίαντα», κομμάτια της ιστορικής φιλολογικής μετάφρασης και εξήγησης του Καθηγητή Παναγή Λορεντζάτου σε πεζό, στη δημοτική [1932], ξανακοιτάχτηκαν από τον Νίκο Α. Παναγιωτόπουλο), σκηνοθεσία: Σύλβια Λιούλιου, σκηνικά – κοστούμια: Μαγδαληνή Αυγερινού, μουσική: Άγγελος Τριανταφύλλου, επιμέλεια κίνησης: Χαρά Κότσαλη, φωτισμοί: Δημήτρης Κασιμάτης, βοηθός σκηνοθέτη – φωτογραφίες: Γκέλυ Καλαμπάκα, οργάνωση παραγωγής: Μανόλης Σάρδης / PRO4. Παίζουν: Κωνσταντίνος Αβαρικιώτης (Τεύκρος), Σοφία Κόκκαλη (Τέκμησσα), Μιχάλης Σαράντης (Αγαμέμνων), Άγγελος Τριανταφύλλου (Άγγελος), Θάνος Τοκάκης (Αθηνά / Μενέλαος), Χάρης Φραγκούλης (Αίας), Νικόλας Χανακούλας (Οδυσσέας).
Πληροφορίες
Μικρό Θέατρο Αρχαίας Επιδαύρου: Επίδαυρος – Αργολίδα. Διάρκεια παράστασης: 90 λεπτά. Τιμές εισιτηρίων: ζώνη Α: 25 ευρώ, ζώνη Β: 15 ευρώ, φοιτητικό: 10 ευρώ, άνεργοι – ΑΜΕΑ: 5 ευρώ. Πώληση εισιτηρίων: κεντρικά εκδοτήρια Φεστιβάλ Αθηνών & Επιδαύρου: Πανεπιστημίου 39 – εντός στοάς Πεσμαζόγλου (Δευτέρα – Παρασκευή: 9:00 – 17:00, Σάββατο: 9:00 – 15:00), καταστήματα: Public, Παπασωτηρίου, Ιανός, Seven Spots, Reload, ηλεκτρονικά: greekfestival.gr, τηλεφωνικά: 210 3272000 (καθημερινά και Κυριακές: 9:00 – 21:00). Εκδοτήρια εισιτηρίων λειτουργούν σε όλους τους χώρους των εκδηλώσεων του Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου, τα οποία εξυπηρετούν μόνο την παράσταση της ημέρας και ανοίγουν δύο ώρες πριν την έναρξή της.
naftemporiki.gr